Projekt rozporządzenia w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie

Data 12.02.2012, 11:39:08 | Temat: Nowości prawne

Od grudnia w Biuletynie Informacji Publicznej dostępny jest projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie. Jest on realizacją delegacji ustawowej, zawartej w art. 110 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 roku o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2011 r. Nr 228, poz. 1368). 


Projekt ma określić warunki bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie, w zależności od ich długości, sposobu wykorzystania oraz rejonu żeglugi. Poszczególne rozdziały odnoszą się do wymagań bezpieczeństwa w zakresie stanu technicznego, sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych oraz dokumentów bezpieczeństwa jachtu, wyposażenia jachtu morskiego w środki ratunkowe, sygnałowe, nawigacyjne, przeciwpożarowe, urządzenia radiokomunikacyjne i sprzęt pokładowy oraz szczególnych wymogów dotyczących jachtów komercyjnych.

 
Regulacje mają nie dotyczyć:

  • jachtów regatowych mających ważne certyfikaty pomiarowe wystawione przez polskie związki sportowe,
  • wiosłowych łodzi regatowych, uczestniczących w treningach lub regatach na morskich akwenach znajdujących się pod stałą obserwacją i osłoną ratowniczą,
  • jednostek sportowo-rekreacyjnych o długości całkowitej do 5 metrów (rowerów wodnych, kajaków, desek z żaglem, pontonów pneumatycznych bez napędu i innych), uprawiających żeglugę na polskich obszarach morskich w porze dziennej w odległości do 2 mil morskich od linii brzegu,
  • jachtów rekreacyjnych do 15 m. długości całkowitej (dla których przepisy mają mieć charakter zalecenia),
  • niektórych skuterów wodnych.


W BIP zamieszczono również stanowiska podmiotów biorących udział w konsultacjach społecznych. Najbardziej radykalne stanowisko przezentuje tu Polski Związek motorowodny i Narciarstwa Wodnego, postulujący objęcie przeglądami technicznymi wszystkie jachty (rekreacyjne i komercyjne) o długości całkowitej od 2,5 do 24 metrów i mocy napędu gwarantującej zachowanie zdolności manewrowych.

Źródło: BIP Rządowego Centrum Legislacji





Ten artykuł pochodzi ze strony WODNIACY
https://woda.jestekstra.pl

URL tej publikacji:
https://woda.jestekstra.pl/modules/news/article.php?storyid=380