9 lutego w artykule zatytułowanym Instruktorzy - ale jacy? staraliśmy się choćby częściowo wyjaśnić, jak będzie wyglądało szkolenie żeglarskie po zmianach, jakie wprowadziła nowa ustawa o sporcie. Okazuje się, że nie jest to koniec niewiadomych.
14 lutego serwis TVP-info opublikował fragmenty wywiadu przeprowadzonego ze Stefanem Heinrichem z Polskiego Związku Żeglarskiego przez Karolinę Woźniak. "Europa ujednolici patenty żeglarskie? - PZŻ walczy o wspólne przepisy" głosi tytuł artykułu, z którego dowiadujemy się, że związek sportowy stara się o wprowadzenie jednolitych patentów żeglarskich i motorowodnych w całej Unii Europejskiej. Sprawa ma ponoć poparcie części polskich eurodeputowanych.
Aktualnie państwa UE same decydują jak szkolić żeglarzy i jakich uprawnień od nich wymagać. Polska jest jednym z nielicznych krajów, w którym wymagane jest posiadanie patentów uprawniających do prowadzenia większości jachtów turystycznych i rekreacyjnych (tak żaglowych, jak i motorowych). W innych państwach wymagania są mniej restrykcyjne - np. w Wielkiej Brytanii, posiadającej bogate tradycje morskie, patenty nie są wymagane, choć kraj ten szczyci się systemem szkoleniowym na certyfikaty kompetencji RYA budzącym uznanie na całym świecie. – To prowadzi do różnych problemów. Np. Holandia i Wielka Brytania nie wymaga żadnych patentów i potem niektórzy żeglarze z tych krajów nie znają przepisów i powodują niebezpieczne sytuacje – wyjaśnia w artykule Stefan Heinrich. – Te dokumenty i egzaminy to nie żadne widzimisie, służą temu, żeby na wodach było bezpiecznie, żeby żeglarze nie robili krzywdy sobie i innym. Dlatego dobrze by było, żeby w UE był jednolity system szkoleń żeglarzy i jednolity wzór patentów, to by zwiększało bezpieczeństwo.
PZŻ swoim projektem stara się zainteresować europosłów, podobno dotarł też do przewodniczącego europarlamentu, Pana Jerzego Buzka. Według posiadanych nformacji, Komisja Europejska śledzi debatę w sprawie jednolitych patentów w UE i ma zwrócić się do państw członkowskich i zainteresowanych stron (np. organizacji żeglarskich) o konsultacje, czy takie przepisy są potrzebne.
Więcej: serwis TVP-info
|