Propozycja Komisji Szkolenia Polskiego Związku Żeglarskiego zapisu w projekcie Rozporządzenia MENiS, wydawanego w związku ze zmianami w Ustawie o Kulturze Fizycznej z dnia 15.04.2005 r. w zakresie dotyczącym kwalifikacji niezbędnych do uprawiania żeglarstwa, sposobu i trybu przeprowadzenia egzaminów o których mowa w ust. 3 ustawy oraz osób uprawnionych do szkolenia i egzaminowania na patenty żeglarskie, a także zasad bezpieczeństwa przy uprawianiu żeglarstwa, uwzględniając rodzaje patentów żeglarskich*, wzory dokumentów stwierdzających uzyskanie kwalifikacji oraz wynikające z nich uprawnienia.
(* pod pojęciem patenty żeglarskie należy rozumieć narodowe certyfikaty kompetencji żeglarskich korespondujące z Międzynarodowym Certyfikatem Kompetencji (ICC – International Certificates of Competency for Operators of Pleasure Craft) zgodnym z Rezolucją nr 40 EKG ONZ. Na podstawie art. 2 ust. 6 pkt 1. Ustawy z dnia 15. 04. 2005 r . o zmianie ustawy o kulturze fizycznej oraz ustawy o żegludze śródlądowej) (Dz .U. Nr 85, poz. 726.) § 1 Rozporządzenie określa szczegółowe wymogi, kwalifikacje i sposób ich uzyskiwania, wynikające z nich uprawnienia, zasady nadawania, zawieszania i cofania tych uprawnień, wzory dokumentów stwierdzających te kwalifikacje i uprawnienia, oraz zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy szkoleniu i uprawianiu żeglarstwa na jachtach żaglowych i motorowych. § 2 - Jacht żaglowy oznacza statek o napędzie żaglowym, przeznaczony do uprawiania sportu, turystyki, rekreacji lub szkolenia; jacht żaglowy może być wyposażony w pomocniczy napęd mechaniczny.
Za jacht żaglowy uważa się również deskę z żaglem. - Jacht motorowy oznacza statek o napędzie mechanicznym przeznaczony do uprawiania sportu, turystyki, rekreacji lub szkolenia. Za jacht motorowy uważa się również skuter wodny, łódź pneumatyczną i poduszkowiec.
§ 3 - Posiadanie wymaganych kwalifikacji do uprawiania żeglarstwa, sportów motorowodnych i szkolenia oraz egzaminowania na stopnie żeglarskie i motorowodne stwierdza się nadaniem odpowiedniego patentu Polskiego Związku Żeglarskiego (PZŻ) lub patentu Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego (PZMWiNW), który jest narodowym certyfikatem kompetencji w żeglarstwie i sportach motorowodnych.
- Patent żeglarski i motorowodny nadaje się osobie, która spełnia warunki określone w rozporządzeniu oraz zdała egzamin sprawdzający. Patent instruktorski nadaje się osobie, która spełnia warunki określone w rozporządzeniu, ukończyła szkolenie specjalistyczne określone w programach szkolenia instruktorów PZŻ i PZMWiNW, odbyła staż instruktorski oraz zdała egzamin końcowy.
§ 4 - Osoby powyżej 16 roku życia nieposiadające patentu żeglarskiego mogą prowadzić jachty żaglowe o długości całkowitej nieprzekraczającej 5 metrów po wodach śródlądowych bez ograniczeń oraz jachty żaglowe niezatapialne o długości całkowitej do 5 metrów po wodach morskich do 2 Mm od brzegu, w porze dziennej.
- Osoby prowadzące jachty żaglowe o długości całkowitej powyżej 5 metrów powinny posiadać odpowiedni patent żeglarski.
- Osoby powyżej 16 roku życia nie posiadające patentu motorowodnego mogą prowadzić jachty motorowe z silnikiem o mocy nie przekraczającej 5 kW (6,67 KM) po wodach śródlądowych bez ograniczeń oraz jachty motorowe niezatapialne z silnikiem o mocy do 5 kW (6.67 KM) po wodach morskich do 2 Mm od brzegu, w porze dziennej.
- Osoby prowadzące jachty motorowe z silnikiem o mocy powyżej 5 kW (6,67 KM) powinny posiadać odpowiedni patent motorowodny.
- Osoby niespełniające warunków podanych w punktach 1 - 4 niniejszego paragrafu, mogą prowadzić jachty żaglowe i motorowe wyłącznie pod nadzorem.
