IGNORANTIA IURIS (LEGIS) NOCET - nieznajomość prawa szkodzi, nieznajomość prawa nie zwalnia od odpowiedzialności! Szczególnego znaczenia nabiera to starożytne przysłowie dla nas, w kontekście organizacji wypoczynku i szkolenia, czyli szeroko rozumianej rekreacji na wodzie z udziałem dzieci i młodzieży.
Rafał Jan Krause Polski Klub Morski WYMAGANIA MENiS WOBEC ORGANIZATORÓW ORAZ INSTRUKTORÓWZ uwagi na fakt, iż instruktorzy sportów wodnych w tym instruktorzy żeglarstwa prowadzą, także zajęcia z kursantami, którzy ukończyli dopiero wiosen dwanaście, temat powyższy powinien być szczególnie w kręgu naszego zainteresowania w odniesieniu do przepisów regulujących organizację wypoczynku nad wodą dla dzieci i młodzieży. Musimy zdawać sobie sprawę, iż w świetle najnowszych regulacji prawnych dotyczących szczegółowych zasad i warunków prowadzenia działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej (sport, turystyka, wypoczynek) problem znajomości i stosowania się do przepisów MENiS-u dotyczy wszystkich. Zarówno osoby prawne jak i fizyczne, niezależnie od osobowości prawnej lub jej braku, realizujące imprezę w każdej formie bez znaczenia, czy ma ona charakter komercyjny, czy nie. Podstawowym aktem prawnym regulującym organizację placówki wypoczynku dzieci i młodzieży (w tym pojęciu zawiera się, także organizację obozów stacjonarnych i wędrownych (spływów, rejsów) jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21.01.1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (DZ.U. nr 12, poz.67). W skrócie można podać, iż dokument powyższy reguluje takie najważniejsze kwestie jak: - obowiązków organizatora wypoczynku,
- zapewnienia odpowiedniej ilości wychowawców,
- wymogów stawianym organizatorom w odniesieniu do obiektu i kadry przy zgłoszeniu placówki wypoczynku,
- dokumentacji prowadzonej przy uruchomieniu placówki wypoczynku,
- zakresie obowiązków i kwalifikacjach kadry (pedagogicznej i instruktorskiej),
- nadzoru nad placówką wypoczynku.
Następnym dokumentem , którego znajomością musi się wykazać organizator w praktyce jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17.08.1992r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych (Dz. U. nr 65, poz.331). W odniesieniu do organizatorów wypoczynku ma tu zastosowanie część rozporządzenia dotycząca bezpieczeństwa i higieny w placówce wypoczynku oraz zasad organizacji zajęć w zakresie wychowania fizycznego, sportu i turystyki, a także postępowania w razie wypadków z udziałem młodzieży. W tej kwestii ukazało się dodatko Rozporządzenie MEN z dnia 19.09.1996r. (Dz. U. Nr 119, poz.562) Kolejnym ważnym dokumentem świadczącym o wysokiej tolerancji religijnej w naszym kraju jest: Rozporządzenie MEN z dnia 03.07.1992 r. w sprawie warunków zapewniania prawa wykonywania praktyk religijnych dzieciom i młodzieży przebywających w zakładach wychowawczych i opiekuńczych oraz na obozach i koloniach (Monitor Polski z dnia 07.08.1992 r.) Powinniśmy go również uwzględnić przy planowaniu i realizacji programu obozu czy rejsu. Kolejnym, wydaje się, że przełomowym dla organizatorów wypoczynku dokumentem ministerialnym jest Rozporządzenie MEN z dnia 12.09.2001 r. W sprawie szczegółowych zasad i warunków prowadzenia działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej (Dz.U. z dnia 20.09.2001 r.) Paragraf 2.1. ust.2 jednoznacznie określa, iż : Prowadzący działalność w dziedzinie rekreacji ruchowej, o której mowa w par. 1, zwany dalej "prowadzący działalność", jest obowiązany do wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za przebieg zajęć, posiadającej kwalifikacje zawodowe, o których mowa w art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 18.01.1996 r. o kulturze fizycznej, zwanej dalej ustawą.(Dz.U. nr 25 poz.113) Ten zapis niesie dla organizatorów określone konsekwencje. Zobowiązani są oni zatrudniać do prowadzenia zajęć prowadzonych w ramach imprezy wypoczynkowej, turystycznej czy sportowej, kadrę o określonych kwalifikacjach już nie tylko pedagogicznych, ale także instruktorskich czy trenerskich. PTTK oraz PZMWiNW nadal oczekuje obecnie na interpretację tego zapisu, a w szczególności treści z art. 44 .1 ustawy gdzie obok uprawnień zawodowych nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora lub trenera istnieje zapis o innych uprawnieniach określonych odrębnymi przepisami (czy w tym instruktorów związkowych?). To zamknęłoby problem uprawnień ostatecznie. Warto aby organizatorzy wypoczynku (rekreacji) w tym turystyki znali jeszcze inne Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 08.11.2001 r. (Dz.U. nr 135 poz. 1516) w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki). W paragrafie 4 ust. 4 określa się definicję imprezy turystyki kwalifikowanej, a w par. 6.1. stwierdza się, iż realizować je mogą podmioty działające w zakresie turystyki kwalifikowanej. Do tego miana zaliczamy również PZŻ, PZMWiNW, PTTK z uwagi na fakt, iż w działalności statutowej istnieje zapis o propagowaniu między innymi turystyki wodnej. Organizator powinien również zdawać sobie sprawę, że poza rozporządzeniami samego Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu istnieje wiele innych aktów prawnych mających zastosowanie przy organizacji imprez z młodzieżą, a których przestrzeganie i realizacja jest egzekwowane właśnie przez MENiS.
