W artykule tym znajdziecie podstawowe informacje na temat zasad ratownictwa i bezpieczeństwa na śródlądziu. Informacje te stanowią treść wymagań egzaminacyjnych z tego przedmiotu na stopień żeglarza jachtowego.
- Zasady bezpieczeństwa na jachcie.
- Chodzimy po nawietrznej, skuleni.
- Posługiwanie się pasem bezpieczeństwa.
- W czasie złej pogody ubieramy się w kamizelki asekuracyjne.
- 'Jedna ręka dla siebie, druga dla jachtu'.
- To co dzisiaj będziesz naprawiał godzinę, jutro będziesz naprawiał pięć godzin (chyba, że już nie będziesz miał czego naprawiać).
- Przed rejsem przećwiczyć używanie środków ratunkowych i omówić zachowanie w przypadku wywrotki.
- Awarie jachtu
- W przypadku uszkodzenia olinowania stałego ustawiamy jacht w stosunku do wiatru tak, aby uszkodzenie znalazło się po zawietrznej (lina zostaje wówczas odciążona i można zająć się jej naprawą).
- W przypadku pożaru ustawiamy jacht w stosunku do wiatru tak, aby źródło ognia było po zawietrznej (ogień nie będzie się tak szybko rozprzestrzeniał, a dym będzie zwiewany za jacht).
- Uszkodzenie płetwy sterowej można naprawić przy pomocy np. pagaja lub deski z gretingu, dodatkowo sterujemy żaglami
- Wzywanie pomocy
- Zataczanie kół flagą dowolnego koloru.
- Podnoszenie i opuszczanie wyprostowanych rąk.
- Ciągły dźwięk lub powtarzające się długie dźwięki wydawane dowolnym urządzeniem.
- Wystrzeliwanie czerwonych rakiet w krótkich odstępach czasu.
- Palenie otwartego ognia na pokładzie.
- Sprzęt który powinniśmy posiadać na jachcie
- Ilość kapoków taka sama jak liczba załogi
- Apteczka ze środkami opatrunkowymi
- Co najmniej dwa pagaje
- Kotwica
- Wiadro na linie
- Czerpaki.
- Wywrotka jachtu - obowiązki sternika i zachowanie się załogi
- Upewnić się gdzie jest cała załoga (ktoś może być w kabinie, lub pod żaglem)
- Wszyscy zakładają kapoki!!!
- Odpłynąć na bezpieczną odległość (w przypadku jachtu tonącego)
- Zabezpieczyć jacht przed 'zrobieniem grzybka' (w przypadku jachtu nietonącego).
- Zabezpieczyć osprzęt i wyposażenie przed zaginięciem.
- Wezwanie pomocy (jeśli możliwe).
- Zakazać wchodzenia na przewrócony jacht (ze względu na jego małą pływalność).
Podjęcie decyzji co do dalszego sposobu postępowania.- nadejście pomocy jest kwestią czasu - przygotować jacht do holowania.
- Nadejście pomocy jest nierealne: Ocena stanu ludzi, jachtu, pogody i w zależności od tego następujące możliwości: - Próba postawienia jachtu - Dryfowanie z jachtem - Opuszczenie jachtu
- Przygotowanie jachtu do holowania
- Jeżeli jacht 'zrobił grzybka' można ubrać się w kilka kamizelek i wciągnąć się pod wodę trzymając achtersztag lub podnosić go z drugiego jachtu ciągnąc za odknagowane fały.
- Odwiązanie fałów i zrzucenie żagli (jeśli mamy z tym problemy przecinamy fały przy kauszach).
- Składamy maszt (uwaga żeby nie wyłamać go z podstawy lub cęg) i cały jacht obwiązujemy liną.
- Holujemy jacht za maszt lub za dziób (jeżeli od czasu wywrotki wiatr osłabł (3°B) można spróbować holowania przy burcie).
- Hol powinien być wielokrotnością długości fali, ponadto obciążamy go 'prosiaczkiem'
- Stawianie jachtu
- Można, tak jak do holowania, złożyć maszt
- Ustawiamy jacht dziobem do fali (na rzece masztem pod prąd).
- Ostrożnie podnosimy jacht (ciągnąc za wanty lub fały).
- Stawiając jacht należy pamiętać o przeciwwadze, inaczej jacht przewróci się natychmiast na drugą burtę.
- Gdy jacht jest w pionie zatykamy skrzynkę mieczową i wszystkie inne otwory, którymi do środka może dostawać się woda i zaczynamy jej wybieranie.
- Można unieść jacht nieco nad powierzchnię za pomocą nadmuchanych materacy itp.
- W przypadku silnej fali można rzucić z dziobu kotwicę.
- Dryfowanie z jachtem
- Załoga ubrana jest w kapoki.
- Zakładamy maksymalną ilość rzeczy (aby zabezpieczyć organizm przed wychłodzeniem).
- Przywiązujemy się linami do jachtu.
- Zbieramy się w jednym miejscu i ograniczamy ruchy.
- Opuszczenie jachtu
- Jest to decyzja ostateczna!!! Budujemy tratwę z kapoków, gretingów, wioseł itp.
- Udzielanie pomocy innym jachtom
- Najpierw ratujemy ludzi, później sprzęt
- Podchodzimy od zawietrznej.
źródło: Materiały na szkoleniowe na stopień żeglarza jachtowego HKW 'Dal' Łódź opr. Krzysztof Wojciechowski