Andrzej Sawuła przysłał zestaw sprawności, który był prezentowany przez instruktorów Zespołu Pilota Chorągwi Gdańskiej na Ogólnopolskiej Konferencji Harcerzy Wodniaków w Łodzi 27 listopada 2004 r.
Założenia proponowanych sprawności wodnych i żeglarskich - Sprawności nie powinny być podporządkowane szkoleniu na patenty PZŻ, czyli nie powinny pokrywać się z wymaganiami poszczególnych stopni
Wynika to zarówno z wytycznych Rady Naczelnej zawartych w uchwale 38/XXXII, jak i z zasady niedublowania narzędzi metodycznych oraz faktu, że system szkolenia PZŻ nie jest niezmienny i może się w najbliższej przyszłości zmieniać. - Nie powinna zachodzić sytuacja, w której zdobycie patentu PZŻ, np. na kursie poza Związkiem, powodowałoby automatycznie spełnienie wymagań kilkunastu sprawności — w takiej sytuacji bardzo spadłaby ranga naszych sprawności. Z drugiej strony, zdobywanie przez harcerza sprawności powinno ułatwiać mu późniejsze szkolenie i egzaminy
- Kolejne stopnie trudności, przedstawione na przykładzie specjalizacji żeglarskiej jako najlepiej znanej, są następujące:
* | początek przygody z daną specjalizacją, pierwsze umiejętności | ** | osoba osiągająca (formalną i faktyczną) możliwość samodzielnego uprawiania podstawowych form danej specjalizacji; w przypadku żeglarstwa: szkolenie na patent ż.j. | *** | osoba potrafiąca uprawiać działalność w danej specjalizacji samodzielnie, doskonaląca swe umiejętności i/lub osiągająca kolejne etapy wtajemniczenia; w przypadku żeglarstwa: doskonalenie pływania śródlądowego we wszelkich konfiguracjach, pierwsze kroki na morzu (poniżej patentu st.j.) | **** | poziom wyczynu w danej specjalizacji, osiąganie mistrzostwa; w przypadku żeglarstwa: wyczyny śródlądowe, samodzielne pływanie po morzu na coraz większych jachtach (czyli powyżej patentu st.j.) |
W odróżnieniu od sprawności podstawowych, uzależnienie poziomu zdobywanej sprawności od wieku nie jest tu aż tak ścisłe. Dla wędrownika rozpoczynającego poznawanie wybranej specjalizacji jak najbardziej odpowiednie mogą być niektóre sprawności jednogwiazdkowe. Z punktów 1 i 2 oraz ogólnozwiązkowych wytycznych i doświadczeń wynikły przedstawione poniżej wytyczne dotyczące projektowania samych sprawności. Są one wynikiem dyskusji przeprowadzonej podczas Ogólnopolskiej Konferencji Harcerzy-Wodniaków w Łodzi w dniu 2004-11-27: - Realizacja sprawności powinna trwać wyraźnie krócej niż zdobywanie stopnia harcerskiego. Modelowym okresem są 2–3 miesiące.
- Każda sprawność powinna zawierać elementy nie ujęte programem szkolenia na uprawnienia pozazwiązkowe na danym etapie rozwoju.
- Zakres proponowanych w danej dziedzinie sprawności nie powinien pokrywać całego programu szkolenia na uprawnienia pozazwiązkowe (a jeśli już, to nie w dwóch — trzech sprawnościach, a np. w ośmiu). Chodzi o to, by sprawności były cenne same w sobie, a nie były tylko kawałkami zaliczania danego kursu.
- W istnieniu kilku sprawności tej samej trudności o częściowo pokrywających się zakresach nie ma nic złego. Nikt nie każe przecież harcerzowi zdobywać wszystkich proponowanych sprawności...
- Przedstawione wymagania sprawności należy traktować jako szczegółowe wytyczne. W uzasadnionych sytuacjach możliwe jest modyfikowanie zadań sprawności (wymaga tego zresztą Uchwała RN ), należy jednak dbać o zachowanie ogólnego poziomu trudności danej sprawności oraz stosowanie porównywalnych zestawów zadań w obrębie danego środowiska.
