Ogólnopolska Konferencja Wodniacka w Łodzi 27-XI-2oo4 zbliża się wielkimi krokami. Dlatego trzeba zacząć już dyskusje i zbierać materiały do prac. Na rozgrzewkę proponuję temat mało kontrowersyjny - rola specjalności w pracy drużyny harcerskiej.
Instruktorzy stale pracujący z harcerskimi drużynami wodnymi mają raczej podobne zdanie na ten temat, choć różnić się ono może bardzo od poglądów instruktorów „niespecjalościowych”. Z zakątków mojego twardego dysku wygrzebałem stanowisko Zespołu Pilota Chorągwi Łódzkiej ZHP, które miałem przyjemność prezentować 26-X-2002r. w Załęczu Wielkim, na konferencji otwierającej proces zmian metodycznych w ZHP. Postawiono wtedy ryzykowną tezę, że prace ze specjalnościami w poszukującej grupie gimnazjalnej można traktować „jak rękawiczki” - w jednym semestrze jeździć na koniach, w drugim latać balonem, a w następnym roku pływać jachtami. Jak się domyślacie, jako świadomy i doświadczony wodniak nie mogłem się zgodzić z tak lekkim i instrumentalnym traktowaniem problemu roli specjalności w pracy drużyny harcerskiej. Zapraszam do komentowania phm. Wiktor Wróblewski Pilot Chorągwi Łódzkiej ZHP Specjalności w ZHPDobrze prowadzone specjalności mogą być pomysłem na program ZHP zwłaszcza dla starszych grup wiekowych, ponieważ: - Atrakcyjość wynika z tego że:
- specjalność – to nie zabawa;
- specjalność – to nie „bieganie w krótkich spodenkach po lesie”;
- specjalność – to działanie w 100% NA SERIO:
- specjalność – to SŁUŻBA na serio!
- specjalność – to DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI na serio!
- specjalność – to PRZYGODA na serio!
- Rzetelna praca ze specjalnością w drużynie harcerskiej musi mieć swoje „drugie dno”:
- obrzędy,
- tradycje,
- symbole, mundury elementy umundurowania,
- „klimat” i „styl”,
- częstokroć etykę!!!
- system szkolenia metodą harcerską – stopnie, sprawności, odznaki...
- Praca ze specjalnością wymaga wzorowo przygotowanych kadr:
- względy bezpieczeństwa,
- rzetelność i fachowość przekazywanej wiedzy i umiejętności.
Gorąco popieramy promowanie specjalności w grupie gimnazjalnej, lecz nie do końca przyjmujemy zaproponowaną formułę „pracy” z wieloma specjalnościami przez jedną drużynę: - Rozumiemy ideę, częstych zmian „specjalności”, bo gimnazjaliści są osobowościami zmiennymi i poszukującymi swojego „ja”:
- Lecz co, jeśli młody człowiek odnajdzie „siebie” już przy pierwszej, czy drugiej propozycji z zaplanowanego repertuaru drużyny?
- Czy i jak umożliwi mu się kontynuowanie i rozwijanie swojego zainteresowania?
- Uważamy, że żeby w 3 lata „zrobić” 6-8 specjalności to:
- Drużyna musi mieć pieniądze na opłacenie specjalistów i sprzętu,
- lub duży szczep (hufiec) z ze specjalistami i zapleczem technicznym,
- lub zrobi specjalności „po łebkach” – o niskiej wartości szkoleniowej i wychowawczej
- Realizując specjalności w tak szybkim tempie obawiamy się że:
- Harcerze mają mało szans „na praktykę”,
- a teoria nawet najciekawszych specjalności jest nudna.
- Zwieńczeniem całorocznej pracy są wakacje i tu może powstać problem – po „zrobieniu” w ciągu roku 2-3 specjalności:
- Jaki temat powinien mieć obóz ?
- Nasze obawy pogłębią fakty:
- że gimnazjaliści, to najbardziej wymagająca grupa wiekowa
- 14 latek zniechęcony nigdy już nie wróci do harcerstwa
- drużynowy musi być najlepszy i mieć „łeb – jak sklep”:
- brak jest standardów i poradników [przp. red. 2002 rok],
- musi znosić fochy "dorastających panienek", głupoty "młodocianych macho" oraz totalna negację wszystkiego.
Podsumowując, jako aktywni instruktorzy drużyn specjalnościowych (specjalności wodnej): - stanowczo nie nazwalibyśmy realizacji 2-6 miesięcznych zadań specjalnościowych pracą ze specjalnością w drużynie! – lecz po prostu realizacją zadań czy projektów specjalnościowych;
- doradzalibyśmy inne formy organizacyjne działalności specjalnościowej np.:
- praca zastępów tematycznych w ramach tej samej drużyny,
- lub praca harcerzy z wielu drużyn w grupie, czy klubie szczepu/hufca – jak już teraz Harcerskie Grupy Ratownicze
- doradzamy specjalności „szerokie” pozwalające poszukiwać i odkrywać nowości i rozwijać się harcerzom na nowych polach w obrębie tej samej specjalności, jak np. wodna – pływanie, ratownictwo, kajakarstwo, wioślarstwo, żeglarstwo śródlądowe i morskie... to nieskończona ilość możliwych ścieżek rozwoju.
|