- Za prowadzenie jachtów pod nadzorem w trakcie szkolenia żeglarskiego lub motorowodnego uważa się żeglugę w porze dziennej na wyznaczonym akwenie, na którym jest prowadzona ciągła obserwacja, przy zapewnieniu możliwości podjęcia na tym akwenie natychmiastowej akcji ratowniczej z wykorzystaniem łodzi ratunkowej oraz odpowiedniego sprzętu ratunkowego i wyposażenia technicznego. Osoba prowadząca nadzór musi mieć możliwość natychmiastowej interwencji w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu żeglugi.
- O dopuszczeniu do prowadzenia jachtu pod nadzorem w trakcie szkolenia żeglarskiego lub motorowodnego decyduje kierownik wyszkolenia żeglarskiego lub motorowodnego.
§ 5 Ustala się następujące patenty żeglarskie : - Śródlądowy Sternik Jachtowy (ICC - Inland Skiper),
- Morski Sternik Jachtowy (ICC – Yacht Skiper),
- Kapitan Jachtowy (ICC – Yacht Master),
- Sternik Lodowy
§6 Ustala się następujące patenty instruktorskie Polskiego Związku Żeglarskiego : - Młodszy Instruktor PZŻ
- Instruktor PZŻ
§ 7 Patent Śródlądowego Sternika Jachtowegouprawnia do : - prowadzenia jachtów żaglowych po wodach śródlądowych,
- prowadzenia jachtów żaglowych niezatapialnych o długości całkowitej powyżej 5 metrów po wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu w porze dziennej .
§ 8 Patent Morskiego Sternika Jachtowegouprawnia do: - prowadzenia jachtów żaglowych po wodach śródlądowych,
- prowadzenia jachtów żaglowych o długości całkowitej do 13 metrów po wodach morskich, o skoku pływu do 1,5 m.
§ 9 Patent Kapitana Jachtowegouprawnia do : - prowadzenia jachtów żaglowych po wodach śródlądowych,
- prowadzenia jachtów żaglowych po wodach morskich.
§ 10 Patent Sternika Lodowego uprawnia do prowadzenia ślizgów lodowych. § 11 Patent Młodszego Instruktora PZŻ uprawnia do : - prowadzenia szkolenia żeglarskiego do posiadanego patentu włącznie,
- pełnienia funkcji egzaminatora w komisjach egzaminacyjnych na patenty żeglarskie,
Patent Instruktora PZŻ uprawnia do : - organizacji i prowadzenia szkolenia żeglarskiego do posiadanego patentu włącznie,
- organizacji i prowadzenia szkolenia instruktorskiego,
- pełnienia funkcji egzaminatora w komisjach egzaminacyjnych na patenty żeglarskie i instruktorskie.
§ 12 - Warunkiem uzyskania patentu Śródlądowego Sternika Jachtowegojest:
- ukończenie 16 roku życia,
- umiejętność pływania
- odbycie kursu szkoleniowego,
- zdanie egzaminu sprawdzającego.
- Warunkiem uzyskania patentu Morskiego Sternika Jachtowegojest :
- ukończenie 18 roku życia,
- posiadanie patentu Śródlądowego Sternika Jachtowego albo odbycie kursu szkoleniowego,
- umiejętność pływania,
- odbycie co najmniej 3 rejsów pełnomorskich w czasie co najmniej 400 godzin, po uzyskaniu patentu Śródlądowego Sternika Jachtowego,
- zdanie egzaminu sprawdzającego.
- Warunkiem uzyskania patentu Kapitana Jachtowegojest :
- posiadanie patentu Morskiego Sternika Jachtowego,
- udział w minimum 3 rejsach pełnomorskich, w czasie co najmniej 800 godzin żeglugi w tym przynajmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu, po uzyskaniu patentu morskiego Sternika Jachtowego,
- odbycie przynajmniej 1 rejsu powyżej 100 godzin po wodach pływowych o skoku pływu powyżej 1,5 metra, po uzyskaniu patentu Morskiego Sternika Jachtowego,
- zdanie egzaminu sprawdzającego
- Warunkiem uzyskania patentu Sternika Lodowegojest :
- ukończenie 16 roku życia,
- umiejętność pływania,
- odbycie kursu szkoleniowego
- zdanie egzaminu sprawdzającego
- Warunkiem uzyskania patentu Młodszego Instruktora PZŻjest :
- posiadanie co najmniej średniego wykształcenia,
- posiadanie co najmniej patentu Śródlądowego Sternika Jachtowego
- ukończenie specjalistycznego kursu instruktorskiego,
- zdanie egzaminu końcowego.
