Stopnie żeglarskie - ale jakie?

Data 6.03.2011, 11:40:00 | Temat: Nowości prawne

9 lutego w artykule zatytułowanym Instruktorzy - ale jacy? staraliśmy się choćby częściowo wyjaśnić, jak będzie wyglądało szkolenie żeglarskie po zmianach, jakie wprowadziła nowa ustawa o sporcie. Okazuje się, że nie jest to koniec niewiadomych.


14 lutego serwis TVP-info opublikował fragmenty wywiadu przeprowadzonego ze Stefanem Heinrichem z Polskiego Związku Żeglarskiego przez Karolinę Woźniak. "Europa ujednolici patenty żeglarskie? - PZŻ walczy o wspólne przepisy" głosi tytuł artykułu, z którego dowiadujemy się, że związek sportowy stara się o wprowadzenie jednolitych patentów żeglarskich i motorowodnych w całej Unii Europejskiej. Sprawa ma ponoć poparcie części polskich eurodeputowanych.

Aktualnie państwa UE same decydują jak szkolić żeglarzy i jakich uprawnień od nich wymagać. Polska jest jednym z nielicznych krajów, w którym wymagane jest posiadanie patentów uprawniających do prowadzenia większości jachtów turystycznych i rekreacyjnych (tak żaglowych, jak i motorowych). W innych państwach wymagania są mniej restrykcyjne - np. w Wielkiej Brytanii, posiadającej bogate tradycje morskie, patenty nie są wymagane, choć kraj ten szczyci się systemem szkoleniowym na certyfikaty kompetencji RYA budzącym uznanie na całym świecie.


To prowadzi do różnych problemów. Np. Holandia i Wielka Brytania nie wymaga żadnych patentów i potem niektórzy żeglarze z tych krajów nie znają przepisów i powodują niebezpieczne sytuacje – wyjaśnia w artykule Stefan Heinrich.
Te dokumenty i egzaminy to nie żadne widzimisie, służą temu, żeby na wodach było bezpiecznie, żeby żeglarze nie robili krzywdy sobie i innym. Dlatego dobrze by było, żeby w UE był jednolity system szkoleń żeglarzy i jednolity wzór patentów, to by zwiększało bezpieczeństwo.

PZŻ swoim projektem stara się zainteresować europosłów, podobno dotarł też do przewodniczącego europarlamentu, Pana Jerzego Buzka. Według posiadanych nformacji, Komisja Europejska śledzi debatę w sprawie jednolitych patentów w UE i ma zwrócić się do państw członkowskich i zainteresowanych stron (np. organizacji żeglarskich) o konsultacje, czy takie przepisy są potrzebne.

Więcej: serwis TVP-info





Ten artykuł pochodzi ze strony WODNIACY
https://woda.jestekstra.pl

URL tej publikacji:
https://woda.jestekstra.pl/modules/news/article.php?storyid=269