|
Sprawności wodniackie
Sprawności wodniackie - już są! Określa je Uchwała Głównej Kwatery ZHP nr 83/2003 z dnia 9 grudnia 2003 r. w sprawie zatwierdzenia uzupełniającego zestawu sprawności harcerskich. Wodne i żeglarskieZałogant *- Nazwała/ał części jachtu mieczowego.
- Zna zasady bezpiecznego zachowania się na pokładzie jachtu.
- Określi kurs względem wiatru, wyjaśni zasady działania miecza i steru.
- W czasie żeglugi obsługiwała/ał ster, trzymała/ał żagle i balastowała/ał przy przechyłach łodzi.
Junga **- Poznała/ał regulamin i zasady służby jachtowej oraz komendy żeglarskie.
- Pełniła/ił wachtę w czasie rejsu zatokowego.
- Wykonywała/ał manewry proste i złożone jachtem dwumasztowym.
- Klarowała/ał jacht przed i po pływaniu.
Szyper ***- Zna teorię manewrowania jachtem mieczowym o powierzchni żagla do 20 m2 i komendy żeglarskie.
- Wykonała/ał proste i złożone manewry jachtem mieczowym.
- Pełniła/ił funkcje załogi na wszystkich stanowiskach manewrowych.
- Brała/ał udział w kilku wielodniowych rejsach żeglarskich.
- Zna zasady bezpieczeństwa podczas rejsu, potrafi udzielić pomocy tonącemu, przy udarze słonecznym i cieplnym oraz przy wychłodzeniu organizmu. Potrafi wezwać pomoc znajdując się na wodzie, zna numer telefonu alarmowego WOPR.
Sprawność mistrzowska lub odznaka/uprawnienie: patent żeglarza jachtowego, patent sternika jachtowego. Szkutnik *- Poznała/ał zasady budowy jachtów, konstrukcję łodzi i nazewnictwo jej części oraz rodzaje poszycia, drzewca, osprzętu, olinowania i ożaglowania.
- Zna konstrukcję pięciu najczęściej używanych łodzi żaglowych.
- Brała/ał udział w zabezpieczaniu sprzętu wodnego przed zimą.
- Wykonała/ał sploty lin miękkich, zeszlifowała/ał na równo laminowany element.
- Malowała/ał elementy jachtu farbami rozpuszczalnikowymi - zadbała/ał o narzędzia po zakończeniu malowania.
Bosman **- Poznała/ał zasady bezpieczeństwa podczas prac bosmańskich w porcie i w czasie pływania.
- Zna konstrukcję i budowę najpopularniejszych typów łodzi żaglowych i wiosłowych.
- Remontowała/ał sprzęt żeglarski naprawiając również uszkodzenia żagli.
- Zacumowała/ał jacht w różnych warunkach, stosując podstawowe węzły.
Sygnalista morski *- Rozpoznała/ał polskie bandery i flagi: marynarki wojennej i handlowej, PZŻ, klubowe z jednostki pływającej.
- Poznała/al zasady ceremoniału morskiego i etykiety jachtowej.
- Poznała/ał zasady wywieszania banderek odwiedzanych państw oraz flag kodu MKS przy wejściu do obcego portu.
- Wezwała/ał pomoc wg MPZZM.
Młody nawigator *- Zna instrumenty nawigacyjne.
- Umie odczytać głębokość na mapie, wysokość latarni.
- Zna zasadę podziału kuli ziemskiej z siatką geograficzną.
- Zmierzy szybkość jachtu i głębokość wody.
- Porówna wskazanie kompasu jachtowego, a kompasu wniesionego i trzymanego w różnych miejscach.
Nawigator **- Potrafi odczytać z mapy długość i szerokość geograficzną wskazanego punktu oraz zaznaczyć punkt o podanych współrzędnych.
- Potrafi odczytać z mapy morskiej odległość między dwoma wskazanymi punktami
- Potrafi wyznaczyć pozycję obserwowaną z dwóch namiarów (rzeczywistych) jednoczesnych
- Potrafi prowadzić nawigację zliczeniową i przenieść pozycję zliczoną na określoną pozycję obserwowaną
- Potrafi prawidłowo opisać na mapie czynności z pkt. 3, 4.
Nawigator morski ***- Odczytała/ał z mapy morskiej: przebieg farwaterów, występujące przeszkody nawigacyjne i wartość deklinacji w roku.
- Zmierzyła/ył szybkość logiem burtowym i głębokość sondą ręczną.
- Posługiwała/ał się polskimi locjami i spisem świateł. W nocy na podstawie widocznych świateł określiła/ił swą pozycję.