Dotyczą owe akty prawne spraw: - zdrowia uczestników rejsów lub obozów
- bezpieczeństwa
- stanu sanitarnego i zasad higieny w placówce wypoczynku
- odpowiedzialności karnej i cywilnej personelu placówki
W załączeniu podano wszystkie przydatne i wymagane akty prawne dla organizatorów placówki wypoczynku dzieci i młodzieży. Poniżej przedstawiono akty prawne, które mają zastosowanie w każdego rodzaju placówce i niezależnie od przyjętej formy imprezy dla młodzieży. W zakresie zapewnienia opieki medycznej, organizator musi kierować się treścią Rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29.12.1995 r. (Dz.U. nr 4 z dnia 17.01.1996 r. poz. 31) zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu, organizacji oraz form opieki zdrowotnej nad uczniami, które w pełni na niego ceduje tą odpowiedzialność. Biorąc pod uwagę zapis z par.17 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06.05.1997 r. (Dz.U. nr 57 poz. 358) w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kapiących się i uprawiających sporty wodne oraz Załącznik nr 7 par.2 pkt 4- Szczegółowe zasady bezpieczeństwa osób biorących udział w imprezach żeglarskich. (w tym rozumieniu, także motorowodnych jak w rozporządzeniu o uprawianiu żeglarstwa z 1997r.): stosownie do warunków i programu imprezy organizator zapewnienia opiekę medyczną - minimum pielęgniarka z apteczką pierwszej pomocy! Obecnie w praktyce obozów stacjonarnych organizator stara się rozwiązać problem opieki medycznej nad uczestnikami imprezy na dwa sposoby: - Zatrudnia na każdy turnus pielęgniarkę lub ratownika medycznego oraz podpisuje umowę z zamieszkałym w pobliżu lekarzem na całodobową opiekę na telefoniczne wezwanie.
- Zatrudnia lekarza na poszczególne turnusy z zakwaterowaniem na terenie obozu (wariant najwygodniejszy dla organizatora większych obozów).
W przypadku rejsów jachty powinny być wyposażone w apteczki z zawartością określoną w załączniku nr 6 do Rozporządzenia RM z dnia 06.05.1997r. oraz na pokładzie powinna znajdować się co najmniej osoba przeszkolona w zakresie udzielania pierwszej pomocy medycznej. Wynika to z przepisu paragrafu 4. pkt.. 1. Rozporządzenia MEN z dnia 12.09.2001r. Organizator nie powinien lekceważyć spraw związanych z zapewnieniem opieki medycznej i właściwego wyposażenia apteczki w trakcie trwania imprezy (obozu wędrownego czy stacjonarnego) z jednej strony z uwagi na fakt ciążenia na nim tego obowiązku ,a z drugiej strony tragicznych konsekwencji w przypadku braku personelu medycznego, gdzie wszystkie bezwzględne konsekwencje spadają na organizatora i w sądzie żaden wybitny prawnik nie uchroni przed surową odpowiedzialnością. Przynajmniej w teorii! Dotyczy, to wielu aspektów organizacji placówki wypoczynku zarówno w odniesieniu do ubezpieczenia NNW, warunków i lokalizacji obiektu, sprawności i wyposażenia sprzętu czy zatrudniania kadry bez wymaganych przepisami kwalifikacji. Po ukazaniu się cytowanego wcześniej Rozporządzenia MEN z 12.09.2001r Kuratoria Oświaty w poszczególnych województwach będą egzekwować od zgłaszających organizatorów imprez z młodzieżą nie tylko fakt posiadania przez kadrę obozu uprawnień (przygotowania) pedagogicznego, ale również czy kadra ta realizująca zajęcia w zakresie rekreacji ruchowej posiada uprawnienia instruktorskie w danej dziedzinie. Jest to niewątpliwie spore utrudnienie dla organizatorów imprez z młodzieżą nie realizującą do tej pory stricte szkoleniowych imprez, gdzie same związki sportowe rejestrujące szkolenie egzekwowały od organizatorów angażowania kadry wyłącznie instruktorskiej. Organizacja imprez w dziedzinie rekreacji ruchowej (w tym również rejsów turystycznych) nakłada obecnie na organizatora zatrudniania i w tego rodzaju imprezach kadry instruktorskiej w zakresie sportów wodnych lub turystyki kwalifikowanej. ORGANIZACJA OBOZU - REJSU Z UDZIAŁEM MŁODZIEŻYW odniesieniu do podstawowych warunków jaki muszą spełnić organizatorzy placówki wypoczynku aby podjęła ona działalność, to przedstawienie właściwemu ze względu na lokalizację placówki kuratorowi oświaty następujących dokumentów: - Karty Kwalifikacyjnej Obiekty (nie dotyczy obozów wędrownych oraz imprez poza granicami kraju).