System Harcerskich Sprawności Wodnych i Żeglarskich projekt prezentowany na Konferencji Wodnickiej w Łodzi w dniu 27 listopada 2004
METEOROLOGIAstratus *- potrafi zauważyć nadchodzący szkwał
- potrafi wyjaśnić zjawisko rosy: naturalnej i na okularach po wejściu zimą do ciepłego pomieszczenia
- potrafi rozpoznać nadchodzącą burzę
- potrafi rozpoznać i nazwać chmury deszczowe
cirrus **- potrafi ocenić siłę wiatru w °B i stan wody
- na planie akwenu szkoleniowego zaznaczył lokalne specyficzne obszary wiatrowe (zaobserwowane przez siebie)
- na płynącym jachcie potrafi wskazać kierunek wiatru pozornego i wiatru rzeczywistego
- nie patrząc na kompas, potrafi oszacować kurs (KDd) jachtu (nie po zegarku)
- wie co to jest biały szkwał
- potrafi nazwać widoczne na niebie chmury i powiedzieć, skąd się wzięły (jak powstały) i co zwiastują
cumulus ***- potrafi wnioskować o kształcie dna/zanurzonych przeszkodach na podstawie wyglądu powierzchni wody („czytanie wody”)
- potrafi po układzie chmur i innych zjawiskach określić sytuację baryczną (np. nadchodzi front ciepły)
- potrafi rozpoznać moment przejścia frontu i podać przewidywany rozwój sytuacji meteorologicznej
- potrafi odebrać i wyjaśnić polską morską prognozę pogody; wie, gdzie jej szukać w porcie
- zna podział Bałtyku na akweny z punktu widzenia prognoz pogody
- potrafi z pamięci podać opis warunków pogodowych wg wytycznych do Dziennika Jachtowego (skale poszczególnych cech)
cumulonimbus ****- na podstawie mapki synoptycznej potrafi sporządzić krótkoterminową prognozę wiatrową
- zna typowe trasy niżów i statystyczny rozkład kierunków wiatru dla Bałtyku w różnych porach roku
- potrafi w basenie portowym ocenić siłę wiatru i stan morza za falochronem
- potrafi odebrać i zrozumieć prognozę meteo w języku obcym
- potrafi odczytać i zinterpretować prognozę NAVTEX
- potrafi zinterpretować zarejestrowany przez siebie barogram w odniesieniu do panujących wówczas warunków meteorologicznych
TEORIA ŻEGLOWANIAmłody teoretyk *- potrafi określić i nazwać kierunek wiatru względem kursu jachtu.
- wie, co to jest wektor, i potrafi dodać dwa wektory graficznie.
- wie, co to jest kierunek, zwrot, punkt przyłożenia i wartość siły.
- potrafi dostosować żagle do pracy względem kierunku wiatru (wybieranie i luzowanie)
teoretyk **- potrafi wyjaśnić, kiedy łódka się nie przewraca, kiedy się przewraca i po co załoga balastuje
- potrafi wyjaśnić, jakie zadanie pełni miecz i co dzieje się z jachtem po jego wyciągnięciu
- potrafi PRAWIDŁOWO rozrysować zrównoważenie żaglowe jachtu
- potrafi rozrysować siły działające na ster jachtu w ruchu do przodu i do tyłu; potrafi wyjaśnić zasadę działania steru zrównoważonego
BUDOWA JACHTUcieśla *- zna budowę i konstrukcję drewnianego jachtu mieczowego
- potrafi przygotować kadłub do laminowania lub malowania
- umiemalować farbami rozpuszczalnikowymi i utwardzalnymi
- rozróżnia podstawowe gatunki drewna i sklejki stosowane w szkutnictwie
- uczestniczył w przygotowaniu jachtu do sezonu nawigacyjnego
załogowy **- zna budowę typowego jachtu kabinowego
- umie otaklować jacht i przygotować go do pływań
- potrafi prawidłowo zamocować i uszczelnić okucie
- wykonał greting, pagaj, wiosło
- potrafi wyjaśnić rolę salingów i jumpsalingów
- przygotował jacht do zimowania zabezpieczając jego elementy przed butwieniem, korozją i osmozą
- wie, jak przygotowuje się żywicę i po czym poznaje się, że jest ona już nieprzydatna do użycia (zżelowała)
szkutnik ***- potrafi ocenić ogólny stan techniczny jachtu żaglowego i jego przydatność do żeglugi
- potrafi opracować harmonogram prac remontowych z uwzględnieniem czasu, kosztów, technologii i ludzi niezbędnych do jego wykonania
- potrafi korzystać z dokumentacji technicznej jachtu
- zna działanie karbu i potrafi łączyć elementy, zachowując zasadę „łańcucha wytrzymałości”
- potrafi przeprowadzić remont jachtu żaglowego w wybranym procesie technologicznym
maszop ****- potrafi ocenić złożoność konstrukcji na podstawie dokumentacji ofertowej
- zna wpływ zmiany wymiarów lub materiałów na wytrzymałość podstawowych elementów konstrukcyjnych jachtu
- potrafi oszacować wartość jachtu oraz koszt jego budowy lub remontu
- zna wpływ warunków środowiska na zachowanie prawidłowego przebiegu procesów technologicznych
- zna zasady kooperacji i potrafi zorganizować maszoperię
PRACE BOSMAŃSKIEwęzełek *- umie zawiązać: 2 węzły służące do łączenia dwóch lin, 1 węzeł cumowniczy, 1 pętlę niezaciskającą się, węzeł ratowniczy
- umie zabezpieczyć koniec liny opaską
- potrafi podwiesić buchtę, marlować
węźlarz **- umie zawiązać węzły wchodzące do kanonu na ż.j. oraz: kluczkę, ratowniczy podwójny, 3 skróty, dodatkowe 2 węzły służące do łączenia dwóch lin, 1 pętlę niezaciskającą się
- zna i potrafi zastosować ścieg bosmański.