- Warunkiem uzyskania patentu Instruktora PZŻjest :
- posiadanie patentu Młodszego. Instruktora PZŻ,
- ukończenie specjalistycznego kursu instruktorskiego,
- odbycie stażu instruktorskiego na 2 kursach zakończonych egzaminami na patenty żeglarskie,
- zdanie egzaminu końcowego.
§ 13 Ustala się następujące patenty motorowodne : PROPOZYCJE PZMWiNW odpowiednio paragrafy 14-20 PROPOZYCJE PZMWiNW Ustala się następujące patenty instruktorskie PZMWiNW: PROPOZYCJA PZMWiNW… § 21 Osoba ubiegająca się o patent żeglarski lub motorowodny składa następujące dokumenty: - wniosek o nadanie patentu,
- dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań warunkujących otrzymanie określonego patentu; zaświadczenie o ukończeniu kursu wystawione przez osobę nadzorującą szkolenie żeglarskie lub motorowodne, opinie z rejsów. Udział w rejsach powinien być poświadczony przez kapitana jachtu albo przez pisemne oświadczenie własne w przypadku rejsów prowadzonych samodzielnie,
- pisemną zgodę opiekunów prawnych na uprawianie żeglarstwa na jachtach żaglowych lub motorowych, jeżeli kandydat nie ukończył 18 roku życia,
- zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do uprawiania żeglarstwa lub sportów motorowodnych.
- dokument poświadczający umiejętność pływania (karta pływacka, zaświadczenie ratownika WOPR, oświadczenie własne osób pełnoletnich, oświadczenie opiekunów prawnych osób niepełnoletnich).
§ 22 PROPOZYCJE PZMWiNW § 23 PROPOZYCJE PZMWiNW § 24 PROPOZYCJE PZMWiNW § 25 PROPOZYCJE PZMWiNW § 26 - Egzaminy sprawdzające, o których mowa w § 3 ust. 2 i § 22 ust. 2, są prowadzone odpowiednio przez instruktorów powoływanych do Komisji Egzaminacyjnych przez Polski Związek Żeglarski oraz Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego.
- Szkolenie na patenty żeglarskie i motorowodne oraz instruktorskie, prowadzone są odpowiednio przez instruktorów Polskiego Związku Żeglarskiego i Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego na podstawie programów szkolenia oraz warunków realizacji szkolenia i egzaminów opracowanych przez te związki i zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu.
- Do udziału w egzaminach na patenty uprawniające do prowadzenia jachtów po wodach śródlądowych mogą być zapraszani przedstawiciele Urzędów Żeglugi Śródlądowej, a na patenty uprawniające do prowadzenia jachtów po wodach morskich powinni być zapraszani przedstawiciele Urzędów Morskich.
§ 27 - Patenty żeglarskie nadaje Zarząd Polskiego Związku Żeglarskiego lub w jego imieniu Zarządy Okręgowych Związków Żeglarskich.
- Patenty i licencje motorowodne nadaje Zarząd Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego lub w jego imieniu Zarządy Okręgowych Związków Motorowodnych i Narciarstwa Wodnego.
- Posiadane uprawnienia są zawieszane lub cofane przez jednostkę, która je nadała, na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego lub Izby Morskiej, a także na wniosek sądu koleżeńskiego, odpowiednio PZŻ albo PZMWiNW.
§ 28 - Osoby posiadające zawodowe uprawnienia do kierowania statkami żeglugi śródlądowej mogą uzyskać bez egzaminu patent Śródlądowego Sternika Jachtowego lub … PROPOZYCJA PZMWiNW.
- Osoby mające, z tytułu służby w Marynarce Wojennej lub Straży Granicznej albo z tytułu pracy w marynarce handlowej lub rybołówstwie morskim, uprawnienia do prowadzenia okrętów albo statków w żegludze morskiej mogą, po zdaniu egzaminu sprawdzającego, uzyskać patent do Kapitana Jachtowego lub Kapitana Motorowodnego włącznie.
- Osoby, o których mowa w ust. 2, powinny wykazać się stażem 200 godzin żeglugi w rejsie na morskim jachcie żaglowym.
- DO USTALENIA POMIĘDZY PZŻ I PZMWiNW SPRAWA WZAJEMNEJ WYMIANY PATENTÓW .
