wnioskodawcy:
- Komisja Ekonomiczna Rady Naczelnej ZHP
- hm. Rafał M. Socha – wiceprzewodniczący ZHP
- projekt –
Uchwała nr …/XXXVI Rady Naczelnej ZHP
z dnia … stycznia 2011 r.
w sprawie wstrzymania działań związanych z reformą
Centrum Wychowania Morskiego ZHP - Zespołu Armatorskiego
„Zawisza Czarny”
1. Na podstawie § 67 ust. 4 pkt 1 Statutu ZHP, Rada Naczelna ZHP zobowiązuje Główną Kwaterę ZHP do:
1) przedstawienia Radzie Naczelnej ZHP aktualnej analizy sytuacji ekonomicznej i prawnej Centrum Wychowania Morskiego ZHP - Zespołu Armatorskiego „Zawisza Czarny” wraz z rekomendacją optymalnego sposobu zarządzania tą jednostką organizacyjną,
2) wstrzymania wszelkich działań, których skutkiem może być:
a) zmiana sposobu zarządzania Centrum Wychowania Morskiego ZHP – Zespołem Armatorskim „Zawisza Czarny”,
b) zmiana sposobu zarządzania majątkiem będącym obecnie we władaniu Centrum Wychowania Morskiego ZHP – Zespołu Armatorskiego „Zawisza Czarny”,
c) wprowadzenie zmian organizacyjnych w tej jednostce,
do czasu zaopiniowania przez Radę Naczelną ZHP analizy i rekomendacji określonych w pkt. 1.
2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Związku Harcerstwa Polskiego
hm. Adam Massalski
Uzasadnienie
Podczas V zebrania Rady Naczelnej ZHP, które miało miejsce w dniach 18-19 grudnia 2010 r. odbyła się dyskusja nt. sytuacji Centrum Wychowania Morskiego ZHP - Zespołu Armatorskiego „Zawisza Czarny” (CWM ZHP ZA ZC) oraz planów powołania Fundacji Harcerstwa CWM. W trakcie dyskusji członkowie Głównej Kwatery ZHP zaprezentowali opinie nt. sytuacji ekonomicznej CWM ZHP ZA ZC. W odpowiedzi na przedstawione opinie, do członków Rady Naczelnej ZHP napłynęły informacje prezentujące:
- odmienną, niż prezentowana przez członków Głównej Kwatery ZHP sytuację ekonomiczną CWM ZHP ZA ZC,
- dodatkowe fakty, które – mając na uwadze dobro majątku ZHP - należy uwzględnić podejmując decyzję o sposobie zarządzania CWM ZHP ZA ZC.
Za najistotniejsze kwestie należy uznać:
1. Sytuacja finansowa i prawna CWM ZHP ZA ZC
CWM ZHP ZA ZC w obecnej strukturze funkcjonuje od 2006 r. W chwili powołania obciążony był zadłużeniem w wysokości ok. 900.000 zł (700.000 zł długu, 200.000 zł należności z tytułu koniecznej naprawy jachtu Zjawa IV). Do dnia dzisiejszego ww. zadłużenie zostało spłacone środkami wypracowanymi przez CWM ZHP ZA ZC.
Ze środków własnych wypracowanych przez CWM ZHP ZA ZC dokonano również innych istotnych wydatków:
- w roku 2010 sfinansowany został remont klasowy jachtu „Zawisza Czarny” (koszt remontu wyniósł prawie 500.000 zł),
- w roku 2010 CWM ZHP ZA ZC udzielił Głównej Kwaterze ZHP pożyczkę w wysokości 100.000 zł (pożyczka nie została dotychczas zwrócona),
- wyremontowano i wyposażono bazę noclegową i sale szkoleniowe CWM ZHP ZA ZC.
Powyższe informacje stoją w sprzeczności z obrazem złej kondycji finansowej CWM ZHP ZA ZC prezentowanym przez członków Głównej Kwatery ZHP. Jednocześnie brak jest uzasadnienia ekonomicznego do prowadzenia gwałtownych, nieopartych o precyzyjną analizą zmian organizacyjnych CWM ZHP ZA ZC. Tym bardziej brak uzasadnienia dla metod tak skrajnych, jak proponowane przez Główną Kwaterę ZHP.