bosman ***- umie wykonać splot powrotny (ucho) na linie miękkiej skręcanej
- umie wykonać 2 rodzaje opasek (np. zwykła i holenderska)
- potrafi wykonać na końcu liny ucho wzmocnione kauszą
- wie, jakie liny można zakańczać przez obtapianie, a jakich nie
- potrafi wykonać 2 skrajwęzły/gałki/inne zakończenia pełniące rolę stopera
linomistrz ****- umie wykonać sploty: długi i krótki na linach miękkich
- umie wykonać ucho szplajsowe na linie stalowej
- umie połączyć splotem linę miękką i stalową
- zna i umie stosować min. 2 sposoby wykonania ucha na stalówce (oprócz szplajsu!)
- zna rodzaje lin miękkich (plecione/skręcane; PP, PA, PET, bawełna...) i ich podstawowe charekterystyki
- zna i potrafi scharakteryzować 5 wybranych przez siebie węzłów niemieszczących się w sprawności suplarza i węźlarza.
ŁĄCZNOŚĆsygnalista morski *- potrafi głosem wezwać pomoc przez radiotelefon
- umie wezwać pomoc za pomocą światła, dźwięku i przyjętymi sygnałami
- potrafi przy pomocy radia walkie-talkie nadać i odebrać komunikat, stosując przy tym wymagane procedury
radiooperator **- wyjaśnił ideę kanałów w ramach pasma łączności
- wyjaśnił ideę kanału wywoławczego
- przeprowadził kilka rozmów za pośrednictwem wielokanałowego (simpleksowego) radia UKF (może być CB, w pewnych warunkach również VHF morskie itp.) (chodzi
o pierwszy kontakt, użycie klawisza nadawania, przełączanie kanałów...) - wyjaśnił, jakie konsekwencje wiążą się z naciśnięciem klawisza nadawania przy odłączonej antenie
młodszy radiooficer ***- nadał szkoleniowe wezwanie pomocy przez radio
- zna budowę zewnętrzną radia VHF oraz wygląd i funkcje poszczególnych elementów sterujących
- poznał zasady wywieszania banderek odwiedzanych państw oraz flag kodu MKS przy wejściu do obcego portu
- zna zasady prowadzenia łączności na kanale wywoławczym
radiooficer ****- przeprowadził po min. 3 łączności morskie po polsku i w języku obcym (sugerowany angielski, jako że jest międzynarodowy)
- zna zasadę funkcjonowania systemu GMDSS i wzywania pomocy za pomocą radia z funkcją DSC
- potrafi sensownie wykorzystać funkcję DualChannel (np. na podejściu do portu)
- zna, wie, do czego się nadają, i potrafi wykorzystać radiowe środki wzywania pomocy: radiostację, radio z DSC, 4 rodzaje pław EPIRB (VHF, 121,5 MHz, 406 MHz, Inmarsat), transponder SART...
