|
Rejsy Śródlądowe - projekt instrukcji
W grupie „rejsowej” na Ogólnopolskiej Konferencji Harcerzy Wodniaków w Łodzi dyskutowano o problemach związanych z organizacją harcerskich rejsów śródlądowych. Z dyskusji wyłonił się zarys instrukcji jaka będzie spełniać oczekiwania wodniaków: 1. Instrukcja nie może być tylko zbiorem wymogów formalnych i cytatami z państwowych paragrafów; 2. Instrukcja nie może nakładać większych obostrzeń niż państwowe przepisy; 3. Instrukcja powinna zawierać zbiór procedur postępowania, przed w trakcie i po rejsie; 4. Instrukcja nie zastąpi poradnika organizatora rejsów.
Notatki do Instrukcji w sprawie organizacji rejsów żeglarskich w ZHP I Definicje: - rejs – wędrówka po rzekach i jeziorach na łodziach lub jachtach W zależności od rodzaju sprzętu dzielimy na: -- > rejsy wioślarskie, -- > rejsy żeglarskie -- > lub rejsy motorowodne; W zależności od charakteru dzielmy na: -- > rejsy szkoleniowe – rejsy żeglarskie, na których prowadzone jest szkolenie według wytycznych PZŻ zakończone egzaminem na stopień żeglarski, -- > rejsy turystyczne – rejsy rekreacyjne, nastawione na wyczyn lub krajoznawstwo czasie których realizowane szkolenie żeglarskie nie kończy się egzaminem (trwający powyżej 5 dni); W zależności od czasu trwania dzielimy na: -- > rejsy – obozy wędrowne (placówki wypoczynku) w okresie wakacji szklonych dłuższe niż 5 dni, -- > biwak żeglarski – (do 5 dni – z przejazdami).
II Kadra: 1. pedagogiczna: --> komodor lub ktoś inny winien posiadać uprawnienia kierownika i stopień podharcmistrza, --> plus odpowiednia ilość wychowawców, --> Na biwaki komodor min. w stopniu przewodnika, --> [uwaga od śląska] – dla rejsów „małych” (do 10-15uczestników) powinien wystarczyć przewodnik.
2. fachowa: a/ sternicy --> rejsy żeglarskie – na jachtach powyżej 10m2 pow. ożaglowania – żeglarz jachtowy, --> rejsy wioślarskie – posiadająca stopień wioślarza, --> rejsy motorowodne – na jachtach powyżej 6,67KM – sternik motorowodny; Jeżeli łodzie nie wymagają patentów (poniżej 10m2 i poniżej 6,67KM) lub jeżeli sternicy są nie pełnoletni należy zdefiniować pojęcie „pływania pod nadzorem” – nadzór komodora z jednostki flagowej b/instruktorzy: --> W przypadku rejsów szkoleniowych instruktorzy również odpowiedniej dziedziny; c/ komodor (KWŻ) -->Na rejsie turystycznym min. żeglarz jachtowy + przewodnik turyst. żegl. PTTK -->Na szkoleniowym oraz w przypadku „pływania pod nadzorem” na innych jednostkach - min. sternik jachtowy + Instruktor Żegl. PZŻ d/ bosman [Uwaga od Tomali: Może gdzieś wcisnąć odpowiednio wyposażonego w sprzęt bosmana] Biwaki - kadra żeglarska bez zmian!
III Struktura (obowiązki i prawa): - Komodor Rejsu – zaleca się aby jednoosobowo był to zarówno kierownik palcówki jak i KWŻ, - Kolegium sterników – wszyscy sternicy, podejmuje wszystkie decyzje „żeglarskie”, - Rada Rejsu – składa się z komodora, sterników i innych ważnych pierników – ratownika, programowca itp. podejmuje decyzje co do programu rejsu, trasy, odpłatności, dyscypliny... itd.
IV Sprzęt - jachty sprawne technicznie, wyposażone w odpowiednie środki ratunkowe, (?posiadające rejestracje?) - jednostka ratownicza (komodorska) z silnikiem na 10 jachtów
V Trasa - typowe po szlakach wodnych, - nietypowe – wymaga opinii Pilota Chorągwi (właściwego dla akwenu), ew. zwiadu trasy, - miejsca kontaktowe (2-3 „sztywne” punkty na trasie), - na rejsach szkoleniowych dzienne przeloty „odpowiednio krótsze” pozwalające na realizację programu szkolenia manewrowego i teoretycznego.
VI Zgłoszenie i rejestracja - w chorągwi, jako placówka HAL; - w OZŻ jeżeli realizowane jest szkolenie żeglarskie zakończone egzaminem; - w hufcu jeżeli jako biwak żeglarski (do 5 dni).
VII Dokumentacja Rejsu - książka pracy, - dzienniczki jachtów (załoga, trasa, jadłospis, silnik, elementy szkolenia, awarie); !!!wywalić z rozliczeń raporty żywieniowe oraz raporty pracy silnika!!! - pozostała dokumentacja księgowa zgodna z instrukcją finansowa.
