Tagi
armada chorągiew CWM CWM ZHP w Gdyni drużyna drużyny festiwal Gdynia harcerze instruktorzy jacht jachty Jamboree kadry KHDWiŻ konferencja kurs kursy morze mundury muzyka narada patenty pilot polesie prawo projekt PZŻ regaty rejs rejsy rozporządzenie s/y ZAWISZA CZARNY s/y ZJAWA skauci specjalności sport spotkanie stopnie szantowiązałka szanty szkolenie Teliga warsztaty wodniacy wyprawa zhp zlot łódź żeglarstwo

Stanowisko Ministerstwa Sportu i Turystyki ws. stażów sterników jachtowych oraz jachtowych sterników morskich

Nadesłany przez panwac 1.05.2013, 10:10:00 (809 odsłon) Więcej wpisów tego autora
Nowości prawne

30 kwietnia br. w serwisie Ministerstwa Sportu i Turystyki została opublikowana informacja, dotycząca rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej. Czytamy w niej, że resort sportu i turystyki oraz transportu, budownictwa i gospodarki morskiej prezentują takie samo stanowisko, uznając że dotychczas uzyskane przez sterników jachtowych oraz jachtowych sterników morskich staże powinny zostać uwzględnione przy ubieganiu się o wydanie patentu kapitana jachtowego.



W uzasadnieniu czytamy:

 

W pracach nad rozporządzeniem zdecydowano o połączeniu patentów sternika jachtowego oraz jachtowego sternika morskiego na poziomie nowego patentu jachtowego sternika morskiego. W zakresie wymogów stawianych do uzyskania patentu kapitana jachtowego Minister Sportu i Turystyki zdecydował o pozostawieniu dotychczasowych wymogów co do wielkości stażu (co najmniej sześć rejsów po wodach morskich, w łącznym czasie co najmniej 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości kadłuba powyżej 7,5 m, oraz odbyła co najmniej jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 m oraz jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej dwóch portów pływowych). Obniżono jednocześnie wymogi dotyczące stażu na jachtach o długości kadłuba od 7,5 m (w poprzednim rozporządzeniu można było odbywać staż na jachtach o długości kadłuba od 10 m).

 

W przepisach przejściowych do tego rozporządzenia przewidziano, że dotychczas wydane patenty zachowują ważność w zakresie potwierdzanych nimi uprawnień i mogą zostać wymienione, na wniosek posiadacza, na patenty wydawane na podstawie tego rozporządzenia. Oznacza to, że sytuacja prawna osób, które pod rządami poprzednio obowiązujących przepisów rozpoczęły staż uprawniający do ubiegania się o wydanie patentu kapitana jachtowego nie uległa zmianie i mogą one kontynuować trwające staże, a po ich zakończeniu ubiegać się o wydanie patentu przez Polski Związek Żeglarski.

 

Ocena funkcjonowania dotychczasowych przepisów skłoniła resort sportu do uproszczenia systemu patentów, co w konsekwencji jest ułatwieniem ich zdobywania. Nie ma żadnych przesłanek formalno-prawnych i merytorycznych do niezaliczania stażów uzyskanych w starym systemie do uzyskania nowych patentów.

 

Powyższe uwagi odnoszą się także do uzyskania odpowiednich patentów motorowodnych.



Ocena: 0.00 (Głosów: 0) | Oceń ten tekst |
Komentarze są własnością ich autorów. Twórcy serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za ich treść.