Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, 6 grudnia 2014 roku w sali nr 101 Centrum Wychowania Morskiego ZHP w Gdyni odbyło się spotkanie unifikacyjne kapitanów, kapitanów stażystów i starszych oficerów flagowego żaglowca ZHP s/y ZAWISZA CZARNY II. Całość została podzielona na trzy odrębne części:
- Szkoleniową - przeznaczoną na wykłady, wzbogacające wiedzę kapitanów i starszych oficerów,
- Armatorską - poświęconą dyskusji dotyczącej polityki kadrowej oraz sposobów wykorzystania statku,
- Kapitańską - ograniczoną tylko do grona kapitanów i pracowników CWM, poświęconą drodze rozwoju kapitana.
Warsztaty rozpoczęły się o godzinie 0900 i potrwały do późnych godzin wieczornych. Wzięli w nich udział: - Gospodarze - pracownicy Fundacji CWM ZHP
- Hm. Lucjan Brudzyński
- Hm. Rafał Klepacz
- Robert Krzemiński
- Wykładowcy
- Dr inż. Tadeusz Stupak (wykładowca Akademii Morskiej w Gdyni),
- Kpt.ż.w. Krystian Kornacki (pracownik Urzędu Morskiego w Gdyni; delegat Ministra w postępowaniach przez Izbą Morską),
- Kapitanowie s/y ZAWISZA CZARNY
- Aleksandra B. Emche-Wojciechowska
- Witold Cisowski
- Andrzej Drapella
- Dariusz Drapella
- Marek Ichnatowicz
- Andrzej Kałamaja
- pwd. Tomasz Kosiewicz
- hm. Grzegorz Studziżba
- hm. Ryszard Wabik
- Kapitanowie stażyści s/y ZAWISZA CZARNY
- Mariusz Chmielewski
- hm. Piotr Nowacki
- Starszy oficer s/y ZAWISZA CZARNY
Pierwszy blok spotkania rozpoczął się świetnym, ubarwionym szeregiem dykteryjek wystąpieniem Tadeusza Stupaka na temat systemów bezpieczeństwa na morzu oraz tendencji, jakie w tym obszarze pojawiły się w ostatnich latach. Kolejnym z poruszanych tematów, który sprowokował do wielu pytań "z sali" były relacje pomiędzy Państwową Komisją Badania Wypadków Morskich, a Izbą Morską oraz orzekanie i i badanie w sprawach wypadków morskich po ostatnich zmianach w prawie.
Przed przerwą obiadową poruszono też sprawę propozycji zmian w systemie rozwoju funkcyjnych na s/y ZAWISZA CZARNY - uczestnicy dyskusji zgodzili się, że należy wrócić do wcześniejszego, bardziej precyzyjnego wykazu funkcyjnych zatwierdzonych przez CWM ZHP (z wyraźnym wydzieleniem oficerów, starszych oficerów i zastępców kapitana), nałożyć na kapitanów obowiązek szczegółowego przedstawiania uwag o oficerach w opiniach i raporcie porejsowym, poprawić redakcję oczekiwań wobec funkcyjnych (zaznaczyć, że przedstawione w systemie wymogi stażowe, to minima, a nie wartości wystarczające) oraz, że zasadnym byłoby wprowadzenie wymogu posiadania przez funkcyjnych określonego stażu kapitańskiego na mniejszych jednostkach z ostatnich trzech lat. Część popołudniową wypełniły tematy związane z eksploatacją flagowej jednostki morskiej ZHP. Na wstępie z niekłamaną satysfakcją zaznaczono, że jeszcze przed końcem roku grafik rejsów Zawiszy na 2015 rok został praktycznie w całości zapełniony. Następnie poinformowano zgromadzonych o planach zorganizowania w 2016 roku wyprawy żaglowca do Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej pod hasłem "Zobaczyć Ocean" - wspólnym przedsięwzięciu CWM i organizatorów wypraw "Zobaczyć Morze", na którego potrzeby powołany już został zespół roboczy odpowiedzialny za nawiązanie odpowiednich kontaktów, doposażenie statku i pozyskanie niezbędnych funduszy. W części dyskusyjnej zebrano od kapitanów opinie na temat aktualnego stanu i potrzeb modernizacyjnych żaglowca w najbliższych latach, poruszono też kwestię potrzeby zbudowania w przyszłości nowego Zawiszy Czarnego. Wieczorną część wypełniła zamknięta dyskusja kapitanów dotycząca skutecznej realizacji stażu kapitańskiego na s/y ZAWISZA CZARNY (zmiany mają dotyczyć nowo otwieranych staży). Jej efekty powinniśmy niebawem poznać dzięki zarządzeniom armatorskim, publikowanym na stronie Fundacji Harcerstwa Centrum Wychowania Morskiego ZHP.
|