- Osoby, mające z tytułu służby w Marynarce Wojennej, Straży Granicznej, marynarce handlowej i rybołówstwie morskim oraz żegludze śródlądowej wymagany staż w obsłudze silników (siłowni) mogą uzyskać patent … PROPOZYCJA PZMWiNW.
§ 29 - Dokumentację i ewidencję wydanych patentów żeglarskich i instruktorskich prowadzi Polski Związek Żeglarski.
- Dokumentację i ewidencję wydanych patentów motorowodnych, instruktorskich i licencji motorowodnych prowadzi Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego.
- Wzory patentów żeglarskich, patentów i licencji motorowodnych oraz patentów instruktorskich określa załącznik do rozporządzenia.
UWAGA DLA WYSTAWCY PATENTÓW : powyższe dokumenty ze zdjęciem posiadacza powinny być opisane w języku polskim i angielskim, opatrzone logo związku sportowego oraz godłem państwowym i nazwą kraju jako >narodowe certyfikaty kompetencji .
§ 30 Stałe obowiązki, związane z pełnieniem funkcji na jachcie żaglowym i motorowym podczas pływań morskich, określa prowadzący jacht i wpisuje do dziennika jachtowego. § 31 - Za bezpieczeństwo żeglugi jest odpowiedzialny prowadzący jacht.
- Prowadzący jacht może powierzyć członkowi załogi wykonanie każdej czynności związanej z prowadzeniem jachtu, co jednak nie ogranicza jego odpowiedzialności za bezpieczeństwo żeglugi.
- Każdy jacht żaglowy i motorowy powinien być wyposażony w środki ratunkowe, asekuracyjne oraz w środki przeciwpożarowe, zgodnie z wpisem w dokumencie rejestracyjnym lub w karcie bezpieczeństwa jachtu, wydanymi zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 32 - Za bezpieczne przeprowadzenie zawodów żeglarskich i motorowodnych jest odpowiedzialny sędzia główny zawodów.
- Za bezpieczeństwo w zorganizowanych formach szkolenia żeglarskiego oraz motorowodnego i narciarstwa wodnego jest odpowiedzialny Kierownik Wyszkolenia Żeglarskiego lub Motorowodnego. Funkcję tą mogą pełnić osoby posiadające odpowiednio uprawnienia instruktorskie PZŻ oraz PZMWiNW.
- Instruktorzy PZŻ i PZMWiNW prowadzący szkolenie i egzaminy na patenty określone w niniejszym rozporządzeniu spełniają warunki określone w art. 44.1. Ustawy o kulturze fizycznej z dnia 18 stycznia 1996r.
§ 33 - Za bezpieczeństwo osób i mienia znajdującego się na przystani jest odpowiedzialny administrator przystani (portu).
- Za organizację działań o charakterze ratunkowym na akwenie w rejonie przystani jest odpowiedzialny kierownik przystani (portu).
- Szczegółowe warunki bezpieczeństwa na przystani, obejmujące zakaz przebywania dzieci do lat 13 bez opieki osób dorosłych, określa regulamin przystani (portu).
§ 34 - 1. Patenty żeglarskie oraz patenty i licencje motorowodne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują swoją ważność do dnia 31. 12. 2009 r.
- W terminie do 31. 12. 2009 r.
- Osoby posiadające patent Żeglarza Jachtowego mogą uzyskać bez egzaminu
- patent Śródlądowego Sternika Jachtowego pod warunkiem ukończenia 16 roku życia.
- Osoby posiadające patent Sternika Jachtowemogą uzyskać bez egzaminu :
- patent Śródlądowego Sternika Jachtowego bez żadnych warunków,
- patent Morskiego Sternika Jachtowego pod warunkiem ukończenia 18 roku życia i posiadania stażu z co najmniej 3 rejsów pełnomorskich w czasie co najmniej 400 godzin.
- Osoby posiadające patent Jachtowego Sternika Morskiegomogą uzyskać bez egzaminu :
- patent Morskiego Sternika Jachtowego bez żadnych warunków,
- patent Kapitana Jachtowego pod warunkiem posiadania stażu z co najmniej 2 samodzielnie prowadzonych rejsów pełnomorskich w czasie co najmniej 400 godzin.
- Osoby posiadające patenty kapitańskie mogą uzyskać patent Kapitana Jachtowego bez żadnych warunków .
- Osoby posiadające patenty lodowe mogą uzyskać patent Sternika Lodowego bez egzaminu pod warunkiem
- ukończenia 16 roku życia.
- Osoby posiadające patenty motorowodne… (odpowiednie dla stopni propozycje PZMWiNW
§ 35 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
|