Tagi
armada chorągiew CWM CWM ZHP w Gdyni drużyna drużyny festiwal Gdynia harcerze instruktorzy jacht jachty Jamboree kadry KHDWiŻ konferencja kurs kursy morze mundury muzyka narada patenty pilot polesie prawo projekt PZŻ regaty rejs rejsy rozporządzenie s/y ZAWISZA CZARNY s/y ZJAWA skauci specjalności sport spotkanie stopnie szantowiązałka szanty szkolenie Teliga warsztaty wodniacy wyprawa zhp zlot łódź żeglarstwo

Ratownictwo śródlądowe - podstawowe zasady

11.09.2003, 11:30:00 (2564 odsłon) Więcej wpisów tego autora
W centrum uwagi

W artykule tym znajdziecie podstawowe informacje na temat zasad ratownictwa i bezpieczeństwa na śródlądziu. Informacje te stanowią treść wymagań egzaminacyjnych z tego przedmiotu na stopień żeglarza jachtowego.



  • Zasady bezpieczeństwa na jachcie.
    • Chodzimy po nawietrznej, skuleni.
    • Posługiwanie się pasem bezpieczeństwa.
    • W czasie złej pogody ubieramy się w kamizelki asekuracyjne.
    • 'Jedna ręka dla siebie, druga dla jachtu'.
    • To co dzisiaj będziesz naprawiał godzinę, jutro będziesz naprawiał pięć godzin (chyba, że już nie będziesz miał czego naprawiać).
    • Przed rejsem przećwiczyć używanie środków ratunkowych i omówić zachowanie w przypadku wywrotki.
  • Awarie jachtu
    • W przypadku uszkodzenia olinowania stałego ustawiamy jacht w stosunku do wiatru tak, aby uszkodzenie znalazło się po zawietrznej (lina zostaje wówczas odciążona i można zająć się jej naprawą).
    • W przypadku pożaru ustawiamy jacht w stosunku do wiatru tak, aby źródło ognia było po zawietrznej (ogień nie będzie się tak szybko rozprzestrzeniał, a dym będzie zwiewany za jacht).
    • Uszkodzenie płetwy sterowej można naprawić przy pomocy np. pagaja lub deski z gretingu, dodatkowo sterujemy żaglami
  • Wzywanie pomocy
    • Zataczanie kół flagą dowolnego koloru.
    • Podnoszenie i opuszczanie wyprostowanych rąk.
    • Ciągły dźwięk lub powtarzające się długie dźwięki wydawane dowolnym urządzeniem.
    • Wystrzeliwanie czerwonych rakiet w krótkich odstępach czasu.
    • Palenie otwartego ognia na pokładzie.
  • Sprzęt który powinniśmy posiadać na jachcie
    • Ilość kapoków taka sama jak liczba załogi
    • Apteczka ze środkami opatrunkowymi
    • Co najmniej dwa pagaje
    • Kotwica
    • Wiadro na linie
    • Czerpaki.
  • Wywrotka jachtu - obowiązki sternika i zachowanie się załogi
    • Upewnić się gdzie jest cała załoga (ktoś może być w kabinie, lub pod żaglem)
    • Wszyscy zakładają kapoki!!!
    • Odpłynąć na bezpieczną odległość (w przypadku jachtu tonącego)
    • Zabezpieczyć jacht przed 'zrobieniem grzybka' (w przypadku jachtu nietonącego).
    • Zabezpieczyć osprzęt i wyposażenie przed zaginięciem.
    • Wezwanie pomocy (jeśli możliwe).
    • Zakazać wchodzenia na przewrócony jacht (ze względu na jego małą pływalność).
    Podjęcie decyzji co do dalszego sposobu postępowania.
    • nadejście pomocy jest kwestią czasu - przygotować jacht do holowania.
    • Nadejście pomocy jest nierealne: Ocena stanu ludzi, jachtu, pogody i w zależności od tego następujące możliwości: - Próba postawienia jachtu - Dryfowanie z jachtem - Opuszczenie jachtu
  • Przygotowanie jachtu do holowania
    • Jeżeli jacht 'zrobił grzybka' można ubrać się w kilka kamizelek i wciągnąć się pod wodę trzymając achtersztag lub podnosić go z drugiego jachtu ciągnąc za odknagowane fały.
    • Odwiązanie fałów i zrzucenie żagli (jeśli mamy z tym problemy przecinamy fały przy kauszach).
    • Składamy maszt (uwaga żeby nie wyłamać go z podstawy lub cęg) i cały jacht obwiązujemy liną.
    • Holujemy jacht za maszt lub za dziób (jeżeli od czasu wywrotki wiatr osłabł (3°B) można spróbować holowania przy burcie).
    • Hol powinien być wielokrotnością długości fali, ponadto obciążamy go 'prosiaczkiem'
  • Stawianie jachtu
    • Można, tak jak do holowania, złożyć maszt
    • Ustawiamy jacht dziobem do fali (na rzece masztem pod prąd).
    • Ostrożnie podnosimy jacht (ciągnąc za wanty lub fały).
    • Stawiając jacht należy pamiętać o przeciwwadze, inaczej jacht przewróci się natychmiast na drugą burtę.
    • Gdy jacht jest w pionie zatykamy skrzynkę mieczową i wszystkie inne otwory, którymi do środka może dostawać się woda i zaczynamy jej wybieranie.
    • Można unieść jacht nieco nad powierzchnię za pomocą nadmuchanych materacy itp.
    • W przypadku silnej fali można rzucić z dziobu kotwicę.
  • Dryfowanie z jachtem
    • Załoga ubrana jest w kapoki.
    • Zakładamy maksymalną ilość rzeczy (aby zabezpieczyć organizm przed wychłodzeniem).
    • Przywiązujemy się linami do jachtu.
    • Zbieramy się w jednym miejscu i ograniczamy ruchy.
  • Opuszczenie jachtu
    • Jest to decyzja ostateczna!!! Budujemy tratwę z kapoków, gretingów, wioseł itp.
  • Udzielanie pomocy innym jachtom
    • Najpierw ratujemy ludzi, później sprzęt
    • Podchodzimy od zawietrznej.
źródło: Materiały na szkoleniowe na stopień żeglarza jachtowego HKW 'Dal' Łódź opr. Krzysztof Wojciechowski
Ocena: 0.00 (Głosów: 0) | Oceń ten tekst |
Komentarze są własnością ich autorów. Twórcy serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za ich treść.