Jachty muszą być wyposażone w środki ratunkowe w ilości równej co najmniej ilości załogantów. Środki ratunkowe oznaczają kamizelki ratunkowe, koła ratunkowe pełne i podkowy, pasy lub tratwy pneumatyczne. Osoby nie umiejące pływać i małe dzieci powinny podczas pływania mieć założone środki asekuracyjne, np. kamizelki.
Podstawowe środki ratunkowe i asekuracyjne
- ratunkowe - te, które gwarantują uniemożliwienie utonięcia.
- Tratwy ratunkowe pneumatyczne - znajdują się na dużych jachtach (najczęściej morskich), po znalezieniu się w wodzie lub po ręcznym odpaleniu same się nadmuchują, stanowią bazę dla rozbitków. Często zawierają nadajniki radiolokacyjne, pożywienie długoterminowe, leki itp.
- Koła ratunkowe (pełne i podkowy) - stanowią środki zdolne utrzymać na powierzchni wody rozbitków, nie gwarantują jednak przetrwania ujemnych temperatur. Na każdym kole powinien być umieszczony napis podający nazwę jednostki i port macierzysty. Dookoła obwodu koła znajdują się uchwyty linowe.
- Pasy ratunkowe - specjalne kamizelki, dawniej wypełnione styropianem lub korkiem, obecnie z pianek sztucznych, posiadających kołnierz pod głowę, uniemożliwiając jej tym samym zanurzenie pod wodę. Każdy morski pas ratunkowy powinien być wyposażony w środki sygnałowe umieszczone w specjalnych kieszeniach, takie jak: - gwizdek sygnałowy (przymocowany do pasa na cienkiej lince) emitujący sygnał akustyczny o natężeniu nie niższym niż 110 db. - lampka elektryczna zainstalowana w górnej części pasa i zasilana z baterii elektrycznej uaktywnionej w chwili gdy zostanie usunięty korek z jej korpusu, a woda morska przedostanie się do ogniwa (czas świecenia nie krótszy niż 10 godzin). - torebka z tzw. proszkiem "na rekiny" - czyli barwnikiem anilinowym, który po wysypaniu barwi wodę na kolor pomarańczowy w celu wskazania miejsca. gdzie należy szukać ratowanego. Środki te muszą być przechowywane razem z pasem, okresowo przeglądane oraz chronione przed uszkodzeniami.
- Rzutki ratunkowe piłkowe lub rękawowe - tych pierwszych się raczej na jachtach nie stosuje z uwagi na nieporęczność. Oba typy służą do podania tonącemu znajdującego się na końcu 25 metrową liny pływaka i przyholowanie go do burty jachtu lub brzegu.
- Specjalistyczny sprzęt ratowniczy - węgorze, bojki, służące do przeprowadzania akcji ratowniczej przez wyszkolonych ratowników.
- asekuracyjne jedynie pomagają w chwilach zagrożenia.
- Kamizelki - cienkie i wygodne, bez kołnierzy, zwiększają wyporność w razie wypadnięcia za burtę.
- profilaktyczne - np. tzw. "lifelina" rozpinana po pokładzie od dziobu do rufy oraz szelki wpinane karabińczykiem w lifelinę lub do specjalnych mocowań na pokładzie - głownie w żeglarstwie morskim, powinno się je stosować zwłaszcza cięższych warunkach atmosferycznych i w nocy. W razie wypadnięcia za burtę eliminuje się ryzyko odpłynięcia jachtu.
źródło: Materiały na szkoleniowe na stopień żeglarza jachtowego HKW 'Dal' Łódź