- Wykreśliła/ił na mapie namiary, zaznaczając pozycję obserwowaną oraz kursy, odkładając przebytą drogę i zaznaczając pozycję zliczoną Przeliczyła/ył kursy i namiary kompasowe na rzeczywiste, dokonała/ał zapisów w dzienniku jachtowym.
- Prowadziła/ił zliczeniówkę podczas rejsu; po określeniu różnicy pozycji obserwowanej i zliczonej (np. po nocy) potrafiła/ił ją wytłumaczyć.
Aspirant meteorologiczny *- Potrafi zauważyć nadchodzący szkwał (burzę).
- Potrafi wyjaśnić zjawisko rosy: naturalnej i na okularach po wejściu zimą do ciepłego pomieszczenia.
- Potrafi rozpoznać i nazwać chmury deszczowe.
Meteorolog **- Potrafi ocenić siłę wiatru w skali Bouforta (lub m/s).
- Na planie akwenu szkoleniowego (lub strefy pilotażowej) zaznaczyła/ył lokalne, specyficzne obszary wiatrowe (oraz prądy wstępujące).
- Potrafi nazwać widoczne na niebie chmury i powiedzieć, skąd się wzięły (jak powstały) i co zwiastują.
- Rozpoznała/ał różne rodzaje chmur i określiła/ił ich wysokość. Rozróżnia rodzaje mas powietrza.
Młody synoptyk ***- Potrafi po układzie chmur i innych zjawiskach określić sytuację baryczną (np. nadchodzi front ciepły).
- Potrafi rozpoznać moment przejścia frontu i podać przewidywany rozwój sytuacji meteorologicznej.
- Potrafi odebrać i wyjaśnić specjalistyczną (morską, lotniczą) prognozę pogody; wie, jak do niej dotrzeć.
- Przyjmie i zapisze telefoniczną prognozę pogody.
- Przeprowadziła/ił obserwacje meteorologiczne i zapisywała/ał wyniki pomiarów co najmniej przez 2 tygodnie.
Synoptyk (mistrzowskie)- Na podstawie mapki synoptycznej potrafi sporządzić krótkoterminową prognozę.
- Zna typowe trasy niżów i statystyczny rozkład kierunków wiatru na terenie Polski w różnych porach roku.
- Potrafi odebrać i zrozumieć prognozę meteo w języku obcym.
- Potrafi odczytać i zinterpretować prognozę NAVTEX lub ATIS.
- Potrafi zinterpretować zarejestrowany przez siebie barogram w odniesieniu do panujących wówczas warunków meteorologicznych.
Plik z treścią uchwały i załącznikiem jest do pobrania w naszej "ładowni".
Komentarze są własnością ich autorów. Twórcy serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za ich treść.
Autor |
Wątek |
Jędruś |
Wysłano: 15.01.2004, 6:44 Uaktualniono: 15.01.2004, 6:44 |
Szara myszka
Dołączył: 09.09.2003
Skąd:
Liczba wpisów: 13
|
 Re: Sprawności wodniackie
Taki piękny zakres umiejętności w tych sprawnościach. Będę się powtarzał: Dlaczego te sprawności nie mają rangi uprawnień państwowych jak papierki PZŻ-tu? To tylko w dziedzinie sportu wyczynowego może działać w kraju tylko jeden związek po to by związek międzynarodowy nie dostał kota rozmawiając z kilkoma związkami krajowymi (łatwo sobie wyobrazić co by to było). Natomiast w żeglarstwie przyjemnościowym, które de facto uprawiamy nawet startując w regatach nic nie stoi na przeszkodzie by różne stowarzyszenia nadawały swoje uprawnienia zgodne ze standardem określonym w przepisach państwowych. Tak jak szkoły np. nauki jazdy samochodem. Chodzi mi tutaj o kasę. Raz, że skoro patenty tyle kosztują to po co płacić takie pieniądze innej organizacji. Dwa, że jakby była konkurencja to pewnie by staniały. Nawet nie jesteśmy członkami PZŻ (bo PZŻ zrzesza kluby) więc dziwi mnie takie przywiązanie do związku który ma dla nas głownie wysokie ceny...
|
|
|
|
Autor |
Wątek |
andrzej_sawula |
Wysłano: 16.01.2004, 19:41 Uaktualniono: 16.01.2004, 19:41 |
Moderator
Dołączył: 16.01.2004
Skąd:
Liczba wpisów: 53
|
 Re: Sprawności wodniackie
Odpowiedź jest prosta: bo nie mogą. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie uprawiania żeglarstwa mówi: "Posiadanie wymaganych kwalifikacji do uprawiania żeglarstwa stwierdza się nadaniem odpowiedniego patentu żeglarskiego Polskiego Związku Żeglarskiego (PZŻ)". PZŻ ma - niestety - prawnie zagwarantowany monopol na wystawianie patentów żeglarskich w Polsce. A poza tym, zastanów się chwilę. Sprawności przyznaje rozkazem drużynowy. Naprawdę uważasz, że każdy 16-letni drużynowy w stopniu ćwika i posiadający np. kartę pływacką, niekoniecznie przecież wodniak, powinien mieć prawo wystawiania obowiązujących w całym kraju patentów uprawnaijących do prowadzenia m.in. jachtów morskich? 
