W imieniu swoim i Harcerskiego Klubu Wodnego DAL, a także (wspierających przedsięwzięcie) Zespołu Pilota Chorągwi Łódzkiej ZHP, serwisu WODNIACY i Łódzkiego Okręgowego Związku Żeglarskiego, serdecznie zapraszam do udziału w prestiżowych, międzynarodowych regatach żaglowców - The Tall Ship Races - których tegoroczna odsłona będzie rozgrywała się na Bałtyku.
Mamy do dyspozycji szybki jacht, a za sobą doświadczenia wielu ciekawych rejsów morskich na różnych akwenach – czy potrzeba więcej, aby spróbować powalczyć o dobre miejsce w wyścigu?
Tegoroczne regaty mają trzy etapy – potrzebujemy trzy załogi. Mimo, że skład na trzeci odcinek (Ryga-Szczecin) jest już prawie skompletowany, nadal jest możliwość wzięcia udziału w całości regat lub przynajmniej w pierwszych dwóch odcinkach.
Etapy i terminy
Race One (Aarhus-Helsinki) - 5-18.07.2013 rok (14 dni),
Cruis In Company (Helsinki-Ryga) - 19-27.07.2013 rok (9 dni),
Zgodnie z regulaminem regat uczestnik nie może mieć mniej, niż 15 lat.
Przynajmniej połowa każdej z załóg musi być w wieku 15-25 lat.
Oficerem w rejsie może zostać osoba posiadająca stopień sternika jachtowego (mile widziany staż morski na dużych, ciężkich jachtach); opcjonalnie, za zgodą kapitana osoba z innym stopniem żeglarskim i potwierdzonym, bogatym stażem morskim.
Zgłoszenia
Kapitanem we wszystkich trzech etapach jest Piotr "PanWac" Nowacki. Zgłoszenia należy przesyłać najpóźniej do końca marca na adres panwac[at]tlen.pl. W zgłoszeniu należy podać:
imię i nazwisko,
telefon,
wiek (przedział wiekowy: 15-25 lat; powyżej 25 lat),
stopień żeglarski i ewentualne doświadczenie morskie,
przydział w ZHP i pełnioną funkcję
oświadczenie o opłaconej składce harcerskiej.
Wolne miejsca w poszczególnych rejsach
Race One(Aarhus-Helsinki)
załoga (wiek 15-25 lat): 6
oficerowie: 2
pozostali (wiek >15 lat): 2
Cruis In Company(Helsinki-Ryga)
załoga (wiek 15-25 lat): 6
oficerowie: 2
pozostali (wiek >15 lat): 2
Race Two (Ryga-Szczecin) - załoga 47 ŁWDH
załoga (wiek 15-25 lat): lista rezerwowa
oficerowie: 1
Z uwagi na zmianę systemu stopni żeglarskich w Polsce, udział w rejsie TSR będzie dawał możliwość uzyskania części wymaganego stażu morskiego na stopnie sternika jachtowego i kapitana jachtowego.
Koszt uczestnictwa
Etap
Termin
Cena harcerze
Cena osoby niezrzeszone
Race One (Aarhus-Helsinki)
5 - 18 VII (*) (14 dni)
1450,00
1550,00
Cruis In Company (Helsinki-opcjonalnie Tallin-Ryga)
19 - 27 VII (**) (9 dni)
1100,00
1250,00
Race Two (Ryga-Szczecin)
27 VII - 5 VIII (***) (9 dni)
1250,00
1350,00
* wejście na jacht 4.07 wieczorem; zdanie jachtu 18.07 wieczorem
** wejście na jacht 18.07 wieczorem; zdanie jachtu 27.07 wieczorem
*** wejście na jacht 27.07 wieczorem; zdanie jachtu 5.08 wieczorem
Podane terminy mogą ulec drobnej korekcie w zależności od dostępnych połączeń.
Cena zawiera:
jacht utrzymany w gotowości do żeglugi;
aktualne mapy dla przewidzianego akwenu żeglugi;
miejsca do spania - bez pościeli;
zaopatrzenie w wodę pitną;
ubezpieczenie jachtu w zakresie OC i casco;
ubezpieczenie załogi, oficerów i kapitana w zakresie NNW i KL;
opłatę postojów w portach/wpisowe na TSR;
zaopatrzenie w żywność (zakupy prowiantu przynajmniej w części trzeba będzie zrobić w Polsce i zabrać na jacht - tak wyjdzie taniej i zdrowiej );
zaopatrzenie w paliwo i oleje do silnika pomocniczego;
koszulkę TSR i materiały TSR.