VIII Zasady Organizacji Żywienia na Rejsie - wspólny kociołek dla wszystkich (drużyny młodsze i szkolenie) - każda załoga w swoim zakresie (dla wędrujących wędrowników)
IX Zasady p. poż. - ogniska - obsługa instalacji gazowej
X Organizacja Mycia się i Kąpieli - Instrukcja ogólna -- > organizacja kąpieliska tymczasowego (tylko z ratownikiem wodnym), -- > Przypadku braku ratownika kąpiel tylko na strzeżonych kąpieliskach za zgodą ratownika, -- > Ekologia – wylewamy pomyje i mydliny na lądzie w odpowiedniej odległości od linii brzegowej, -- > Coś tu trzeba wrzucić żeby, chociaż myć się było można w rzekach lub jeziorkach.
XI Wachta służbowa (obowiązki) - sporządzanie posiłków w przypadku wspólnego kotła, - warta podczas postoju w portach , - warta nocna.
XII Opieka medyczna - apteczka z wyposażeniem zgodnym z rozporządzeniem [...] ma jachcie komandorskim - podstawowa apteczka pierwszej pomocy na każdym jachcie, - Ratownik ZHP min. z Brązowa Odznaka Ratownika ZHP [może warto podać ilość jachtów (osób) na jednego ratownika] [skonsultować stan prawny z HSR].
XIII Procedury Bezpieczeństwa - przeprowadzenie sprawdzianu pływackiego dla uczestników (potrzebny ratownik). - zejście na wodę tylko za zgodą komandora po zameldowaniu gotowości przez sternika, - postępowanie po wywrotce jachtu mieczowego (kto ratuje, reszta cumuje i gotuje), - postępowanie w razie awarii, wejścia na mieliznę, czy pożaru na jednym z jachtów - człowiek za burtą,
XIV Łączność/ sygnalizacja Pływanie w granicy widoczności jachtu Komodora
Zestaw podstawowych sygnałów w komunikacji wzrokowej Sygnały w komunikacji wzrokowej na jednostce Komodora (do ustalenia) - wszyscy do mnie - refujemy się - cumujemy w najbliższym miejscu
Znaki wzywania pomocy zgodne z ogólnie obowiązującymi
Istnieje możliwość ustalenia szczegółowych sygnałów uwzględniających specyfikę akwenu podawanych osobnym regulaminem lub w rozkazie porannym komodora. Jeżeli na każdym jachcie jest sprawny telefon komórkowy lub CB radio można ustalić regulamin łączności poza wzrokowej i zwolnić jachty z obowiązku nawigacji w zasięgu widoczności jednostki komodorskiej.
Bandery Harcerskie lub proporce ZHP na jednostkach czarterowanych Jednostka komodora odpowiedni proporczyk.
Komentarze są własnością ich autorów. Twórcy serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za ich treść.
Autor |
Wątek |
krakowkrowodrza |
Wysłano: 03.12.2004, 19:32 Uaktualniono: 03.12.2004, 19:32 |
Szara myszka
Dołączył: 03.10.2003
Skąd:
Liczba wpisów: 12
|
 Re: Rejsy Śródlądowe
Cytat: 2.8. Biwak Jest jedną z form działalności drużyny harcerskiej, starszoharcerskiej, wędrowniczej i wielopoziomowej w zakresie krajoznawstwa i turystyki, organizowaną w czasie roku harcerskiego i jako forma NAL/NAZ w czasie akcji letniej i zimowej.
Biwak może trwać do 5 dni (z przejazdami włącznie) i musi być zatwierdzony w macierzystym hufcu (Karta biwaku stanowi załącznik 1 do niniejszej instrukcji). Komenda Hufca jest zobowiązana zgłosić wykaz organizowanych biwaków, w ramach HAL/HAZ, do komendy chorągwi na 7 dni przed ich rozpoczęciem. Biwaki nie podlegają zatwierdzaniu w kuratorium oświaty jak placówki wypoczynku.
|
|
|
Autor |
Wątek |
traper |
Wysłano: 05.12.2004, 11:49 Uaktualniono: 05.12.2004, 11:49 |
Szara myszka
Dołączył: 18.10.2004
Skąd:
Liczba wpisów: 10
|
 Re: Rejsy Śródlądowe
VII Dokumentacja Rejsu - dzienniczki jachtów (załoga, trasa, jadłospis, silnik, elementy szkolenia, awarie); !!!wywalić z rozliczeń raporty żywieniowe oraz raporty pracy silnika!!!
A co z dokumentacja finansowa? Na wszystko trzeba miec faktury ? Nawet jak kazda zaloga zaopatruje sie na własne konto ? Rozliczaniee takiego rejsu to tragedia . Przeciez hufce bedą traktowac takie rejsy jak biwaki, lącznie ze wszystkimi papierami( faktury na wyżywienie). Moze jakas uproszczona wersja ?
|
|
|
|
Autor |
Wątek |
wroobel |
Wysłano: 05.12.2004, 14:14 Uaktualniono: 05.12.2004, 14:14 |
Webmaster
Dołączył: 11.02.2003
Skąd: Łódź
Liczba wpisów: 239
|
 Re: Rejsy Śródlądowe
W dzisiejszych czasach przy postępującym fiskaliźmie państwa - innej wersji rozliczeń finansowych niż FAKTURY na wszystko nie ma!