LOCJA I PRZEPISYparagraf *- zna zasady bezpiecznej kąpieli
- zna wszystkie regulaminy obozowe
- rozpoznaje proporce harcerskie
- zna i stosuje obyczaje żeglarskie
- zna zasady etyki żeglarskiej
rejent **- zna uprawnienia wynikające z posiadania poszczególnych stopni żeglarskich
- zna podstawowe bandery oraz flagi (państwa nadbałtyckie, harcerskie, PZŻ, MW, MH, PTTK, WOPR)
- zna przepisy regulujące prawo drogi
- stosuje się do dyscypliny oraz etykiety jachtowej
- zna wszystkie regulaminy obozowe
aplikant ***- zna sygnały wzywania pomocy
- zna podstawowe przepisy regat śródlądowych
- przeprowadził zajęcia dla zastępu/pionu/drużyny z zakresu ochrony środowiska wodnego
- zna śródlądową sygnalizację świetlną oraz dźwiękową
- potrafi scharakteryzować zakole rzeki
- rozpoznał na wodzie: kardynałki, boję bezpiecznej wody, bramki torowe
jurysta ****- zna morską sygnalizację świetlną oraz dźwiękową
- zna kompetencje Inspektoratu Śródlądowego
- organizował regaty z uwzględnieniem wszystkich przepisów
- zna lokalne przepisy harcerskie oraz państwowe (np. zarządzenie kapitanatu Gdynia o żegludze przybrzeżnej)
- zna stopnie występujące w Marynarce Wojennej RP
- zna cały kodflag (kolorystyka oraz znaczenie)
- zna przepisy odnośnie ubezpieczenia załogi oraz jachtu morskiego
luźne zadania IIrozpoznał na wodzie: kardynałki, boję bezpiecznej wody, bramki torowe rozpoznał z morza główki portu (z większej odległości) NAWIGACJAmłody nawigator **- potrafi odczytać z mapy długość i szerokość geograficzną wskazanego punktu oraz zaznaczyć punkt o podanych współrzędnych
- potrafi odczytać z mapy morskiej odległość między dwoma wskazanymi punktami
- potrafi wyznaczyć pozycję obserwowaną z dwóch namiarów (rzeczywistych) jednoczesnych
- umie prawidłowo poruszać się po szlaku żeglownym (znaki, prawo drogi)
- wie jak się zachować przy pokonywaniu budowli hydrotechnicznych
- potrafi prawidłowo opisać na mapie czynności z p. 3–5.
- zna charakterystykę wody przy wirach oraz mieliźnie.
- zna oznaczenia na mapie budynków hydrotechnicznych.
nawigator ***- potrafi obsługiwać przyrządy nawigacyjne (umie odczytać głębokość, prędkość, stan logu, siłę i kierunek wiatru)
- na podstawie pomocy nawigacyjnych (mapa, spis świateł itp.) jest wstanie opracować wejście do portu zatokowego
- podczas wachty na jachcie morskim będzie wypełniał dziennik pokładowy
- potrafi prowadzić nawigację zliczeniową i przenieść pozycję zliczoną na określoną pozycję obserwowaną
- potrafi pokonać budowle hydrotechniczne (światła, pochylnie itp.)
nawigator ****- prowadził zliczeniówkę podczas rejsu; po określeniu różnicy pozycji obserwowanej i zliczonej (np. po nocy) potrafił ją wytłumaczyć
- podczas rejsu posługiwał się funkcją WAYPOINT odbiornika GPS
- w nocy na podstawie widocznych świateł określił swą pozycję
- trafił w Głębinkę
- wszedł na żaglach do Jastarni
- w nocy kierował (dowodził) jachtem, wchodząc z morza w główki portu
RATOWNICTWOkapok *- potrafi zawiązać na sobie węzeł ratowniczy w wodzie
- potrafi ubrać i zdjąć kapok w wodzie
- potrafi w wodzie wejść do koła i wyjść z niego (łącznie z owinięciem linki wokół rąk)
- porusza się na jachcie zgodnie z zasadą „jedna ręka dla jachtu, druga dla mnie”
- wie, jak postępować po podjęciu z wody PRZYTOMNEGO rozbitka
- wie, co zrobić, żeby zmniejszyć wychłodzenie organizmu w wodzie
- wie, jak się zachować (jako załoga) po wywrotce jachtu niezatapialnego
- wie, jak bezpiecznie wsiadać do łodzi oraz kajaku.
Słoneczny Patrol**- potrafi prawidłowo zachować się (jako skipper) po wywrotce jachtu mieczowego
- zna sposób stawiania jachtu po wywrotce (demonstracja praktyczna wskazana, ale nie jest konieczna)
- potrafi podjąć człowieka z wody na: Omedze, kabinówce, szalupie (przykładowe patenty: rękoma na krzyż, schody z bucht, pętle, podnoszenie na foku)
- zna procedurę postępowania w przypadku wyłowienia topielca (nieprzytomnego)
- potrafi wykonać prawidłowy rzut rzutką ratowniczą.