Cena nie obejmuje kosztów dojazdu i powrotu z rejsu/ów. Przy odpowiednio wczesnych zgłoszeniach załóg istnieje możliwość zorganizowania przejazdu do/z portów wymiany załóg (maksymalny koszt przejazdu w jedną stronę powinien zamknąć się w kwocie 250-300 zł na osobę).
Jacht
Typ ożaglowania: kecz bermudzki
Powierzchnia ożaglowania: 144 m²
Liczba masztów: 2
Długość całkowita (L): 18,0 m.
Szerokość (B): 4,0 m.
Zanurzenie (D): 3,5 m.
Średnia prędkość pod żaglami: 7,5 Kn
Średnia prędkość na silniku: 6 Kn
Załoga: 12 osób
Zapraszam - chyba warto wziąć udział hm. Piotr Nowacki kpt.j.
Kilka słów o Tall Ship Races:
Pierwszy raz regaty odbyły się w 1956 r. - wcześniej, w 1938 miał miejsce zlot żaglowców w Sztokholmie, w którym brał udział m.in. "Dar Pomorza". Polska bierze udział w regatach od 1972 r., kiedy to zwyciężył "Dar Pomorza".
W ostatniej, zeszłorocznej edycji regat na trasie z St. Malo, przez Lizbonę, Kadyks, La Coruna do Dublina Polacy "zwijali fale". W klasie C, w której zamierzamy startować (jachty od 9,5 do 40 metrów długości z nowoczesnym ożaglowaniem, bez spinakera) pierwsze miejsce zajął DAR SZCZECINA (jednostka podobna wielkością do naszego tegorocznego jachtu), KAPITAN BORCHRDT zdobył pierwsze miejsce w klasie B, a FRYDERYK CHOPIN pierwsze miejsce w klasie A - wśród największych żaglowców. W tym roku start pierwszego wyścigu przewidziano w nieodległym Aarhus w Danii, zaś finał w Szczecinie, który jest gospodarzem tegorocznej edycji.
Aarhus
Aarhus wypatruje pierwszych uczestników regat już 4 lipca - będzie ich gościć aż do chwili startu w niedzielę, 7.07.2013. Mieszkańcy i goście Aarhus mieli już okazję podziwiania pięknych żaglowców w 2007 roku, kiedy po raz pierwszy port był gospodarzem The Tall Ships Races.
Aarhus jest miastem z dużymi tradycjami morskimi. Pierwsi osadnicy - Wikingowie - przybyli w to miejsce morzem ponad 1200 lat temu. Aktualnie port jest gospodarzem prestiżowych imprez żeglarskich, jak Youth Sailing ISAF World Championship z 2008 roku, Mistrzostwa Europy w klasie olimpijskiej 49er oraz Mistrzostwach Świata w międzynarodowej klasy 29er w 2013. Morskie wydarzenia mają tu wysoki priorytet i zawsze przyciągają wielu turystów.
Aarhus, to kolorowe i tętniące życiem miasto o bogatym zapleczu kulturowym, gwarantującym piękną inaugurację The Tall Ships Races 2013.
Helsinki
Dla Helsinek to wielki honor gościć The Tall Ships 'Races 2013 - wcześniej miasto było już gospodarzem tego przedsięwzięcia w 1972, 1988 i 2000 roku. Przybycie majestatycznych jachtów i żaglowców do serca metropolii będzie, bez wątpienia, najbardziej imponującym wydarzeniem lata i jednym z najważniejszych w całym roku.
Droga do Helsinek od strony morza jest stosunkowo łatwa. Można przejść pod pełnymi żaglami całą trasę od RACON Helsinki do latarni morskiej Harmaja, gdzie zaczyna się tor podejściowy do portu. Po drodze mija się historyczną twierdzę morską Suomenlinna, będącą dla widzów znakomitym punktem do podziwiania sunących jednostek.
Uczestnicy regat będą goszczeni w Porcie Zachodnim (Länsisatama), skąd łatwo można dotrzeć spacerem do centrum miasta. Ponadto w okolicy położone są rynek Hietalahti Square, Sinebrychoff Park i Boulevard, oferujące ogromne możliwości miłego spędzenia czasu.
Dzisiejsze Helsinki, to centrum działań na rzecz ratowania Bałtyku, a także ośrodek edukacji młodzieży i wdrażania programów zapobiegania i przeciwdziałania społecznym wykluczeniom. The Tall Ships Races zapewni doskonałą okazję do promowania tych przedsięwzięć.
