19 listopada 2015 roku wchodzi w życie Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw, wprowadzająca m.in. nowe przepisy karne.
DLa żeglarzy istotne mogą być przede wszystkim artykuły 60a, 60b i 60d: Art. 60a. Kto na obszarze morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego: - wprowadza statek do strefy zamkniętej dla żeglugi i rybołówstwa oraz pozostawia w tej strefie sprzęt rybacki,
- przeprowadza próby statecznościowe lub testuje urządzenia napędowe statku bez zgody kapitana portu,
- nadużywa środków sygnałowych i pirotechnicznych lub usuwa i uszkadza środki ratunkowe,
- zakrywa i tarasuje urządzenia cumownicze oraz zasłania znaki ostrzegawcze,
- bez zgody kapitana portu spłukuje nadbudówki i pokłady statku,
- przewozi pasażerów statkiem, którego dokument bezpieczeństwa takiego przewozu nie przewiduje,
- uprawiając żeglugę statkiem przekracza dopuszczalną prędkość określoną obowiązującymi przepisami,
- cumuje do znaku nawigacyjnego
– podlega karze grzywny. Art. 60b. Kto na obszarze portu morskiego lub przystani morskiej, a także kotwicowisk położonych poza obszarem portów oraz torów wodnych łączących te kotwicowiska z wodami portowymi: - kąpie się lub bez zezwolenia nurkuje,
- zanieczyszcza lub zaśmieca teren,
- zacumował jednostkę burta w burtę bez zgody kapitana portu,
- wchodzi lub wjeżdża na lód,
- łowi ryby wbrew zakazowi lub bez wydanego zezwolenia,
- opuszcza na wodę łodzie ze statku bez zgody kapitana portu,
- usuwa lub uszkadza środki ratunkowe,
- zakrywa i tarasuje urządzenia cumownicze, hydranty oraz zasłania znaki ostrzegawcze,
- nie oświetla statku zacumowanego do nabrzeża od zachodu do wschodu słońca lub od wschodu do zachodu słońca podczas ograniczonej widzialności,
- nie używa tarcz przeciw szczurom na linach cumowniczych statku zacumowanego do nabrzeża,
- nie zacumował lub nieprawidłowo zacumował statek do urządzeń cumowniczych,
- nie zapewnia bezpiecznego połączenia statku z lądem
– podlega karze grzywny. Art. 60d. 1. Orzekanie w sprawach o czyny, określone w art. 60a–60c, następuje w trybie przewidzianym w przepisach ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 395, z późn. zm.). 2. Pracownicy terenowego organu administracji morskiej mają prawo do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego. Można się spodziewać, że właściwe urzędy w najbliższym czasie zostaną wyposażone w mocne lornetki i urządzenia nasłuchowe w celu sprawdzania, czy użytkownicy jachtów morskich nie usuwają aby soli z kadłuba lub nie testują urządzeń napędowych jednostki zarówno w portach, jak i w pasie 10 mil morskich od brzegu. To, jak pozostałe zapisy wpłyną na poprawę bezpieczeństwa i komfort żeglarzy pozostawiamy do oceny samym zainteresowanym.
|