Nowe patenty coraz bliżej

Data 17.04.2006, 22:00:00 | Temat: Nowości prawne

Na stronie Ministerstwa Sportu została opublikowana najnowsza wersja (z 14 kwietnia) projektu rozporządzenia o uprawianiu żeglarstwa! Najprawdopodobniej będziemy mieli jednak 4 stopnie:


  1. Żeglarz Jachtowy – zdobywany niestety już od 12 roku życia, po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu.
    Uprawniony do: prowadzenia jachtów żaglowych po wodach śródlądowych oraz jachtów o Lc
  2. Sternik Jachtowy – zdobywany od 18 roku życia, po odbyciu stażu (200h na morzu) ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu. (można podchodzić bez patentu żeglarza)
    Uprawnienia: śródlądzie jak ż.j. + Bałtyk i inne morza zamknięte na jachtach żaglowych o Lc
  3. Jachtowy Sternik Morski – zdobywany po st.j., bez obowiązkowego kursu, ani egzaminu. Jedynie po odbyciu min. 3 rejsów morskich 600h.
    W tym co najmniej 200h na „statkach” o Lc od 12 do 18 m
    oraz 1 rejsu powyżej 100h po wodach pływowych z zawinięciem co najmniej do 2 portów, o średnim skoku pływu powyżej 1,5 m.
    Uprawnienia: śródlądzie + cały świat na jachtach o Lc
  4. Kapitan Jachtowy – zdobywany po st.j., bez obowiązkowego kursu, ani egzaminu. Jedynie po odbyciu min. 4 rejsów pełnomorskich, w czasie co najmniej 1000h żeglugi, po j.st.m.,
    w tym co najmniej 400h tzw. „kapitańskich” na „statku” o Lc 12-18m,
    oraz odbycie co najmniej 1 rejsu powyżej 100 godzin żeglugi na statku o Lc>20m.
    Uprawnienia: śródlądzie + cały świat b.o. praktycznie do Lc=24

Niestety nie są to 2, ani 3 stopnie. Ale cieszy dopisanie ż.j. żeglugi plażowej, a st.j. całego Bałtyku. Cieszy mnie również dobrowolność szkolenia na wyższe stopnie oraz uproszczenie procedury ich zdobywania jedynie do odbycia koniecznego stażu.

Niezwykle smuci mnie ograniczenie „pływania pod nadzorem”. Mowa jedynie o „nadzorowaniu” osób posiadających już patent żeglarza, a jeszcze nie pełnoletnich. Smutny jest fakt że nadzór może prowadzić co najmniej sternik jachtowy. Pomija się pływania w szkoleniu oraz niepotrzebnie zmusza do posiadania stażu morskiego tatę „nadzorującego” swoją pociechę.

Niepokoją mnie również zapisy dotyczące bezpieczeństwa żeglugi, gdzie autor zdaje się mylić i nie odróżniać: pasa ratunkowego od kamizelki asekuracyjnej i szelek asekuracyjnych (bezpieczeństwa).

Ogromnym smutkiem i niepokojem napawa mnie opublikowany również na stronie MS projekt Ustawy Sejmowej zmieniającej ustawę o sporcie kwalifikowanym i KF. Planuje się tam wykreślić poprawkę, którą w sierpniu 2005 Sejm RP uprawomocnił instruktorów PZŻ do prowadzenia szkolenia żeglarskiego na patenty. Oznacza to powrót problemu Instruktorów Rekreacji Ruchowej w rozumieniu rozporządzenia MEN z 2001r.

Zainteresowanych zapraszam do lektury tekstów źródłowych oraz do komentowania.
rozporządzenie Ministra Sportu w sprawie uprawiania żeglarstwa
Uzasadnienie
Załączniki
wzory patentów
wzór licencji
wysokość opłat
Projekt ustawy
Ustawa o zmianie ustawy o sporcie kwalifikowanym oraz niektórych innych ustaw
Uzasadnienie





Ten artykuł pochodzi ze strony WODNIACY
https://woda.jestekstra.pl

URL tej publikacji:
https://woda.jestekstra.pl/modules/news/article.php?storyid=170