- potrafi w sposób bezpieczny rozlokować ładunek na pokładzie.
pamelka ***ratownik ****- posiada uprawnienia min. Młodszego Ratownika WOPR
- na obozie zorganizuje zajęcia praktyczne, w tym na kąpielisku z dziedziny Ratownictwo wodne, i przeprowadzi Wielobój ratowniczy z akcentem na konkurencje w wodzie
- jest w stanie ocenić poprawność zorganizowania wskazanego kąpieliska (może być to kąpielisko np. ośrodka wypoczynkowego w najbliższej okolicy)
- w stopniu minimum ponad dobrym opanował trzy style pływackie
- umie działać w akcji ratowniczej do wywróconego jachtu, kierując łodzią wyposażoną w silnik przyczepny o mocy 6 KM (bo na silnik tej mocy nie trzeba posiadać uprawnień motorowodnych)
- w sposób pewny i sprawny pływa wiosłową łodzią ratowniczą
MANEWROWANIE I PRAKTYKA ŻEGLARSKAmłody załogant *- potrafi wskazać na slupie: sztag, achtersztag, stenwanty/topwanty, wanty kolumnowe, fały foka i grota, szoty foka, talię grota
- potrafi prawidłowo wybierać i luzować szoty, rozróżnia komendy „luzuj”/„luz” i „wybieraj”/„wybierz”
- potrafi we współpracy z drugą osobą postawić grota w likszparze (szybko i płynnie)
- podczas żeglugi samodzielnie balastuje
- potrafi wykonać pod nadzorem wszystkie czynności niezbędne do zrobienia klaru portowego (marlowanie foka i grota, marlinką i marlinką z wycofaniem; skrót łańcuszkowy na szocie foka; „słoneczka”
kataryniarz (mechanik jachtowy) **- potrafi wskazać najważniejsze elementy jachtowego silnika przyczepnego (z punktu widzenia eksploatacji)
- zna rolę oleju dodawanego do benzyny w przypadku silników dwusuwowych
- potrafi unieść silnik przyczepny „zawiasowo” i zablokować go w tej pozycji
- zna zasadę działania pantografu opuszczanego, potrafi go użyć (ew. z pomocą siłową)
- potrafi uruchomić i zgasić silnik przyczepny, wrzucić bieg do przodu, bieg wsteczny i luz
- potrafi sterować jachtem/łodzią z wykorzystaniem samego silnika, bez steru
omegomistrz **- potrafi wykonać jachtem typu slup następujące manewry: bieg wsteczny na obu żaglach zatrzymanie jachtu w linii wiatru i odejście na zadany hals refowanie grota zwrot przez rufę bez użycia steru (?) podejście do „człowieka za baurtą” z wykorzystaniem pływaka ślizgowego postawienie i zrzucenie grota w fordewindzie
- zna i umie wyjaśnić konkretną budowę masztu i olinowania „Omegi” (fok 7/8, stenwanty zamiast want topowych, jumpsalingi i wanty krzyżowe na masztach drewnianych)
- na jachcie morskim poszedł na dziób i zmienił sztaksel przy zafalowaniu
- potrafi ostrzyć w szkwałach, nie wpadając w łopot
- przepłynął 200 m jachtem jednomasztowym na biegu wstecznym
młody sternik ***- sterował przez całą wachtę (4h), utrzymując żądany kurs z dokładnością ±10°
- potrafi nazwać wszystkie żagle na s/y Zawiszy Czarnym
- potrafi wykonać zwrot przez sztag na dużej fali
- potrafi sterować na fali tak, by żegluga była sucha
- wykonał podejście do „człowieka za burtą” z wykorzystaniem pływaka ślizgowego
- wykonał manewry na cumach jachtem morskim przy fali/silnym wietrze
- sterował podczas min. jednego wejścia do portu
- zarefował żagiel na jachcie morskim przy zafalowaniu
wielki manewrowy ****(podstawowe manewry jachtem dwumasztowym) - potrafi nazwać/wskazać na jachcie: foka, grota, bezana, pikfały, gardafały, szoty, gaje
- potrafi ostrzyć i odpadać, wydając prawidłowe komendy na ster i żagle
- potrafi wykonać zwrot przez sztag i przez rufę, wydając prawidłowe komendy
- potrafi wykonać następujące manewry: zwrot przez sztag bez użycia steru, stanięcie w dryf, bieg wsteczny
Stalowa Dłoń ***- na jachcie Omega lub porównywalnym pokazał obserwatorom miecz, nie przewracając jachtu
- wszedł na maszt na jachcie Omega lub porównywalnym w porcie i zrobił tam coś pożytecznego, np. wymienił szeklę w okuciu topowym (chodzi o zrobienie czegoś oburącz przez pewien czas, a nie o samo fizyczne wdrapanie się)