- Wykazu kadry obozu (z podaniem uprawnień pedagogicznych i instruktorskich)
- Pisemnej informacji na temat formy wypoczynku, liczby turnusów ,czasu trwania, ilości uczestników.
- Programu imprezy (uwzględniając program zajęć i ew. szkolenia)
- Przebiegu trasy obozu wędrownego.
Po zatwierdzeniu przez kuratorium powyższych dokumentów, organizator (najczęściej w tym samym dniu) otrzymuje zaświadczenie o zgłoszeniu placówki wypoczynku dzieci i młodzieży (obozu stacjonarnego lub wędrownego). Zaniedbanie tej formalności przez organizatora w przypadku organizacji imprezy z udziałem młodzieży, stawia go od razu poza granicą prawa jako organizatora "dzikiego - nielegalnego" obozu młodzieżowego i naraża na duże nieprzyjemności lub bardzo surowe konsekwencje w przypadku wypadku na obozie, gdzie organizator znajduje się wtedy "na z góry przegranej pozycji" w ewentualnym procesie sądowy, czy postępowaniu odszkodowawczym!. Organizator do prowadzenia placówki wypoczynku dzieci i młodzieży (w tym obozu wędrownego) może zatrudnić jedynie osobę posiadającą: - zaświadczenie o ukończeniu kursu Kierownika Placówki Wypoczynku
- lub zajmującą stanowisko kierownicze w publicznej szkole lub placówce wychowawczej
(np. dyrektor szkoły, przedszkola, domu dziecka , ośrodka wychowawczego itp.)
Powyższa regulacja prawna powinna dać gwarancję, iż osoba prowadząca imprezę z młodzieżą doskonale orientuje się we wszelkich przepisach dotyczących sprawnej organizacji i bezpieczeństwa placówki wypoczynku dzieci i młodzieży. Organizator w placówkach wypoczynku dzieci i młodzieży (obozy stacjonarne i wędrowne) do pracy w charakterze opiekuna - wychowawcy może zatrudnić osoby, które: - są czynnymi nauczycielami
- ukończyły kurs opiekuna - wychowawcy (zatwierdzony przez kuratorium oświaty)
- są instruktorami harcerskimi
- są przodownikami lub instruktorami PTTK
- są trenerami lub instruktorami sportowymi
Poza wymienionymi uprawnieniami predysponującymi do pracy z młodzieżą w placówkach wypoczynku zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 21.01.1997 r. Organizatorzy form aktywnego wypoczynku rekreacyjno-sportowego z młodzieżą, a w szczególności m.in. obozów i spływów powinny zgodnie z Rozporządzeniem MENiS z dnia 12.09.2001r. powinni dopilnować, aby powyższe osoby dodatkowo posiadały kwalifikacje instruktorskie w dziedzinie, w której realizowana jest impreza. W przypadku szkolenia żeglarskiego minimum Młodszy Instruktor Żeglarstwa PZŻ. W przypadku imprezy rekreacyjnej (rejsu turystycznego) minimum Przodownik Turystyki Żeglarskiej PTTK lub instruktor żeglarstwa lub rekreacji (sporty wodne). Dodatkowym wymogiem jest posiadanie przez kadrę obozów dla młodzieży ważnych zaświadczeń lekarskich (wpisów) w pracowniczych książeczkach zdrowia lub w sportowych książeczkach żeglarskich w przypadku instruktorów (o treści: nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do pracy z dziećmi i młodzieżą). Lekarz dokonujący w książeczce żeglarskiej instruktora takiego zapisu, musi posiadać uprawnienia do przeprowadzania badań profilaktycznych. Przykładowy zestaw dokumentacji placówki wypoczynku dzieci i młodzieży (obóz stacjonarny sportów wodnych) powinna składać się z następujących dokumentów: - Zaświadczeniu o wpisie placówki wypoczynku (danego turnusu) do rejestru kuratorium oświaty właściwego dla miejsca lokalizacji placówki.
