W grupie „rejsowej” na Ogólnopolskiej Konferencji Harcerzy Wodniaków w Łodzi dyskutowano o problemach związanych z organizacją harcerskich rejsów śródlądowych.
Z dyskusji wyłonił się zarys instrukcji jaka będzie spełniać oczekiwania wodniaków: 1. Instrukcja nie może być tylko zbiorem wymogów formalnych i cytatami z państwowych paragrafów; 2. Instrukcja nie może nakładać większych obostrzeń niż państwowe przepisy; 3. Instrukcja powinna zawierać zbiór procedur postępowania, przed w trakcie i po rejsie; 4. Instrukcja nie zastąpi poradnika organizatora rejsów.
Notatki do Instrukcji w sprawie organizacji rejsów żeglarskich w ZHP I Definicje: - rejs – wędrówka po rzekach i jeziorach na łodziach lub jachtach W zależności od rodzaju sprzętu dzielimy na: -- > rejsy wioślarskie, -- > rejsy żeglarskie -- > lub rejsy motorowodne; W zależności od charakteru dzielmy na: -- > rejsy szkoleniowe – rejsy żeglarskie, na których prowadzone jest szkolenie według wytycznych PZŻ zakończone egzaminem na stopień żeglarski, -- > rejsy turystyczne – rejsy rekreacyjne, nastawione na wyczyn lub krajoznawstwo czasie których realizowane szkolenie żeglarskie nie kończy się egzaminem (trwający powyżej 5 dni); W zależności od czasu trwania dzielimy na: -- > rejsy – obozy wędrowne (placówki wypoczynku) w okresie wakacji szklonych dłuższe niż 5 dni, -- > biwak żeglarski – (do 5 dni – z przejazdami).
II Kadra: 1. pedagogiczna: --> komodor lub ktoś inny winien posiadać uprawnienia kierownika i stopień podharcmistrza, --> plus odpowiednia ilość wychowawców, --> Na biwaki komodor min. w stopniu przewodnika, --> [uwaga od śląska] – dla rejsów „małych” (do 10-15uczestników) powinien wystarczyć przewodnik.
2. fachowa: a/ sternicy --> rejsy żeglarskie – na jachtach powyżej 10m2 pow. ożaglowania – żeglarz jachtowy, --> rejsy wioślarskie – posiadająca stopień wioślarza, --> rejsy motorowodne – na jachtach powyżej 6,67KM – sternik motorowodny; Jeżeli łodzie nie wymagają patentów (poniżej 10m2 i poniżej 6,67KM) lub jeżeli sternicy są nie pełnoletni należy zdefiniować pojęcie „pływania pod nadzorem” – nadzór komodora z jednostki flagowej b/instruktorzy: --> W przypadku rejsów szkoleniowych instruktorzy również odpowiedniej dziedziny; c/ komodor (KWŻ) -->Na rejsie turystycznym min. żeglarz jachtowy + przewodnik turyst. żegl. PTTK -->Na szkoleniowym oraz w przypadku „pływania pod nadzorem” na innych jednostkach - min. sternik jachtowy + Instruktor Żegl. PZŻ d/ bosman [Uwaga od Tomali: Może gdzieś wcisnąć odpowiednio wyposażonego w sprzęt bosmana] Biwaki - kadra żeglarska bez zmian!
III Struktura (obowiązki i prawa): - Komodor Rejsu – zaleca się aby jednoosobowo był to zarówno kierownik palcówki jak i KWŻ, - Kolegium sterników – wszyscy sternicy, podejmuje wszystkie decyzje „żeglarskie”, - Rada Rejsu – składa się z komodora, sterników i innych ważnych pierników – ratownika, programowca itp. podejmuje decyzje co do programu rejsu, trasy, odpłatności, dyscypliny... itd.