Ryga
Osiemset lat ukształtowało niepowtarzalny charakter i urok Rygi. Dziś jest ona miejscem, w którym Zachód spotyka Wschód - miastem zaskakujących kontrastów i piękna zapierającego dech w piersiach. Ryga jest popularna ze względu na zachowaną starówkę, bogactwo i jakość secesyjnej architektury, galerie sztuki, muzea i światowej klasy operę. To miasto inspiracji, oferujące szeroką gamę doznań dla koneserów wszystkich smaków, począwszy od starożytnych wartości, aż do innowacyjnych, współczesnych wrażeń.
Historyczne centrum Rygi jest wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. W 2014 roku Ryga będzie Europejską Stolicą Kultury. Miasto było już gospodarzem The Tall Ships Races w 2003 roku.
Szczecin
Szczecin, 400-tysięczna stolica województwa, metropolia i ośrodek usług o znaczeniu ponadregionalnym, jest istotnym miejscem współpracy politycznej, społecznej i kulturalnej północno-zachodniej części Polski i Euroregionu Pomerania. Wyjątkowe położenie geograficzne – na styku państw i węzłów komunikacyjnych, z dostępem do Morza Bałtyckiego i Odry, wyróżnia miasto i stwarza szanse dla jego rozwoju. Choć dawny wizerunek miasta zmienił się, utrzymało ono jednak własny, niepospolity charakter, w którym architektura nawiązuje do wielu stylów takich jak: barok, manieryzm, secesja i modernizm. Zieleń i woda zajmują ponad połowę powierzchni Szczecina. Na tych unikatowych walorach miasta oparto długoterminową strategię marki Szczecin – „Floating Garden 2050”. Szczecin, to nowoczesne miasto metropolitalne, które jednocześnie nie przytłacza i pozwala mieszkańcom żyć blisko natury. Puszcze otaczające miasto, parki i skwery w jego centrum, liczne wyspy Śródodrza, kanały oraz wielkie rozlewiska nadają Szczecinowi niepowtarzalny urok zielonego, pływającego ogrodu. Szczecin postawił na rozwój nowoczesnych technologii. Tu lokują się firmy świadczące usługi księgowe, informatyczne, badawcze. Realizacji tego celu służy m.in. Szczeciński Park Naukowo – Technologiczny, który jest miejscem inkubacji nowych przedsięwzięć, stworzonych przez dobrze wykształconych absolwentów studiów wyższych. Bo Szczecin jest także ważnym ośrodkiem akademickim z bardzo szeroką ofertę edukacyjną i nowymi kierunkami kształcenia. Na kilkunastu uczelniach wyższych, takich jak: Uniwersytet Szczeciński Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Pomorski Uniwersytet Medyczny, Akademia Morska czy Akademia Sztuki, która w 2010 r. zainaugurowała działalność, studiuje około 70 tysięcy młodych osób. Szczecin to również miasto pulsujące rytmem sztuki. Miasto z roku na rok rozszerza swój bogaty kalendarz artystycznych spotkań: Akustyczeń, Międzynarodowy Festiwal Sztuk Wizualnych inSPIRACJE, Przegląd Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT, festiwal world music – Szczecin Music Fest, przegląd sztuk performatywnych PI Performance Intermedia Festival, Festiwal SPOIWA KULTURY, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Boogie Brain”, Europejski Festiwal Filmów Dokumentalnych dokumentArt czy Westival-Sztuka Architektury, to tylko niektóre z niepowtarzalnych szczecińskich projektów. Przestrzeń zielonego miasta wypełnia wiele zabytków. Warte zobaczenia są przepiękne secesyjne kamienice, Wały Chrobrego, Zamek Książąt Pomorskich czy katedra z tarasem widokowym umieszczonym w nowej iglicy. Turyści mogą odkrywać podziemne trasy Szczecina, odwiedzić najstarsze kino na świecie – Pionier 1909, zobaczyć ponad sto gatunków róż w ogrodzie „Różanka” czy przespacerować się po największym cmentarzu w Polsce, a trzecim w Europie, który zaprojektowano na założeniach parkowych, z dużą ilością różnorodnej, często egzotycznej roślinności.
Szczecinbył ostatnimportemdla TheTall Ships Races2007.Możliwość ponownego goszczenia jachtów i żaglowców podczas tegorocznej edycji regat sprawia, że to wydarzenie jest dla miasta wydarzeniem najwyższej wagi w skali całego roku.