- Karty kwalifikacyjnej obiektu (obóz stacjonarny).
- Karty zgłoszeń uczestników (karty kolonijno-obozowe) wraz z oświadczeniami.
- Pełnej informacji o trasie przebiegu obozu (jeśli obóz jest w części wędrowny).
- Program pracy obozu (harmonogram szkolenia, zajęć, wycieczek).
- Wykaz kadry pedagogicznej i instruktorskiej obozu (z podaniem kwalifikacji i nr dokument.).
- Aktualne Książeczki zdrowia kadry obozu (lub sportowe książeczki żeglarskie z wpisem)
- Pełen wykaz personelu obozu (medycznego, ratowniczego, technicznego itd.).
- Wykaz uczestników obozu z podziałem na grupy (wachty).
- Dokumentacja z posiedzeń kadry (protokoły odpraw).
- Dokumentacja (dzienniki) zajęć grup prowadzonych przez kadrę (KWŻ, ratownika wodnego.)
- Polisy ubezpieczeniowe (kopie) uczestników i kadry ew. sprzętu
- Aktualne karty rejestracyjne sprzętu pływającego (stan techniczny, wyp. ratunkowym.).
- Rejestr wypadków, protokołów i dokumentacji powypadkowej.
- Zakresy czynności ,obowiązków i uprawnień pracowników obozu.
- Deklaracji w sprawie ochrony życia i zdrowia, podpisanych przez kadrę obozu.
- Komplet regulaminów organizacyjnych imprezy:
- Regulamin Obozu (lub rejsu)
- Regulamin Portu / Przystani Obozu i akwenu szkoleniowego (ewentualnie regat).
- Książka Pływań (portowa) Obozu
- Regulamin Wachty Służbowej
- Regulamin Kąpieliska (jeśli jest organizowane przez obóz)
- Regulamin Wycieczki (jeśli będą realizowane w trakcie obozu)
- Praw i obowiązków uczestników obozu.
- Książka Wyjść Obozu.
- Ramowy rozkład zajęć na dany dzień - komunikat dzienny z tablicy lub odczytu
- Dokumentacja żywieniowa (jadłospis) - jeśli jest w gestii organizatora.
- Dokumentacji opieki medycznej (porad, zabiegów, izolatki.) w gestii pracowników. medycz.
- Dzienne raporty żywieniowe.
- Kasowej księgi rozchodów i wydatków.
- Poświadczeń rodziców (opiekunów) - w przypadku pobrania dzieci z obozu.
- Innej dokumentacji wymaganej przez przepisy finansowo - gospodarcze lub organizatora (protokoły przekazań sprzętu itp.).
Jak widzimy skompletowanie dokumentacji zgodnie z wymaganymi przepisami i dobrą praktyką organizacji imprez nie jest rzeczą błahą. Organizator może być przekonany, iż liczne potencjalne kontrole w trakcie realizacji imprezy ze strony nie tylko kuratorium ale i paru innych instytucji czasem na wniosek samych rodziców, może w przypadku braku części dokumentacji narazić organizatora na spore nieprzyjemności, a w poważniejszych przypadkach doprowadzić nawet do natychmiastowego nakazu zamknięcia placówki! Mając tą świadomość i wiedzę jak prawidłowo krok po kroku przygotowywać i następnie realizować rozpoczętą imprezę z udziałem dzieci i młodzieży zgodnie z wymaganiami MENiS, powinien organizator oraz zatrudniani przez niego instruktorzy starannie zapoznać się z wszystkimi przepisami i zasadami związanymi z powyższym tematem, aby wypoczynek i rozwijanie aktywności fizycznej naszej młodzieży był realizowany jak najsprawniej i przede wszystkim bezpiecznie!! Rafał Jan Krause jest magistrem pedagogiki, pełni funkcje vice-komandora ds. szkolenia Polskiego Klubu Morskiego w Gdańsku, zawodowo pracuje jako pedagog w ośrodku wychowawczym oraz jako społeczny kurator sądowy w Gdańsku e-mail: nawigator97[at]hotmail.com
|