Dlatego jeżeli mam faktury na żywność, mam faktury na paliwo do jachtów - to czemu Komisja Rewizyjna u mnie w hufcu żąda odemnie dodatkowo rozliczenia żywnoći za pomocą Raporów Żywieniowych, a paliwa na podstawie Raporu Pracy Silników z podaniem zużycia i ilości motogodzin?
Jeżeli w organizacji społecznej wydatkowaie każdej złotówki już musi być podwujnie a czaszem potrujnie opisane - to wywalmy fikcje jaką jest pisanie przez komendanata raportów żywieniowych i przacy silnika - usankcjonujmu dzienniczek jachtu w którym to sternik, wpisuje co dana załoga zjadła i ile wyjeździła danego dnia na "katarynie".
Nie ukrywam, że najlepiej by było gdyby faktury były jedynymi dokumentami finansowymi - no ale jak komisja rewizyjna nie wieży własmym instruktorom że nie "zeżarli" jakiś rarytasów sami, albo nie zatankowali własnych samochodów zamiast jachtów - no to co można poradzić???
|
|
|
|
|
Autor |
Wątek |
traper |
Wysłano: 05.12.2004, 15:21 Uaktualniono: 05.12.2004, 15:21 |
Szara myszka
Dołączył: 18.10.2004
Skąd:
Liczba wpisów: 10
|
 Re: Rejsy Śródlądowe
W dzisiejszych czasach przy postępującym fiskaliźmie państwa - innej wersji rozliczeń finansowych niż FAKTURY na wszystko nie ma!
Wytłumacz to pani w GieEsie u której kupujesz 3 bochenki chleba i która ci mówi ze faktura to za 2 dni bo wtedy będzie księgowa. I wtedy albo wyciagasz jakies zaskórniaki i płacisz ze swoich, albo uwzględniasz odwiedzenie sklepu za dwa dni (nie zawsze możesz)
|
|
|
|
|
Autor |
Wątek |
wroobel |
Wysłano: 05.12.2004, 23:09 Uaktualniono: 05.12.2004, 23:09 |
Webmaster
Dołączył: 11.02.2003
Skąd: Łódź
Liczba wpisów: 239
|
 Re: Rejsy Śródlądowe
Nie mów tego mi tylko panom Belce, Raczko czy innemu Gronickiemu... Co do zakupów - małe zakupy do kilku złotych (nie pamiętam dokładnie do ilu - jest w instrukcji) można rozliczyć wystawiając KW do którego dopinasz paragon fiskalny z kasy - i to nasza księgowa w hufcu honoruje. Zatwierdzając rejs w hufcu odbierając dokumenty prócz ksiązki finansowej, książki pracy dostaje się bloczek kwitów KW. A co do większych zakupów... hmm... moge powiedzieć tak - należy wierzyć w dobre intencje sprzedawców... zostaić aderes i liczyć na to że doślą fakturę pocztą... z reguły dosyłają - tzn. ja osobiście nie miałem przypadku, żeby faktura nie doszła... często była w Łodzi przedemna 
|
|
|
|
Autor |
Wątek |
Jędruś |
Wysłano: 13.12.2004, 9:46 Uaktualniono: 13.12.2004, 9:46 |
Szara myszka
Dołączył: 09.09.2003
Skąd:
Liczba wpisów: 13
|
 Re: Rejsy Śródlądowe
Patent motorowodny nie jest wymagany do 6,67 KM (5kW) mocy silnika na motorówce oraz na jachcie żaglowym z pomocniczym napędem bez ograniczenia mocy. Wtedy potrzeba odp. patentu żeglarskiego.
|
|
|
Autor |
Wątek |
Mumin |
Wysłano: 16.02.2005, 18:34 Uaktualniono: 16.02.2005, 18:34 |
Szara myszka
Dołączył: 20.09.2003
Skąd:
Liczba wpisów: 10
|
 Re: Rejsy Śródlądowe
Bardzo mnie cieszy ten punkt: XIII Procedury Bezpieczeństwa - postępowanie w razie awarii, wejścia na mieliznę, czy pożaru na jednym z jachtówPrzede wszystkim wejście na mieliznę. Ciekaw jestem, jakie to będą procedury, bo jeśli jakieś skomplikowane to po Wiśle ciężko się będzie pływać, na tym szlaku bywały dni gdzie na miel wchodziło się kilka razy dziennie. Mogę sobie wyobrazić, iż w dobie unijnego zbiurokratyzowania wszelkich czynności (patrz: raporty dotyczące zmywania w placówkach żywienia zbiorowego) sternik będzie musiał wypisywać dziesiątki protokołów wejścia na mieliznę  Pozdrawiam i podziwiam regulaminotwórców
|
|
|
|