Tagi
armada chorągiew CWM CWM ZHP w Gdyni drużyna drużyny festiwal Gdynia harcerze instruktorzy jacht jachty Jamboree kadry KHDWiŻ konferencja kurs kursy morze mundury muzyka narada patenty pilot polesie prawo projekt PZŻ regaty rejs rejsy rozporządzenie s/y ZAWISZA CZARNY s/y ZJAWA skauci specjalności sport spotkanie stopnie szantowiązałka szanty szkolenie Teliga warsztaty wodniacy wyprawa zhp zlot łódź żeglarstwo
Almanach > PoraDnia > Organizacja HDW i HDŻ > Jak się reklamują drużyny wodne? Co napisać na stronie drużyny?

Jak się reklamują drużyny wodne? Co napisać na stronie drużyny?

Harcerski-wodniacki marketing

Opublikował Wiktor Wróblewski 01.03.2007 19:10 (2822 odsłon)

Przyglądanie się "harcerskiemu marketingowi" jest trudne, ponieważ większość informacji wychodzących z drużyn to komunikacja wewnętrzna. Niewiele drużyn wprost artykułuje swoją misję - skierowaną w czytelnym komunikacie do rodziców czy kandydatów. Poniżej to, co udaje się znaleźć na Waszych stronach:



odwołanie do historii

długość istnienia - częsty motyw połączony z słowem wytrychem "tradycja", który informuje, że to fizycznie inni ludzie zakładali drużynę, a dziś działają następni na przykład:

  • nasza drużyna ma już 25 lat tradycji
  • tradycja ruchu wodniackiego w naszym hufcu sięga lat '60
  • przez nasze szeregi przewinęło się kilka pokoleń

odwołanie do wartości

często pośrednio poprzez patrona i jego sylwetkę, czasem w ogólnym stwierdzeniu typu - działamy w harcerski klimacie, albo harcerskim stylu, rzadziej znajdujemy odwołania wprost do prawa, przyrzeczenia, częściej do etyki morskiej np.:

  • Głównymi, utrzymanymi do dziś, zasadami funkcjonowania drużyny były: wychowanie młodzieży w duchu prawa harcerskiego i propagowanie najpiękniejszego z pięknych sportów - żeglarstwa.

atrakcyjność

to co stanowi główną zachętę (reklamę) jest formułowane na różne sposoby np.:

  • jesteśmy dobrymi przyjaciółmi
  • jesteśmy drużyną wędrowniczą Związku Harcerstwa Polskiego zajmującą się żeglarstwem. Stawiamy na wyczyn, dlatego nawet morskie wyprawy nie są nam obce
  • chcesz spotkać przyjaciół na długie lata? Szukasz wyzwań i emocji? Lubisz niekonwencjonalnie spędzić piątkowy wieczór, a może cały weekend?
  • jeśli chcecie zacząć żeglować, chodzić po górach, wspinać się lub szukacie nowych, niekoniecznie normalnych znajomych to zapraszamy
  • pragniemy ukazać naszą miłość do białych żagli i morza, a jednocześnie zachęcić do morskiej przygody

informacje organizacyjne

często pojawia się wiek członków drużyny podany liczbowo (14-19lat), opisowo wg. grup metodycznych (zuchy) lub szkolnych (licealiści i studenci). Jeśli drużyna posiada własną harcówkę, przystań, szkutnik, bazę, jachty czy inny sprzęt - bardzo lubi się nim chwalić. Kadra - w większości drużyny lubią się chwalić swoimi funkcyjnymi.

zdawkowe informacje programowe

o zdobywaniu patentów żeglarskich ciężko się doszukać informacji, podobnie jak o zdobywaniu stopni i sprawności harcerskich, czasem jest zdawkowa wzmianka typu:

  • na obozie będzie można zrobić żeglarza
  • w galerii zdjęcia z ostatniego kursu

Porównanie z innymi - kluby i szkoły żeglarstwa

Jachtkluby w Polsce są rówieśnikami harcerstwa wodnego. Dlatego już przed wojną udało się zdefiniować różnicę między jachtklubem a drużyną. Definicja ta była później regularnie w każdej dekadzie powtarzana. Dziś umiera tradycyjny model żeglarstwa klubowego.
Zjawisko prywatnych szkół żeglarstwa jest prądem zupełnie nowym - wytworem połowy lat 90-tych. Jako wodniacy, pokusić się o współczesną oficjalną deklarację - doktrynę naszego ruchu w kontekście dzisiejszego "rynku" żeglarskiego.

Popatrzmy, jak wygląda język reklamy prywatnych szkół żeglarstwa. Oto czym się chwalą, czym się szczycą:

  1. długość istnienia, w komunikatach typu:
    • szkoła *** działa od x lat (od 1995 roku);
    • szkoła *** to x lat bezpiecznej żeglugi;
  1. pozycją na rynku i "przerobem" na przykład:
    • w ostatnim roku (x latach) szkoła zorganizowała y kursów/szkoleń/obozów;
    • przeszkoliliśmy xxx żeglarzy jachtowych yyy sterników...
    • mamy najwyższy na rynku procent powracających klientów;
    • mamy x% rynku szkoleniowego w regionie;
  1. poziomem szkolenia i jakością kadry:
    • posiadamy licencje szkoleniową PZŻ;
    • mamy unikalny, wielostopniowy program szkolenia kadry;
    • naszą kadrę stanowią doświadczeni żeglarze i instruktorzy;
    • nasza kadra, instruktorzy i skipperzy, wywodzi się w całości ze środowiska akademickiego...
  1. są takie szkoły które piszą wprost:
    • wydaliśmy xxx patentów
    • mamy 98% zdawalność na patent
  1. rzadko, która szkoła oferuje coś jeszcze, w pojedynczych ofertach można znaleźć:
    • dołożymy starań by wakacje były przygodą, pełną atrakcji i dobrej zabawy.

Podsumowanie

Z porównania internetowej "oferty" harcerskich drużyn wodnych i prywatnych szkół żeglarstwa od razu widać, że HDW to nie szkółka żeglarska! Więc koniecznie piszcie na stronach swoich drużyn. Chwalcie się rodzicom i chętnym naszymi mocnymi stronami - co nas pozytywnie odróżnia od starych klubów i nowych szkół.

Tagi: żeglarstwo   HDW   szkoła   jachtklub   internet  


Artykuły w tej kategorii Opublikowano Odsłon
Organizacja regat formalności
28.03.2012 23:00
4790
Czy zuchy są skazane na specjalność fabularną, czy mają szansę na prawdziwą przygodę?
01.08.2007 19:50
3004
Czy wodniackie gromady zuchowe w ogóle mają rację bytu?
01.07.2007 19:30
3179
Kim jest retman? Kim jest sztorman?
30.06.2007 19:20
9555
Jak powinien działać system wacht (zastępów) na obozie drużyny?
01.03.2007 20:00
3226
Czy harcerska drużyna wodna to to samo, co żeglarska?
01.03.2007 19:40
2966
Jak się reklamują drużyny wodne? Co napisać na stronie drużyny?
01.03.2007 19:10
2823
Czym się różnią harcerskie drużyny specjalnosciowe od innych klubów i stowarzyszeń?
01.03.2007 18:30
3319
Po co nam miano drużyny specjalnościowej?
01.03.2007 11:10
2801
Komentarze są własnością ich autorów. Twórcy serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za ich treść.