|
|
|
|
|
Autor |
Wątek |
Jędruś |
Wysłano: 20.01.2004, 6:28 Uaktualniono: 20.01.2004, 6:28 |
Szara myszka
Dołączył: 09.09.2003
Skąd:
Liczba wpisów: 13
|
 Re: Sprawności wodniackie
Na razie nie mogą. Ale nie oglądasz telewizji? Nawet ustawę można uchwalić w korzystnej dla siebie postaci a co dopiero zmienić takie niezbyt ważne rozporządzenie. Jak "podatek podwodny" godził w przystanie to jak szybko został zmieniony? Programem i zakresem wiadomości sprawności są podobne do patentów. A nie uważesz chyba, że należy traktować je mniej poważnie? PZŻ - towi przydała by się konkurencja i czemu ZHP jako równie, a nawet bardziej zasłużona organizacja nie miałby jej stworzyć? Problem w tym, że jednak chyba wodniacy w ZHP nie znaczą aż tyle by tego dokonać. Stopnie - sprawności można podzielić na takie które może nadać 16 letni drużynowy (choć wypada by prócz karty pływackiej miał też taką przynajmniej sprawność) i na takie które nadaje retman lub pilot. Coś takiego było też proponowane dawno temu w PZŻ.
|
|
|
|
|
Autor |
Wątek |
Peshoo |
Wysłano: 24.01.2004, 18:13 Uaktualniono: 24.01.2004, 18:13 |
Szara myszka
Dołączył: 21.01.2004
Skąd:
Liczba wpisów: 10
|
 Re: Sprawności wodniackie
Nie widzę powodu, dla którego np. sprawność typu szyper miałaby być równoważna z patentem żeglarza, tym bardziej sternika. Pokrywa tylko drobny ułamek wiedzy wymaganej na moim Ośrodku - mogłaby być wstępem, warunkiem przystąpienia do egzaminu, ale nie zamiast!! Nasze środowiskowe sprawności np. zalogant liczą sobie nawet po 20 punktów (w porównaniu do 4 tu) i wymagały od zdobywającego takich UMIEJĘTNOŚCI jakie każdy ZAŁOGANT powinien posiadać, a nie osoba wożąca się na łódkach. Z resztą większość nowych sprawności sprawia wrażenie, że można przez nie biernie "przebrnąć", zaliczyć i wyszyć sobie na mundurze, kiedy powinny być narzędziem samorealizacji i samodoskonalenia harcerzy.
|
|
|
|
|
Autor |
Wątek |
andrzej_sawula |
Wysłano: 29.01.2004, 15:35 Uaktualniono: 29.01.2004, 15:35 |
Moderator
Dołączył: 16.01.2004
Skąd:
Liczba wpisów: 53
|
 Re: Sprawności wodniackie
Założenie tych nowych sprawności było takie: po pierwsze, zdobywanie kolejnych sprawności ma "wyposażać" delikwenta w umiejętności przydatne mu i na egzaminie, i później przy pływaniu; po drugie, samo zdobycie patentu nie powinno automatycznie "nadawać" nastu sprawności (a znam takich...). Mówiąc inaczej, sprawności mają być uzupełnieniem szkolenia (z punktu widzenia umiejętności, nie piszę tu o aspekcie wychowawczym), a nie rozpisaniem programu szkolenia PZŻ.
A odnośnie 20-wymaganiowych sprawności: nie znam szczegółów, więc moge sie mylić, ale nie bardzo rozumiem ideę takiej obfitej, rozciągniętej w czasie sprawności (no, chyba że to 20 drobiazgów)? W założeniu sprawności, zwłaszcza te prostsze, mają być chyba "małymi sukcesami", które podbudowują dziecko na duchu, dodając mu jednocześnie umiejętności? Jak długo trwa u Was zdobywanie takiego załoganta?
