Tagi
armada chorągiew CWM CWM ZHP w Gdyni drużyna drużyny festiwal Gdynia harcerze instruktorzy jacht jachty Jamboree kadry KHDWiŻ konferencja kurs kursy morze mundury muzyka narada patenty pilot polesie prawo projekt PZŻ regaty rejs rejsy rozporządzenie s/y ZAWISZA CZARNY s/y ZJAWA skauci specjalności sport spotkanie stopnie szantowiązałka szanty szkolenie Teliga warsztaty wodniacy wyprawa zhp zlot łódź żeglarstwo

Nowe statki typu SAR-3000

22.05.2012, 11:20:00 (3850 odsłon) Więcej wpisów tego autora

m/s ORKAN25.04.2012 r. odbyła się uroczystość zakończenia realizacji projektu "Budowa statku ratowniczego I kat. typu SAR-3000/III". Przedsięwzięcie zostało przeprowadzone w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, priorytet VII „Transport przyjazny środowisku”. Jego budżet wyniósł 38 957 010 PLN, z czego 33 113 458 PLN zostało dofinansowane z Unii Europejskiej.

 

Statek SAR-3000/III, który otrzymał nazwę SZTORM, jest trzecim z serii statków ratowniczych I kategorii (dużych statków ratowniczych), które wchodzą do służby w polskiej strefie odpowiedzialności za poszukiwanie i ratownictwo. Dwa poprzednie - m/s PASSAT i m/s ORKAN -  sfinansowane zostały w całości przez budżet państwa.



Wiosną tego roku m/s PASSAT trafił do bazy Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa SAR w Świnoujściu. m/s ORKAN i m/s SZTORM mają stacjonować w bazach zlokalizowanych odpowiednio w Ustce i na Helu (lub innym porcie Zatoki Gdańskiej). Jednostki są jednymi z najnowocześniejszych w Europie - przy ich budowie przyjęto szereg założeń, mających podnieść poziom bezpieczeństwa na polskim wybrzeżu:

  • Skrócenie czasu dotarcia do najdalszego miejsca w Polskiej Strefie Odpowiedzialności za Poszukiwanie i Ratownictwo i udzielenia kwalifikowanej pierwszej pomocy medycznej osobom poszkodowanym z 9 do 4 godzin,
  • Uzyskanie czasu przebywania w akcji poszukiwawczej i ratowniczej do 5 dni,
  • Uzyskanie maksymalnej prędkości marszowej na poziomie 24 węzłów (poprzez zastosowanie trzech silników - dwóch w części rufowej i jednego w dziobowej - i trzech śrub napędowych),
  • Możliwość jednorazowego podjęcia na pokład 150 rozbitków.

Podstawowe funkcje każdej z jednostek:

  • poszukiwanie ludzi i obiektów na morzu,
  • ewakuacja ludzi ze statków, powierzchni wody i środków ratunkowych oraz ich transport do portów schronienia,
  • ewakuacja medyczna,
  • udzielanie poszkodowanym pierwszej pomocy medycznej,
  • współdziałanie ze śmigłowcami w akcjach SAR wraz z przekazywaniem rozbitków.

Dane techniczne:

  • Długość całkowita – 36,90 m,
  • Szerokość kadłuba – 8,10 m,
  • Zanurzenie konstrukcyjne – 2,50 m,
  • Pojemność rejestrowa – około 276 GT,
  • Maksymalna moc napędu głównego – 4920 kW,
  • Prędkość max. statku – 24 węzły.

Źródło: Serwis SAR

Ocena: 0.00 (Głosów: 0) | Oceń ten tekst |
Tagi: sztorm   SAR   Hel   Świnoujście   Ustka   Orkan   Passat  
Komentarze są własnością ich autorów. Twórcy serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za ich treść.