- postawił w bezpieczny sposób maszt na jachcie Omega lub porównywalnym, mając w załodze maks. 12-letnie dzieci (chodzi o umiejętne asekurowanie linami i wykorzystanie talii, a nie fizyczne wyrwanie i liczenie na szczęście)
- złożył maszt na jachcie Omega lub porównywalnym na wodzie, z marszu, nie przerywając płynięcia
- na jachcie Omega lub porównywalnym nalał wody przez burtę, nie przewracając jachtu
Stalowa Łapa ****- na jachcie Nefryt lub porównywalnym wszedł na maszt na morzu
- na jachcie Nefryt lub porównywalnym podszedł prostopadle dziobem do kei, wysadzając desant i nie uderzając w keję
- na jachcie Nefryt lub porównywalnym dotknął ręką mijanej pławy morskiej
- na jachcie morskim postawił spinakera i żeglował z nim, trymując go odpowiednio do wiatru
- wszedł na maszt jachtu morskiego przy zafalowaniu (ASEKURACJA!)
FLORA I FAUNAplankton *- potrafi rozpoznać po 10 rodzajów ryb morskich i śródlądowych
- rozpoznaje rodzaje wodorostów
- zna niebezpieczeństwo związane z poparzeniem przez meduzę
- potrafi wytłumaczyć zjawisko termokliny
- potrafi wskazać główne obszary żeglowne w Polsce
florofaun **- wytłumaczył zasady powstawania zakola rzeki.
- wie, skąd się biorą rafy koralowe.
- potrafi wymienić różne typy wybrzeży i wskazać przykłady na mapie.
- wyjaśnił, dlaczego sinice są niebezpieczne.
- potrafi wymienić po 10 rodzajów zwierząt jeziornych, rzecznych, morskich oraz oceanicznych
faunoflor ***- potrafi wskazać główne szlaki żeglowne w Polsce
- odwiedził fokarium lub ogród zoologiczny
- potrafi wymienić ssaki zamieszkujące Morze Bałtyckie
- wyjaśnił charakterystykę nautyczną przy różnych typach wybrzeży
- potrafi scharakteryzować 5 egzotycznych stworzeń morskich
znawca mórz i oceanów ****- potrafi nazwać i wskazać wszystkie morza świata z wyszczególnieniem mórz pływowych
- przedstawił podstawowe zasady cyrkulacji wody
- rozróżnia wszystkie rodzaje ryb występujące w Polsce
- potrafi scharakteryzować rodzaje rekinów oraz wielorybów
- przeprowadził zajęcia na temat delfinów
- zna geografię wodną Polski
WIOSŁApagaista *- przepłynął łódką wiosłową 100 m i łagodnie dobił do kei
- zademonstrował prawidłowy sposób trzymania pagaja
- wyjaśnił różnicę między wiosłem a pagajem
- przepagajował jako członek załogi 500 m
młody wioślarz **- umie poprawnie pagajować
- potrafi prawidłowo wiosłować na szalupie, ciągnąc „z pleców” i prawidłowo trzymając wiosło dłońmi
- wiosłując, dostosowuje rytm pracy do tempa nadawanego przez wzorcowego
- wiem na czym polega śrubkowanie
- zna komendy dotyczące wioseł i potrafi na nie odpowiedzieć
- przepłynął na wiosłach (WOPRówka) dystans 100 metrów w zadanym czasie
wioślarz ***- nauczył ekipę wiosłować na szalupie
- wykonał zadane manewry na wiosłach jako prowadzący jednostkę (min. 4 wiosła)
- potrafi ekonomicznie (bez zbędnego hamowania) manewrować jednostką
- przeprowadził rozgrzewkę lub ćwiczenia, wykorzystując wiosła/pagaje przynajmniej na trzy różne sposoby
- przepłynął na wiosłach (WOPRówką) dystans 300 metrów w zadanym czasie
- zna różne typy łodzi wiosłowych
galernik ****- wyposażył łódź wiosłową
- potrafi przeprowadzić sztrandowanie
- potrafi śrubkować oraz prowadzić jacht „na pych”
- potrafi wykonać na wiosłach zadane manewry jako dowodzący jednostką (podejście, odejście od kei, boi oraz manewr „człowiek za burtą”) (min. 6 wioseł)
- przygotował gawędę o ciężkim życiu galerników, przekazując prawdziwe informacje historyczne innym członkom drużyny
JEDZENIEGorący kubek *- potrafi trafnie przewidzieć ilość jedzenia potrzebną dla załogi jednego jachtu typu „Omega” na czas weekendowego rejsu
- wie, jak powinno się zapakować żywność, zanim załaduje się ją na jacht
