Stopnie żeglarskie i motorowodne - jednak zaskoczenie

Data 9.12.2012, 10:00:00 | Temat: Nowości prawne

W piątek, 7 grudnia 2012 roku o godzinie 16:04 w BIP Ministerstwa Sportu i Turystyki pojawiły się nowe pliki, z których najbardziej dla nas interesujący ma tytuł "Projekt-konsultacje społeczne". Rzecz dotyczy kolejnej wersji projektu Rozporządzenia w sprawie Uprawiania Turystyki Wodnej (patrz artykuł: Rozstrzygnięcia w sprawie stopni żeglarskich coraz bliżej...) i nowego spojrzenia na system certyfikatów kompetencji z zakresu sportów wodnych w Polsce. Nowego, bo mimo niezręczności i niedoprecyzowania niektórych z zapisów jest to wyraźne odejście od dotychczasowych rozwiązań. 


Różnice dotyczą:

  • systemu stopni żeglarskich i motorowodnych,
  • założeń szkoleniowych,
  • wymogów formalnych,
  • obiegu dokumentów.

Najważniejsze zmiany:

  1. Projekt zawęża liczbę (amatorskich) stopni żeglarskich i motorowodnych w Polsce. Co do nazwy, znika stopień sternika jachtowego i starszego sternika motorowodnego, choć w praktyce różnica jest znacznie większa.
  2. Projekt znosi obowiązkowe szkolenie na stopnie objęte egzaminem.
  3. Projekt zawiera zapis, że opinie z rejsów i inne dokumenty potwierdzające odbycie stażu musza być POZYTYWNE!
  4. W wykazie wymaganych dokumentów przy ubieganiu się o patent miejsce ZAŚWIADCZENIA LEKARSKIEGO zajmuje OŚWIADCZENIE WNIOSKODAWCY O BRAKU PRZECIWSKAZAŃ ZDROWOTNYCH.
  5. W dokumencie zmieniono nazewnictwo: staż morski jest teraz stażem po wodach morskich, a nie "pełnomorskich".
  6. Projekt nie przewiduje odbywania stażu na wodach o skoku pływu powyżej 1,5 metra.
  7. W projekcie w niefortunny sposób opisano uprawnienia żeglarza jachtowego - składnia zdania daje dwie możliwości interpretacyjne.
  8. W projekcie zapomniano/pominięto kwestię wydawania wtórników w przypadku zagubienia dotąd posiadanego patentu.
  9. W załączniku przedstawiającym minimalny zakres egzaminu na poszczególne stopnie niedookreślono rodzaj jachtu, na którym ma sie odbywac egzamin - taki zapis będzie powodował dużą dowolność interpretacyjną.
  10. Przewidziano zapis określający tryb wymiany patentu sternika jachtowego na jstm (wymiana po odbyciu stażu 100 h w minimum 2 rejsach morskich po uzyskaniu posiadanego patentu).

 

Zmiany wymogów stażowych i uzyskiwanych uprawnień dla poszczególnych stopni (podstawowa drabinka, z pominięciem kwitu mechanika i licencji na holowanie):

  1. Żeglarz jachtowy
    1. brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 12 lat, zdanie egzaminu,
    2. uprawnienia: prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych; w uprawnieniach zmieniono wielkość jachtów żaglowych, które można prowadzić w porze dziennej w pasie 2 Mm od brzegu po wodach morskich z 8,5 do 12 metrów.
  2. Sternik jachtowy - stopień usunięto.
  3. Jachtowy sternik morski
    1. brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 18 lat, odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 200 godzin żeglugi w min. 2 rejsach, zdanie egzaminu,
    2. uprawnienia: wszystkie jachty żaglowe na śródlądziu; jachty żaglowe do 24 metrów długości bez ograniczenia akwenu na morzu.
  4. Kapitan jachtowy:
    1. wymagania: posiadanie patentu jstm; po uzyskaniu patentu jstm odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 600 godzin żeglugi w min. 3 rejsach, w tym minimum 200 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości od 10 do 24 metrów oraz minimum jeden rejs >100 h na jachtach o długości całkowitej >20 metrów,
    2. uprawnienia: prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych i morskich.
  5. Sternik motorowodny:
    1. brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 12 lat, zdanie egzaminu,
    2. prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych; w uprawnieniach zmieniono wielkość jachtów motorowych, które można prowadzić w porze dziennej w pasie 2 Mm od brzegu po wodach morskich z 8,5 do 12 metrów długości.
  6. Starszy sternik motorowodny - stopień usunięto
  7. Motorowodny sternik morski
    1. brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 18 lat, odbycie stażu morskiego lub śródlądowego w wymiarze min. 200 godzin żeglugi w min. 2 rejsach, zdanie egzaminu,
    2. uprawnienia: wszystkie jachty motorowe na śródlądziu; jachty motorowe do 24 metrów długości bez ograniczenia akwenu na morzu.
  8. Kapitan motorowodny:
    1. wymagania: posiadanie patentu mstm; po uzyskaniu patentu mstm odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 600 godzin żeglugi w min. 3 rejsach, w tym minimum 200 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości od 10 do 24 metrów oraz minimum jeden rejs >100 h na jachtach o długości całkowitej >20 metrów,
    2. uprawnienia: prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych i morskich.

 

Materiał do rozważań (projekt w wersji pdf) jest dostępny na stronie BIP Ministerstwa Sportu i Turystyki.





Ten artykuł pochodzi ze strony WODNIACY
https://woda.jestekstra.pl

URL tej publikacji:
https://woda.jestekstra.pl/modules/news/article.php?storyid=475