Należy wskazać, iż planowana i realizowana przez Główną Kwaterę ZHP koncepcja likwidacji CWM ZHP ZA ZC oraz powołania Fundacji Harcerstwa CWM w planowanym kształcie będzie skutkować przekazaniem władztwa nad majątkiem odrębnej osobie prawnej, a konsekwencji trwałą utratą władztwa nad tym majątkiem.
Należy również wskazać, iż w okresie najbliższych 2 miesięcy przewidywane jest wydanie przez sąd orzeczenia w sprawie o zasiedzenie własności nieruchomości CWM ZHP ZA ZC. Obecnie Związek nie jest właścicielem, a jedynie posiadaczem terenu. Uzyskanie pełni praw właścicielskich – to stan, o który przez lata Związek walczył – ma ogromne znaczenie zarówno ze względu na wysoką wartość terenu i budynku CWM ZHP ZA ZC, jak i szansę na realizację idei wychowania morskiego w ZHP. Jednym z czynników utrzymania przez ZHP praw do CWM ZHP ZA ZC jest prowadzenie w CWM ZHP ZA ZC działalności statutowej. Likwidacja CWM ZHP ZA ZC w obecnej strukturze, a tym bardziej wyprowadzenie majątku CWM ZHP ZA ZC do innego podmiotu mogą spowodować ostateczną utratę szans na uzyskanie przez ZHP prawa własności CWM ZHP ZA ZC.
2. Nieczytelność postępowania Głównej Kwatery ZHP w sytuacji planowanych przekształceń CWM ZHP ZA ZC
Wyjaśnienia wymaga metoda wyboru koncepcji utworzenia Fundacji CWM, w szczególności następujące kwestie:
- Główna Kwatera ZHP ogłosiła konkurs na projekt koncepcji funkcjonowania i zarządzania CWM ZHP ZA ZC. W trakcie konkursu część uczestników podniosła kwestie, iż wprowadzane są zmiany reguł konkursu, co miało sprzyjać jednemu z oferentów (komisja konkursowa odniosła wrażenie, że jeden z oferentów – i tylko on – dysponuje istotną wiedzą o planach Głównej Kwatery ZHP dotyczących CWM ZHP ZA ZC, stąd wniosek komisji do Głównej Kwatery ZHP o ponowne określenie wymagań i oczekiwań). Z informacji kierowanych przez środowiska drużyn wodnych wynika, iż komisja konkursowa wyróżniła projekt dh. Stanisława Teicherta. Projekt utworzenia fundacji nie zyskał większego uznania. Z niewyjaśnionych powodów Główna Kwatera ZHP zakończyła konkurs bez dokonywania wyboru najlepszej oferty. Dziś wdrażana jest koncepcja, która będąc prezentowaną w konkursie, nie została uznana za najlepszą.
- Niewyjaśnioną pozostaje kwestia, dlaczego operatorem realizującym porozumienie zawartym z Miastem Gdynia nie może być dzisiejszy CWM ZHP ZA ZC (lub ZHP, czy jakakolwiek inna jego jednostka organizacyjna), a konieczna jest likwidacja CWM ZHP ZA ZC i powołanie fundacji (szczególnie, gdy następuje to w momencie doprowadzenia CWM ZHP ZA ZC do pełnej rentowności i samodzielności ekonomicznej).
- Proces przekształcenia CWM ZHP ZA ZC prowadzony jest bez konsultacji ogólnozwiązkowych – w tym konsultacji z przedstawicielami Harcerskich Drużyn Wodnych i Żeglarskich – mających wiedzę i doświadczenie w zakresie zarządzania majątkiem służącym celom morskim.
Podejmowanie decyzji o fundamentalnym znaczeniu dla działalności programowej i ekonomicznej Związku wymaga głębokiej analizy prawnej, statutowej, ekonomicznej oraz celowościowej. Decyzje podejmowane dziś przez Główną Kwaterę ZHP są pozbawione tych podstaw. Sposób podejmowania tych decyzji w odniesieniu do kwestii zarządzania CWM ZHP ZA ZC jest również świadectwem wręcz ignorowania opinii środowisk harcerskich.
Wobec powyższych faktów, wątpliwości i zagrożeń proces prowadzonych zmian w CWM ZHP ZA ZC winien być wstrzymany do czasu zaopiniowania przez Radę Naczelną ZHP rekomendacji optymalnego sposobu zarządzania tą jednostką organizacyjną.