- wie, ile litrów napojów potrzebne jest człowiekowi w ciągu jednego dnia rejsu
- wziął udział w jednym rejsie śródlądowym, w którym pomagał przy przygotowywaniu posiłków
ochmistrz **- w trakcie co najmniej dwudniowego rejsu śródlądowego przygotowywał wszystkie śniadania oraz kolacje dla załogi
- dba o higienę jedzenia na jachcie
- brał udział w planowaniu rejsu śródlądowego będąc odpowiedzialnym za kwestię wyżywienia i zaopatrzenia
kuk ***- w trakcie rejsu śródlądowego / obozu żeglarskiego wędrownego skonstruował kuchnię polową, a następnie przyrządził na niej posiłek
- zaprowiantował jacht na kilkudniowy rejs śródlądowy bądź zatokowy
- pod nadzorem komodora rejsu rozlokował cały prowiant kilkudniowego rejsu na jachtach
- potrafi bezpiecznie obsługiwać kuchenkę gazową oraz przygotowywał z jej użyciem obiady dla załogi podczas kilkudniowego rejsu
maggik ****- potrafi bezpiecznie obsługiwać instalację gazową na jachcie morskim
- pełnił funkcję II oficera w czasie rejsu morskiego
- zaprowiantował jacht na kilkudniowy rejs morski oraz zasztauował żywność wewnątrz jachtu
- przygotował różne zestawy posiłków w sposób estetyczny oraz higieniczny w trakcie trwania rejsu
- potrafi przygotować posiłki lekkostrawne dla załogi mającej chorobę morską
MARYNISTYCZNELatający Holender *- na główne postacie z historii żeglarstwa światowego
- potrafi zaśpiewać 5 piosenek żeglarskich / pieśni kubryku / szant
- zna oznaczenie szlaku wodnego
- potrafi wymienić państwa nadbałtyckie oraz narysować ich flagi
Jan Rebec **- na główne postacie z zakresu historii żeglarstwa światowego oraz polskiego (w tym harcerskiego)
- potrafi zaśpiewać 10 piosenek żeglarskich / pieśni kubryku / szant
- zna etykietę żeglarską
- potrafi wymienić wszystkie wyspy występujące na Bałtyku, wskazać je na mapie oraz podać przynależność państwową
Marco Polo ***- przygotował gawędę na temat sławnej osobistości żeglarskiej i przedstawił ją na spotkaniu/kominku drużyny
- wziął udział w co najmniej jednym min. trzydniowym rejsie śródlądowym
- zna najważniejsze zatoki, wyspy i półwyspy Morza Bałtyckiego, potrafi je wskazać oraz określić przynależność państwową
- zna aktualne osiągnięcia oraz wydarzenia żeglarskie (zloty, regaty)
- zna oznakowanie szlaków wodnych
- przygotował grę/zabawę o tematyce morskiej
- zna ceremoniał morski
- brał udział w wycieczce do stoczni, na statek rybacki, handlowy oraz okręt MW
Dziki Włóczęga ****- wziął udział w co najmniej jednym min. trzydniowym rejsie morskim
- wystartował w regatach żeglarskich
- zna typy wybrzeży występujących na Bałtyku, potrafi je wskazać i opowiedzieć o właściwościach nautycznych danych regionów
- nauczył zespół (min. 5 osobowy) 5 nowych dla nich piosenek żeglarskich/szant
- odwiedził muzeum poświęcone tematyce wodnej
- zna sieć szlaków wodnych w Polsce
- poznał wybraną literaturę marynistyczną i przedstawił najciekawsze informacje na zbiórce
- zna najważniejsze instytucje i przedsiębiorstwa związane z gospodarką morską, potrafi powiedzieć, na czym polega ich działalność
OPTYCykl sprawności dotyczących pływania na małych jednostkach żaglowych; przykład wzorcowy: drużyna posiadająca 15 Optymistów. Oczywiście klasa jachtów może być dowolna. mały optymista *- samodzielnie poprowadził Optymista (lub inną małą jednostkę jednożaglową)
- wie, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo podczas pływania
- potrafi wskazać i nazwać podstawowe elementy budowy jachtu: dziób/rufa, maszt, pięta masztu, bom, szot, rozprze/gafel, rumpel, płetwa sterowa, miecz
- potrafi sklarować Optymista
- potrafi wykonać bezpieczny zwrot przez sztag oraz przez rufę
optymista**- wziął udział w regatach Optymistów (lub innych małych jednostek jednożaglowych).