IV Sprzęt - jachty sprawne technicznie, wyposażone w odpowiednie środki ratunkowe, (?posiadające rejestracje?) - jednostka ratownicza (komodorska) z silnikiem na 10 jachtów
V Trasa - typowe po szlakach wodnych, - nietypowe – wymaga opinii Pilota Chorągwi (właściwego dla akwenu), ew. zwiadu trasy, - miejsca kontaktowe (2-3 „sztywne” punkty na trasie), - na rejsach szkoleniowych dzienne przeloty „odpowiednio krótsze” pozwalające na realizację programu szkolenia manewrowego i teoretycznego.
VI Zgłoszenie i rejestracja - w chorągwi, jako placówka HAL; - w OZŻ jeżeli realizowane jest szkolenie żeglarskie zakończone egzaminem; - w hufcu jeżeli jako biwak żeglarski (do 5 dni).
VII Dokumentacja Rejsu - książka pracy, - dzienniczki jachtów (załoga, trasa, jadłospis, silnik, elementy szkolenia, awarie); !!!wywalić z rozliczeń raporty żywieniowe oraz raporty pracy silnika!!! - pozostała dokumentacja księgowa zgodna z instrukcją finansowa.
VIII Zasady Organizacji Żywienia na Rejsie - wspólny kociołek dla wszystkich (drużyny młodsze i szkolenie) - każda załoga w swoim zakresie (dla wędrujących wędrowników)
IX Zasady p. poż. - ogniska - obsługa instalacji gazowej
X Organizacja Mycia się i Kąpieli - Instrukcja ogólna -- > organizacja kąpieliska tymczasowego (tylko z ratownikiem wodnym), -- > Przypadku braku ratownika kąpiel tylko na strzeżonych kąpieliskach za zgodą ratownika, -- > Ekologia – wylewamy pomyje i mydliny na lądzie w odpowiedniej odległości od linii brzegowej, -- > Coś tu trzeba wrzucić żeby, chociaż myć się było można w rzekach lub jeziorkach.
XI Wachta służbowa (obowiązki) - sporządzanie posiłków w przypadku wspólnego kotła, - warta podczas postoju w portach , - warta nocna.
XII Opieka medyczna - apteczka z wyposażeniem zgodnym z rozporządzeniem [...] ma jachcie komandorskim - podstawowa apteczka pierwszej pomocy na każdym jachcie, - Ratownik ZHP min. z Brązowa Odznaka Ratownika ZHP [może warto podać ilość jachtów (osób) na jednego ratownika] [skonsultować stan prawny z HSR].
XIII Procedury Bezpieczeństwa - przeprowadzenie sprawdzianu pływackiego dla uczestników (potrzebny ratownik). - zejście na wodę tylko za zgodą komandora po zameldowaniu gotowości przez sternika, - postępowanie po wywrotce jachtu mieczowego (kto ratuje, reszta cumuje i gotuje), - postępowanie w razie awarii, wejścia na mieliznę, czy pożaru na jednym z jachtów - człowiek za burtą,
XIV Łączność/ sygnalizacja Pływanie w granicy widoczności jachtu Komodora
Zestaw podstawowych sygnałów w komunikacji wzrokowej Sygnały w komunikacji wzrokowej na jednostce Komodora (do ustalenia) - wszyscy do mnie - refujemy się - cumujemy w najbliższym miejscu
Znaki wzywania pomocy zgodne z ogólnie obowiązującymi
Istnieje możliwość ustalenia szczegółowych sygnałów uwzględniających specyfikę akwenu podawanych osobnym regulaminem lub w rozkazie porannym komodora. Jeżeli na każdym jachcie jest sprawny telefon komórkowy lub CB radio można ustalić regulamin łączności poza wzrokowej i zwolnić jachty z obowiązku nawigacji w zasięgu widoczności jednostki komodorskiej.
Bandery Harcerskie lub proporce ZHP na jednostkach czarterowanych Jednostka komodora odpowiedni proporczyk.
|