Sprawności wodniackie - już są! Określa je Uchwała Głównej Kwatery ZHP nr 83/2003 z dnia 9 grudnia 2003 r. w sprawie zatwierdzenia uzupełniającego zestawu sprawności harcerskich.
Wodne i żeglarskieZałogant *- Nazwała/ał części jachtu mieczowego.
- Zna zasady bezpiecznego zachowania się na pokładzie jachtu.
- Określi kurs względem wiatru, wyjaśni zasady działania miecza i steru.
- W czasie żeglugi obsługiwała/ał ster, trzymała/ał żagle i balastowała/ał przy przechyłach łodzi.
Junga **- Poznała/ał regulamin i zasady służby jachtowej oraz komendy żeglarskie.
- Pełniła/ił wachtę w czasie rejsu zatokowego.
- Wykonywała/ał manewry proste i złożone jachtem dwumasztowym.
- Klarowała/ał jacht przed i po pływaniu.
Szyper ***- Zna teorię manewrowania jachtem mieczowym o powierzchni żagla do 20 m2 i komendy żeglarskie.
- Wykonała/ał proste i złożone manewry jachtem mieczowym.
- Pełniła/ił funkcje załogi na wszystkich stanowiskach manewrowych.
- Brała/ał udział w kilku wielodniowych rejsach żeglarskich.
- Zna zasady bezpieczeństwa podczas rejsu, potrafi udzielić pomocy tonącemu, przy udarze słonecznym i cieplnym oraz przy wychłodzeniu organizmu. Potrafi wezwać pomoc znajdując się na wodzie, zna numer telefonu alarmowego WOPR.
Sprawność mistrzowska lub odznaka/uprawnienie: patent żeglarza jachtowego, patent sternika jachtowego. Szkutnik *- Poznała/ał zasady budowy jachtów, konstrukcję łodzi i nazewnictwo jej części oraz rodzaje poszycia, drzewca, osprzętu, olinowania i ożaglowania.
- Zna konstrukcję pięciu najczęściej używanych łodzi żaglowych.
- Brała/ał udział w zabezpieczaniu sprzętu wodnego przed zimą.
- Wykonała/ał sploty lin miękkich, zeszlifowała/ał na równo laminowany element.
- Malowała/ał elementy jachtu farbami rozpuszczalnikowymi - zadbała/ał o narzędzia po zakończeniu malowania.
Bosman **- Poznała/ał zasady bezpieczeństwa podczas prac bosmańskich w porcie i w czasie pływania.
- Zna konstrukcję i budowę najpopularniejszych typów łodzi żaglowych i wiosłowych.
- Remontowała/ał sprzęt żeglarski naprawiając również uszkodzenia żagli.
- Zacumowała/ał jacht w różnych warunkach, stosując podstawowe węzły.
Sygnalista morski *- Rozpoznała/ał polskie bandery i flagi: marynarki wojennej i handlowej, PZŻ, klubowe z jednostki pływającej.
- Poznała/al zasady ceremoniału morskiego i etykiety jachtowej.
- Poznała/ał zasady wywieszania banderek odwiedzanych państw oraz flag kodu MKS przy wejściu do obcego portu.
- Wezwała/ał pomoc wg MPZZM.
Młody nawigator *- Zna instrumenty nawigacyjne.
- Umie odczytać głębokość na mapie, wysokość latarni.
- Zna zasadę podziału kuli ziemskiej z siatką geograficzną.
- Zmierzy szybkość jachtu i głębokość wody.
- Porówna wskazanie kompasu jachtowego, a kompasu wniesionego i trzymanego w różnych miejscach.
Nawigator **- Potrafi odczytać z mapy długość i szerokość geograficzną wskazanego punktu oraz zaznaczyć punkt o podanych współrzędnych.
- Potrafi odczytać z mapy morskiej odległość między dwoma wskazanymi punktami
- Potrafi wyznaczyć pozycję obserwowaną z dwóch namiarów (rzeczywistych) jednoczesnych
- Potrafi prowadzić nawigację zliczeniową i przenieść pozycję zliczoną na określoną pozycję obserwowaną
- Potrafi prawidłowo opisać na mapie czynności z pkt. 3, 4.
Nawigator morski ***- Odczytała/ał z mapy morskiej: przebieg farwaterów, występujące przeszkody nawigacyjne i wartość deklinacji w roku.
- Zmierzyła/ył szybkość logiem burtowym i głębokość sondą ręczną.
- Posługiwała/ał się polskimi locjami i spisem świateł. W nocy na podstawie widocznych świateł określiła/ił swą pozycję.
- Wykreśliła/ił na mapie namiary, zaznaczając pozycję obserwowaną oraz kursy, odkładając przebytą drogę i zaznaczając pozycję zliczoną Przeliczyła/ył kursy i namiary kompasowe na rzeczywiste, dokonała/ał zapisów w dzienniku jachtowym.
- Prowadziła/ił zliczeniówkę podczas rejsu; po określeniu różnicy pozycji obserwowanej i zliczonej (np. po nocy) potrafiła/ił ją wytłumaczyć.
Aspirant meteorologiczny *- Potrafi zauważyć nadchodzący szkwał (burzę).
- Potrafi wyjaśnić zjawisko rosy: naturalnej i na okularach po wejściu zimą do ciepłego pomieszczenia.
- Potrafi rozpoznać i nazwać chmury deszczowe.
Meteorolog **- Potrafi ocenić siłę wiatru w skali Bouforta (lub m/s).
- Na planie akwenu szkoleniowego (lub strefy pilotażowej) zaznaczyła/ył lokalne, specyficzne obszary wiatrowe (oraz prądy wstępujące).
- Potrafi nazwać widoczne na niebie chmury i powiedzieć, skąd się wzięły (jak powstały) i co zwiastują.
- Rozpoznała/ał różne rodzaje chmur i określiła/ił ich wysokość. Rozróżnia rodzaje mas powietrza.
Młody synoptyk ***- Potrafi po układzie chmur i innych zjawiskach określić sytuację baryczną (np. nadchodzi front ciepły).
- Potrafi rozpoznać moment przejścia frontu i podać przewidywany rozwój sytuacji meteorologicznej.
- Potrafi odebrać i wyjaśnić specjalistyczną (morską, lotniczą) prognozę pogody; wie, jak do niej dotrzeć.
- Przyjmie i zapisze telefoniczną prognozę pogody.
- Przeprowadziła/ił obserwacje meteorologiczne i zapisywała/ał wyniki pomiarów co najmniej przez 2 tygodnie.
Synoptyk (mistrzowskie)- Na podstawie mapki synoptycznej potrafi sporządzić krótkoterminową prognozę.
- Zna typowe trasy niżów i statystyczny rozkład kierunków wiatru na terenie Polski w różnych porach roku.
- Potrafi odebrać i zrozumieć prognozę meteo w języku obcym.
- Potrafi odczytać i zinterpretować prognozę NAVTEX lub ATIS.
- Potrafi zinterpretować zarejestrowany przez siebie barogram w odniesieniu do panujących wówczas warunków meteorologicznych.
Plik z treścią uchwały i załącznikiem jest do pobrania w naszej "ładowni".
|