- zna budowę optymista, potrafi go szybko i sprawnie sklarować oraz przetransportować
- potrafi manewrować Optymistem (ósemki, zacieśniona cyrkulacja)
- potrafi bezpiecznie podejść do kei Optymistem
- potrafi postawić Optymista po wywrotce i powrócić do portu
realista **- potrafi dopłynąć do wskazanego punktu, ekonomicznie halsując
- potrafi wykonywać zwroty przez sztag, nie tracąc kontroli nad jachtem ani prędkości
- potrafi wskazać i nazwać wszystkie elementy budowy swojego jachtu, w tym linki do trymowania żagla
- zna podstawowe przepisy regatowe: prawo drogi, zasady mijania boi, organizację startu
optymistyczny orzeł ***- brał udział w szkoleniu na obozie „Optymistowym” (lub innych małych jednostek jednożaglowych)
- potrafi samodzielnie sklarować Optymista oraz nauczyć tego młodszych członków drużyny
- kilkakrotnie wziął udział w regatach, reprezentując swoje środowisko np. na Spartakiadzie HDWiŻ i zdobywając nowe doświadczenia
- rozumie rozkład sił działających na żagiel przy różnych kierunkach wiatrów i potrafi tę wiedzę wykorzystać w praktyce
mistrz optymistów ****- wielokrotnie startował w regatach Optymistów (lub innych małych jednostek jednożaglowych), reprezentując swoje środowisko i zajmując czołowe miejsca
- przeprowadził w drużynie szkolenie dotyczące pływania na Optymistach, nie zapominając o zasadach bezpieczeństwa na wodzie
- przygotował reprezentację drużyny do startu w regatach, ucząc ich zasad zachowania podczas regat oraz organizując im pływania podczas roku harcerskiego
- przygotował i przeprowadził regaty Optymistów
PŁYWACKIEultrapływak ****- przepłynie dystans 4 km na wodach otwartych bez przerw (naturalnie z asekuracją łodzi z min. Ratownikiem WOPR)
- przepłynie w sposób ciągły kraulem 400 m
- zna w stopniu min. dostatecznym styl delfin
- umie holować osobę nieprzytomną i jest w stanie przeprowadzić holowanie do punktu odległego o 200 m
- pod lustrem wody przepłynie 35 m
- wydobędzie 2 przedmioty rozrzucone w odległości 5 m od siebie z głębokości ok. 5 m
- zadania czasowe:
- 100 m stylem dowolnym w czasie poniżej 90 s
- 100 m stylem dowolnym w płetwach w czasie poniżej 60 s
MOTOROWODNEmotorowodniak **- zna typy jachtów i ich budowę
- potrafi określić zdolności nautyczne jachtów motorowych
- wie co to stateczność, żegluga na fali, wejście w ślizg
- zna wyposażenie techniczno-eksploatacyjne jachtów motorowych
- zna i przestrzega zasady ochrony środowiska podczas eksploatacji jachtu motorowego (paliwa, smary, oleje, hałas)
mistrz motorowodny ***- zna i rozróżnia rodzaje silników spalinowych dwusuwowych i czterosuwowych, benzynowych i wysokoprężnych
- zna podstawowe elementy składowe silnika i osprzętu oraz główne ich parametry
- zna różnice eksploatacyjne pomiędzy silnikiem dwuosobowym i czterosuwowym
- potrafi obsługiwać i konserwować silniki spalinowe: układ paliwowe, smarowanie, chłodzenie i instalację elektryczną, akumulatory, układ rozruchowy
- odróżnia zjawiska znamionujące złą pracę silnika
- potrafi postępować z silnikiem zamoczonym
- zna urządzenia napędowe łodzi motorowych
- umie wykonać podstawowe manewry jachtem motorowym
|