Liberalizacja stopni jest w obecnej sytuacji konieczna. Nowy system 3 stopni powinien wejść przed 6 października 2005 r. Proponowany projekt rozporządzenia wydaje się optymalny w obecnej sytuacji (jakiej, to dalej...), gdy musi wejść w życie do września...
Weryfikacja patentów starych na nowe wydaje się prosta i możliwa po przedstawieniu przez kandydatów na nowy stopień, oświadczenia, iż posiadają w takim, a takim wymiarze staż z rejsów, funkcji itd. To taki bezpiecznik prawny dla PZŻ i PZMWiNW. Aby nie było zarzutu, że ludzie otrzymali większe uprawnienia bez spełnienia jakiś warunków dotyczących praktyki. Oświadczenie własne w świetle obowiązującego w tym kraju prawa jest dokumentem stwierdzającym jakiś stan rzeczy. Inna sprawa, że można to zweryfikować i pociągnąć oświadczającego do odpowiedzialności karnej... w przypadku oszustwa! Prawna zasada domniemania niewinności zobowiązuje. Zachowanie dotychczasowych stopni nie jest możliwe z uwagi na zapis w zmianie do ustawy o kulturze fizycznej z 15 kwietnia 2005 r. (Dz.U. nr 85, poz 726), gdzie w końcowych paragrafach (art. 5.1. ust. 4) zapisano, iż dotychczasowe przepisy wykonawcze w zakresie uprawiania żeglarstwa, wydane na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 53a ust. 6 ustawy wymienionej w art. 1, nie dłużej jednak niż przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy - koniec pieśni... Nie bardzo się to ma do prawa zachowania raz nabytych uprawnień ale tak to Sejm przyjął, zapisał i niestety weszło w życie! Prezydent podpisał 06 maja 2005r. łatwo policzyć za ile czasu nasze patenty będą tylko souvenirami!. Zapoznajcie się dokładnie z tą Ustawą o Zmianie Ustaw o Kulturze Fizycznej i Żegludze Śródlądowej. Powtarzam - NIE MA SZANS NA ZACHOWANIE DOTYCHCZASOWYCH PATENTÓW - chyba, że ktoś zaskarży ten dokument do Trybunału Konstytucyjnego, ale w aspekcie uciekającego czasu, to nic nie zmienia. Natomiast jeśli do 06 października 2005 r. MENiS nie wprowadzi nowego rozporządzenia w sprawie patentów żeglarskich i instruktorskich, to będziemy mieli w tym kraju BEZPATENCIE! Sadzę, że taki stan rzeczy powinien zmobilizować zainteresowane związki sportowe i MENiS... Pozdrowienia Rafał Jan Krause v-ce Komandor ds. szkolenia Polski Klub Morski w Gdańsku Komentarz od redakcji
O nowym systemie stopni żeglarskich wiele się mówi od dłuższego czasu, a od momentu uchwalenia zmian w Ustawie o KF prace nad nim nabrały (będą musiały nabrać) tempa. Projekt jest przygotowywany w formie rozporządzenia MENiSu naturalnie głównymi twórcami/konsultantami projektu są specjaliści oddelegowani przez zarząd PZŻ. Niestety redakcji naszego serwisu nie jest znany jeszcze ostatni projekt, o którym pisze Rafał - ale na podstawie wcześniejszych dyskusji można przypuszczać, że: - nowe stopnie prawdopodobnie będą oparte o kryterium długości kadłuba, a nie powierzchni ożaglowania, jak do tej pory. Jest to zmiana zgodna z faktyczną trudnością w manewrowaniu współczesnymi jednostkami oraz zgodna z międzynarodowym prawodawstwem morskim, które też posługuje się kryterium długości jednostek.
- stopni będzie prawdopodobnie 3, gdyż dojdzie do połączenia dotychczasowego stopnia jachtowego sternika morskiego i kapitana jachtowego. W tej chwili różnica pomiędzy tymi stopniami dotyczy jedynie stażu, gdyż zakres wiedzy egzaminacyjnej jest identyczny ponad to na k.j. nie ma już egzaminu manewrowego. Różnica w uprawnieniach też jest niewielka gdyż zarówno j.st.m. jak i k.j. mogą spokojnie żeglować po wszystkich morzach i oceanach świata, jedynie morski ma ograniczenie wielkości jachtu do 80m2 ożaglowania.
- kompetencje posiadaczy najwyższego z nowych sportowych patentów będą kończyć się prawdopodobnie na jednostkach o Lc=21m, gdyż na większe żaglowce - zgodne z prawem traktowane jako statki, będą wymagane uprawnienia zawodowe.
- pozostałe wymagania na stopnie niewiele się zmienią gdyż dzisiejszy sternik jachtowy dalej pozostanie prawdopodobnie skipperem przybrzeżnym, czy coś zyska zależy głównie od decyzji o nowym parametrze wielkości jachtu. Dziś są to jachty o S≤40m2, czyli o kadłubie maksymalnie o Lc=9m. Mówi się że nowy sternik będzie mógł prowadzić jachty nawet kilkunastometrowe (według różnych źródeł od 10 do 14m).
- zmiany kosmetyczne dotkną żeglarza jachtowego, który jest skipperem śródlądowym i będzie wymagany na jachtach większych niż 5 metrowe.
- w związku z zwiększeniem kompetencji patentów morskich (2 i 3 stopień) prawdopodobnie wydłużone zostaną wymagane staże. Na przykład mówi się, że dla sternika jachtowego ma to być z 200h do 300 lub nawet do 400 godzin żeglugi. I to o obowiązku uzupełnienia tych staży pisze Rafał w kontekście oświadczeń własnych.
- Sprzeczne są plotki na temat tego, czy nowe stopnie będzie trzeba zdobywać kolejno, czy nie. Jedni twierdzą, że konsekwentnie tak, że zniknie możliwość podejścia do drugiego stopnia bez pierwszego, inni wręcz odwrotnie, że mając wymagany staż można będzie od razu podchodzić do każdego z 3 stopni.
Co prawda wszystkie powyższe informacje to w większości domysły, pogłoski i trochę pobożnych życzeń... niemniej należy mieć nadzieje, że taki będzie kierunek zmian. Jak czytamy w felietonie Rafała zmian szybkich i dokonanych pod presją czasu.
|