Generalnie: jeśli ktoś ma jakieś konkretne zastrzezenia do którychś sprawności (zwłaszcza takich "do odhaczenia"), piszcie proszę tu albo do swojego Pilota. Za jakiś czas (w marcu?) na spotkaniu Pilotów ma być dyskutowana ostateczna wersja, może jeszcze coś się uda zmienić...
|
|
|
|
|
Autor |
Wątek |
Peshoo |
Wysłano: 13.02.2004, 21:56 Uaktualniono: 13.02.2004, 21:56 |
Szara myszka
Dołączył: 21.01.2004
Skąd:
Liczba wpisów: 10
|
 Re: Sprawności wodniackie
Sprawności są sprzężone z odpowiednimi stopniami i służą przygotowaniom do zdobycia stopni, a 20 punktowe bo pozbawione ogólników, które można różnie interpretować (typu: prowadził jacht). Czas trwania próby: chyba 2-3 miesiące (czyli czas trwania kursy na żeglarza). Ja, podchodząc do żeglarza, nie robilem tej sprawności, bo nie stanowiła dla mnie aż takiego wyzwania.
A poza tym dlaczego nie należy równouprawniać stopni żeglarskich i sprawności: na stonie PZŻ wymaga konkretnych umiejętności, a sprawności służą kształceniu i wychowaniu.
|
|
|
|
|
Autor |
Wątek |
orguncja |
Wysłano: 17.02.2004, 12:21 Uaktualniono: 17.02.2004, 12:21 |
Szara myszka
Dołączył: 19.09.2003
Skąd:
Liczba wpisów: 11
|
 Re: Sprawności wodniackie
Wydaje mi się, że peshoo ma 99% procent racji
Wydaje mi się ze te sprawnosci maja smiesznie niski pozoiom i z dobycie znacznej wiekszosci z nich nie zajmie totalnemu laikowi wiecej jak miesiac w sezonie, nawet przt zajeciach czy zbiorkach raz w tyg...
to troche malo...
moze nalezaloby sie tez spierac jesli chodzi o poziom egzaminow na patenty. ja zdawalam na obozie , po 3 tyg kursu. zdalam, dostalam papierek i bylam nadal totalnie zielona... w miniony sezonie bylam swiadkiem kilku egzaminow w naszym osrodku. z kolo 20 zdajacych zdaly 2 osoby. nie mowie ze to musi byc norma, ale z tymi ludzimi nie balabym sie plywac... mysle ze sprawnosci tez powinny potwierdzac pewien poziom, nie wiem, czy wyplynelabym z załoga, tkorej kazdy czlonek umie tyle, ile zapisane jest w programie zaloganta. na jacht moge wziac 1-2 takie osoby, ale czy to juz pelnowartosciowa zaloga na ktorej moge polegac w trudnych momentach... a nazwa sprawnosci powinna mowic sama za siebie:)
|
|
|
|
|
Autor |
Wątek |
Jędruś |
Wysłano: 18.02.2004, 6:36 Uaktualniono: 18.02.2004, 6:36 |
Szara myszka
Dołączył: 09.09.2003
Skąd:
Liczba wpisów: 13
|
 Re: Sprawności wodniackie
Z patentem żeglarza jest taki dylemat: uprawnia do prowadzenia każdego jachtu na śródlądziu a jednocześnie to pierwszy stopień, dostępny od 12 roku życia więc powinien być dość łatwo dostępny. Więc jeśli na kursie zdają wszyscy jak leci lub prawie nikt to coś tu nie tak. Bo egzamin kosztuje dość drogo i mozna podejrzewać, że 18 ludzi oszukano. Jeśli ich poziom był tak niski można było odradzić im podejście do egzaminu. Patent dla świeżego żeglarza powinien być przepustką do samokształcenia. Nie powinien on oczekiwać że po zdanym egzaminie jest już ekspertem. Trudno sobie wyobrazić by pływając z instruktorem nauczyć się samodzielnego dowodzenia jachtem. Do tego trzeba wypłynąć samemu. Można samotnie lub wziąć jeszcze kogoś podobnie zielonego. Potem wypłynięcie nawet z załogą umiejącą mniej niż w programie załoganta nie bedzie straszne.
|
|
|
|
|
Autor |
Wątek |
Peshoo |
Wysłano: 19.02.2004, 22:01 Uaktualniono: 19.02.2004, 22:01 |
Szara myszka
Dołączył: 21.01.2004
Skąd:
Liczba wpisów: 10
|
 Re: Sprawności wodniackie
Wiem że 90% oblanych to przesada, ale zawsze mamy dwie sesje egzaminacyjne (wiosna, jesień) tak że można 'dojrzeć' po np. obozie. Co do pływania z zielonymi (umiejętnościowo, nie mundurowo ;) to do odważnych świat należy ;) Ja zawsze dbam żeby tacy po plywaniu ze mną umieli więcej po zejściu z pokładu niż jak na niego weszli... a przynajmniej się staram :)
|
|
|
|
|