5 listopada 2011 roku pisaliśmy o nowym projekcie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 19 października 2011 roku w sprawie szkolenia z zakresu bezpieczeństwa na wodzie (zobacz artykuł). 26 listopada 2012 roku, w rok od ukazania się tamtej propozycji w BIP Rządowego Procesu Legislacyjnego ukazała się nowa wersja tego projektu, opracowana przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
W założeniu obie wersje projektu mają być realizacją delegacji ustawowej, zawartej art. 37a ust. 4 ustawy o żegludze śródlądowej z dnia 21 grudnia 2000 roku (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz.857, z późniejszymi zmianami), dodanej do ustawy o żegludze śródlądowej w związku z wejściem w życie ustawy z 25 czerwca 2010 roku o sporcie (Dz.U. Nr 127, poz. 857). Zapisy zawierają propozycję przepisów określających tryb i sposób przeprowadzenia szkolenia z zakresu bezpieczeństwa na wodzie dla prowadzących jachty motorowe o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 metrów, których prędkość maksymalna jest konstrukcyjnie ograniczona do 15 km/h, w przypadku, gdy jachty przeznaczone są do najmu. Jakie są podobieństwa i różnice obu wymienionych projektów?- Pierwotnie szkolenie z zakresu bezpieczeństwa miało być prowadzone przez te same podmioty, które zgodnie z ustawą miały się zajmować szkoleniami na poszczególne certyfikaty kompetencji dające uprawnienia żeglarskie. Według nowego projektu szkolącym będzie właściciel jachtu przeznaczonego do najmu.
- Zmieniono zapisy dotyczące prowadzenia szkolenia. Usunięto punkt określający, że szkolenie ma być prowadzone w trybie jednodniowym. Dodano zapisy stwierdzające, że szkolenie jest przeprowadzane na wniosek osoby najmującej jacht przed terminem wynajęcia jachtu, a sam termin określa szkolący.
- Zmieniono listę kwalifikacji zwalniających z obowiązku przejścia szkolenia - z wykazu zamieszczonego w załączniku usunięto marynarza żeglugi śródlądowej, żeglarza jachtowego i kucharza okrętowego.
Źródło: BIP Rządowego Centrum Legislacji
|