W ostatnim czasie, jako "Å›wieżo upieczony" drużynowy, spotkaÅ‚em sie z wieloma zagadnieniami, którym, moim zdaniem należy poÅ›wiÄ™cić wiÄ™cej uwagi. Mam nadziejÄ™ że poniższy artykuÅ‚ pomoże zdefiniować dziaÅ‚ania i cele, jakie nalezy realizować, po zmianach jakie zaszÅ‚y Å›rodowisku harcerskim.
1. Stopnie Harcerskie
W drużynach wodnych wielkÄ… wagÄ™ zwraca siÄ™ na ciÄ…gÅ‚y rozwój mÅ‚odego czÅ‚owieka. Wykorzystywane sÄ… w tym celu stopnie harcerskie, zdobywane na zasadach wykreÅ›lonych przez ZwiÄ…zek Harcerstwa Polskiego.
Bardzo ważne jest, aby zdobywaniu nowych stopni towarzyszyła odpowiednia atmosfera. Najważniejsze jest, aby harcerze czuli, że zdobywając stopień robią to dla siebie, że osiągnęli pewien poziom "wtajemniczenia" harcerskiego. Kolejnym ważnym aspektem jest, aby stopnie były zdobywane regularnie i systematycznie, oraz ze zrozumieniem ich idei i przeznaczenia.
IstniejÄ…cy do tej pory system dość nieźle sprawdzaÅ‚ siÄ™ w swojej roli. Jednakże od 1 wrzeÅ›nia mamy nowe wytyczne odnoÅ›nie Systemu Stopni Harcerskich. WchodzÄ…cy w życie system budzi wiele wÄ…tpliwoÅ›ci. W szczególnoÅ›ci jednak dotyczy harcerza w Harcerskiej Drużynie Wodnej.
Skrócenie czasu nauki w liceum do 3 lat oraz zwiÄ™kszenie konkurencji w dostaniu siÄ™ na studia wyższe powoduje, że aktywny pobyt w drużynie starszoharcerskiej znacznie siÄ™ skróciÅ‚. W tak krótkim czasie posÅ‚ugiwanie siÄ™ systemem sprawnoÅ›ci i stopni znacznie siÄ™ skomplikowaÅ‚o.
W zaistniaÅ‚ej sytuacji drużyny siÄ™gnęły po roczniki gimnazjalne. W ten sposób czas pobytu w drużynie dla wiÄ™kszoÅ›ci obejmuje już sześć lat(3 lata gimnazjum i 3 lata liceum). Konieczne zatem staÅ‚o siÄ™ dostosowanie siÄ™ struktury drużyny do zmienionych warunków funkcjonowania, uporzÄ…dkowanie systemu zdobywania stopni oraz powiÄ…zanie z systemem stopni żeglarskich.
2. System środowiskowy w drużynie żeglarskiej
Pozwala na wplecienie zdobywania doświadczenia żeglarskiego w całoroczną pracę wychowawcza.
W sytuacji gdy GK nie ogÅ‚osiÅ‚a wytycznych funkcjonowania zasad wielopoziomowej drużyny wodnej, zaistniaÅ‚a potrzeba stworzenia w drużynie wÅ‚asnego systemu edukacyjnego oraz Å›rodowiskowego, którego charakter dziaÅ‚alnoÅ›ci zmusza do opracowania pewnych schematów, które umożliwiajÄ… zarówno realizacjÄ™ "zabawy" dla mÅ‚odszych roczników jak i niezbÄ™dnej "pracy" starszych roczników.
3. Kadra drużyny
Istotą tego systemu jest zapewnienie w przyszłości samowystarczalności w dziedzinie organizacyjnej. Nietrudno znaleźć drużyny, ktore wielokrotnie w swojej historii borykały się z problemami braku kadry mogącej samodzielnie prowadzić akcje letnie, obozy, rejsy. Należy podkreślić, że samo zdobywanie stopni żeglarskich, nie zapewnia rozwiązania problemu ze względu na zupełnie inny charakter umiejętności.
4. Cele drużyny
Drużyna żeglarska, czy też raczej wodna, nie powinna w żadnym stopniu powielać zwyczajów i organizacji Klubu Å»eglarskiego, ze wzglÄ™du na zupeÅ‚nie odmienne cele istnienia.
Zadaniem drużyny wodnej jest wychowanie w systemie harcerskim, zbudowanie pozytywnych relacji pomiędzy członkami na długie lata, przekazanie dobrej tradycji. Oto cel podstawowy. Realizacja tego celu jest nadrzędna wobec wszystkich innych.
Należy pamiÄ™tać, że drużyny wodniackie sÄ… drużynami harcerskimi, które żeglarstwo i wodniactwo powinny traktowac jako element wychowania, uwzglÄ™dniajÄ…c jego atrakcyjność dla mÅ‚odego czÅ‚owieka.
Artykuł ten nie jest oficjalnym stanowiskiem Kierownictwa Drużyn Żeglarskich i Wodnych GK ZHP ani redakcji serwisu wodniacy.zhp.pl
Zachęcamy do polemiki z tekstem.
|