Sprawności wodniackie

Data 14.01.2004, 7:00:00 | Temat: Komunikaty

Sprawności wodniackie - już są! Określa je Uchwała Głównej Kwatery ZHP nr 83/2003 z dnia 9 grudnia 2003 r. w sprawie zatwierdzenia uzupełniającego zestawu sprawności harcerskich.


Wodne i żeglarskie
Załogant *
  • Nazwała/ał części jachtu mieczowego.
  • Zna zasady bezpiecznego zachowania się na pokładzie jachtu.
  • Określi kurs względem wiatru, wyjaśni zasady działania miecza i steru.
  • W czasie żeglugi obsługiwała/ał ster, trzymała/ał żagle i balastowała/ał przy przechyłach łodzi.
Junga **
  • Poznała/ał regulamin i zasady służby jachtowej oraz komendy żeglarskie.
  • Pełniła/ił wachtę w czasie rejsu zatokowego.
  • Wykonywała/ał manewry proste i złożone jachtem dwumasztowym.
  • Klarowała/ał jacht przed i po pływaniu.
Szyper ***
  • Zna teorię manewrowania jachtem mieczowym o powierzchni żagla do 20 m2 i komendy żeglarskie.
  • Wykonała/ał proste i złożone manewry jachtem mieczowym.
  • Pełniła/ił funkcje załogi na wszystkich stanowiskach manewrowych.
  • Brała/ał udział w kilku wielodniowych rejsach żeglarskich.
  • Zna zasady bezpieczeństwa podczas rejsu, potrafi udzielić pomocy tonącemu, przy udarze słonecznym i cieplnym oraz przy wychłodzeniu organizmu. Potrafi wezwać pomoc znajdując się na wodzie, zna numer telefonu alarmowego WOPR.

Sprawność mistrzowska lub odznaka/uprawnienie: patent żeglarza jachtowego, patent sternika jachtowego.

Szkutnik *
  • Poznała/ał zasady budowy jachtów, konstrukcję łodzi i nazewnictwo jej części oraz rodzaje poszycia, drzewca, osprzętu, olinowania i ożaglowania.
  • Zna konstrukcję pięciu najczęściej używanych łodzi żaglowych.
  • Brała/ał udział w zabezpieczaniu sprzętu wodnego przed zimą.
  • Wykonała/ał sploty lin miękkich, zeszlifowała/ał na równo laminowany element.
  • Malowała/ał elementy jachtu farbami rozpuszczalnikowymi - zadbała/ał o narzędzia po zakończeniu malowania.
Bosman **
  • Poznała/ał zasady bezpieczeństwa podczas prac bosmańskich w porcie i w czasie pływania.
  • Zna konstrukcję i budowę najpopularniejszych typów łodzi żaglowych i wiosłowych.
  • Remontowała/ał sprzęt żeglarski naprawiając również uszkodzenia żagli.
  • Zacumowała/ał jacht w różnych warunkach, stosując podstawowe węzły.
Sygnalista morski *
  • Rozpoznała/ał polskie bandery i flagi: marynarki wojennej i handlowej, PZŻ, klubowe z jednostki pływającej.
  • Poznała/al zasady ceremoniału morskiego i etykiety jachtowej.
  • Poznała/ał zasady wywieszania banderek odwiedzanych państw oraz flag kodu MKS przy wejściu do obcego portu.
  • Wezwała/ał pomoc wg MPZZM.
Młody nawigator *
  • Zna instrumenty nawigacyjne.
  • Umie odczytać głębokość na mapie, wysokość latarni.
  • Zna zasadę podziału kuli ziemskiej z siatką geograficzną.
  • Zmierzy szybkość jachtu i głębokość wody.
  • Porówna wskazanie kompasu jachtowego, a kompasu wniesionego i trzymanego w różnych miejscach.
Nawigator **
  • Potrafi odczytać z mapy długość i szerokość geograficzną wskazanego punktu oraz zaznaczyć punkt o podanych współrzędnych.
  • Potrafi odczytać z mapy morskiej odległość między dwoma wskazanymi punktami
  • Potrafi wyznaczyć pozycję obserwowaną z dwóch namiarów (rzeczywistych) jednoczesnych
  • Potrafi prowadzić nawigację zliczeniową i przenieść pozycję zliczoną na określoną pozycję obserwowaną
  • Potrafi prawidłowo opisać na mapie czynności z pkt. 3, 4.
Nawigator morski ***
  • Odczytała/ał z mapy morskiej: przebieg farwaterów, występujące przeszkody nawigacyjne i wartość deklinacji w roku.
  • Zmierzyła/ył szybkość logiem burtowym i głębokość sondą ręczną.
  • Posługiwała/ał się polskimi locjami i spisem świateł. W nocy na podstawie widocznych świateł określiła/ił swą pozycję.
  • Wykreśliła/ił na mapie namiary, zaznaczając pozycję obserwowaną oraz kursy, odkładając przebytą drogę i zaznaczając pozycję zliczoną Przeliczyła/ył kursy i namiary kompasowe na rzeczywiste, dokonała/ał zapisów w dzienniku jachtowym.
  • Prowadziła/ił zliczeniówkę podczas rejsu; po określeniu różnicy pozycji obserwowanej i zliczonej (np. po nocy) potrafiła/ił ją wytłumaczyć.
Aspirant meteorologiczny *
  • Potrafi zauważyć nadchodzący szkwał (burzę).
  • Potrafi wyjaśnić zjawisko rosy: naturalnej i na okularach po wejściu zimą do ciepłego pomieszczenia.
  • Potrafi rozpoznać i nazwać chmury deszczowe.
Meteorolog **
  • Potrafi ocenić siłę wiatru w skali Bouforta (lub m/s).
  • Na planie akwenu szkoleniowego (lub strefy pilotażowej) zaznaczyła/ył lokalne, specyficzne obszary wiatrowe (oraz prądy wstępujące).
  • Potrafi nazwać widoczne na niebie chmury i powiedzieć, skąd się wzięły (jak powstały) i co zwiastują.
  • Rozpoznała/ał różne rodzaje chmur i określiła/ił ich wysokość. Rozróżnia rodzaje mas powietrza.
Młody synoptyk ***
  • Potrafi po układzie chmur i innych zjawiskach określić sytuację baryczną (np. nadchodzi front ciepły).
  • Potrafi rozpoznać moment przejścia frontu i podać przewidywany rozwój sytuacji meteorologicznej.
  • Potrafi odebrać i wyjaśnić specjalistyczną (morską, lotniczą) prognozę pogody; wie, jak do niej dotrzeć.
  • Przyjmie i zapisze telefoniczną prognozę pogody.
  • Przeprowadziła/ił obserwacje meteorologiczne i zapisywała/ał wyniki pomiarów co najmniej przez 2 tygodnie.
Synoptyk (mistrzowskie)
  • Na podstawie mapki synoptycznej potrafi sporządzić krótkoterminową prognozę.
  • Zna typowe trasy niżów i statystyczny rozkład kierunków wiatru na terenie Polski w różnych porach roku.
  • Potrafi odebrać i zrozumieć prognozę meteo w języku obcym.
  • Potrafi odczytać i zinterpretować prognozę NAVTEX lub ATIS.
  • Potrafi zinterpretować zarejestrowany przez siebie barogram w odniesieniu do panujących wówczas warunków meteorologicznych.

Plik z treścią uchwały i załącznikiem jest do pobrania w naszej "ładowni".





Ten artykuł pochodzi ze strony WODNIACY
https://woda.jestekstra.pl

URL tej publikacji:
https://woda.jestekstra.pl/modules/news/article.php?storyid=76