Tagi
armada chorągiew CWM CWM ZHP w Gdyni drużyna drużyny festiwal Gdynia harcerze instruktorzy jacht jachty Jamboree kadry KHDWiŻ konferencja kurs kursy morze mundury muzyka narada patenty pilot polesie prawo projekt PZŻ regaty rejs rejsy rozporządzenie s/y ZAWISZA CZARNY s/y ZJAWA skauci specjalności sport spotkanie stopnie szantowiązałka szanty szkolenie Teliga warsztaty wodniacy wyprawa zhp zlot łódź żeglarstwo

Projekt rozporządzenia w sprawie turystyki wodnej z dnia 20 lutego 2013 roku

25.02.2013, 19:00:00 (2187 odsłon) Więcej wpisów tego autora
Nowości prawne

Dzisiaj (25 lutego 2013 roku) ok. godziny 1100 w BIP Ministerstwa Sportu i Turystyki pojawiła się kolejna wersja projektu Rozporządzenia w sprawie Uprawiania Turystyki Wodnej wraz z uzasadnieniem, których zawartość jest wynikiem debaty, jaka miała miejsce na zorganizowanej przez ministerstwo w dniu 6 lutego Konferencji Uzgodnieniowej.
 
Jest to prawdopodobnie ostatnia wersja propozycji nowych rozwiązań prawnych w ww. temacie. Kwestie dotyczące warunków kadrowych i organizacyjnych, koniecznych dla prawidłowego przeprowadzania egzaminu na stopnie żeglarskie, a także szczegółowe warunki uzyskiwania upoważnienia do przeprowadzania egzaminu będą określone w odrębnym Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki oraz Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania upoważnienia do przeprowadzania egzaminu oraz warunków kadrowych i organizacyjnych koniecznych do przeprowadzania egzaminu (patrz: pierwsza wersja projektu)



Główne cechy nowego projektu
  1. Zmniejszenie liczby przewidywanych patentów i licencji. Projekt przewiduje 3 stopnie żeglarskie:
    1. żeglarza jachtowego,
    2. sternika jachtowego,
    3. kapitana jachtowego.
    4 stopnie motorowodne:
    1. sternika motorowodnego,
    2. morskiego sternika motorowodnego,
    3. kapitana motorowodnego,
    4. mechanika motorowodnego.
    oraz dwie licencje:
    1. na jachtach motorowych do holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji z wyłączeniem jachtów żaglowych i motorowych,
    2. na jachtach motorowych do holowania statków powietrznych.
  2. Zniesienie obowiązkowych szkoleń na stopnie objęte egzaminem.
  3. Wprowadzenie zapisu, że opinie z rejsów i inne dokumenty potwierdzające odbycie stażu muszą być POZYTYWNE!
  4. Zastąpienie ZAŚWIADCZENIA LEKARSKIEGO OŚWIADCZENIEM WNIOSKODAWCY O BRAKU PRZECIWSKAZAŃ ZDROWOTNYCH.
  5. Podniesienie wymaganego wieku przy ubieganiu się o śródlądowy stopień żeglarski lub motorowodny z 12 do 16 lat.
  6. Obniżenie wymaganego wieku przy ubieganiu się o pierwszy morski stopień żeglarski lub motorowodny z 18 do 16 lat.
  7. Określenie wymaganego wieku dla osób ubiegających się o przyznanie stopnia kapitana jachtowego lub motorowodnego na poziomie ukończonych 18 lat.
  8. Zwiększenie uprawnień nabywanych przy uzyskaniu stopni objętych egzaminami.
  9. Utrzymanie uprawnień dla stopnia kapitana na wszystkie jednostki bez ograniczenia wielkością.
  10. Zmodyfikowanie stażu wymaganego na stopnie kapitanów poprzez dodanie wymogu stażu pływowego (poprzednio ten staż był wymagany dla stopnia niższego).
  11. Zmodyfikowanie wymogu stażu pływowego i stażu mamuciego.
  12. Bardzo szczegółowe rozpisanie zasad przeprowadzania egzaminów.
  13. Zniesienie ulg w opłatach egzaminacyjnych dla osób młodych.
  14. Określenie zada pływania pod nadzorem dla osób przed 16 rokiem życia, posiadających patent zdobyty wedle wcześniejszych regulacji.
  15. Szczegółowe określenie zasad wymiany dokumentów uzyskanych w przeszłości (począwszy od 1969 roku) na dokumenty nowe.
  16. Szczegółowe określenie zakresu wymogów egzaminacyjnych w załączniku do rozporządzenia.

 

Zmiany wymogów stażowych i uzyskiwanych uprawnień dla poszczególnych stopni (podstawowa drabinka, z pominięciem kwitu mechanika i licencji na holowanie):

  1. Żeglarz jachtowy
    1. brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 16 lat, zdanie egzaminu,
    2. uprawnienia: prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych; w uprawnieniach zmieniono wielkość jachtów żaglowych, które można prowadzić w porze dziennej w pasie 2 Mm od brzegu po wodach morskich z 8,5 do 12 metrów oraz dodano morskie wody wewnętrzne.
  2. Sternik jachtowy
    1. brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 16 lat, odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 200 godzin żeglugi w min. 2 rejsach, zdanie egzaminu,
    2. uprawnienia: wszystkie jachty żaglowe na śródlądziu; jachty żaglowe do 24 metrów długości po morzach zamkniętych oraz w pasie do 200 mil morskich od brzegu na pozostałych akwenach.
  3. Kapitan jachtowy:
    1. wymagania: ukończone 18 lat, posiadanie patentu st.j.; po uzyskaniu patentu st.j. odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 6 rejsów morskich w łącznym czasie min. 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości od 10 do 24 metrów oraz odbycie co najmniej jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 metrów oraz jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych,
    2. uprawnienia: prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych i morskich.
  4. Sternik motorowodny:
    1. brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 16 lat, zdanie egzaminu,
    2. prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych; w uprawnieniach zmieniono wielkość jachtów motorowych, które można prowadzić w porze dziennej w pasie 2 Mm od brzegu po wodach morskich z 8,5 do 12 metrów oraz dodano morskie wody wewnętrzne.
  5. Motorowodny sternik morski
    1. brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 16 lat, odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 200 godzin żeglugi w min. 2 rejsach, zdanie egzaminu,
    2. uprawnienia: wszystkie jachty motorowe na śródlądziu; jachty motorowe do 24 metrów długości po morzach zamkniętych oraz w pasie do 200 mil morskich od brzegu na pozostałych akwenach.
  6. Kapitan motorowodny:
    1. wymagania: ukończone 18 lat, posiadanie patentu m.st.m; po uzyskaniu patentu m.st.m odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 6 rejsów morskich w łącznym czasie min. 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości od 10 do 24 metrów oraz odbycie co najmniej jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 metrów oraz jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych,
    2. uprawnienia: prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych i morskich.

 

Materiał do rozważań (projekt w wersji pdf) jest dostępny na stronie BIP Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Ocena: 0.00 (Głosów: 0) | Oceń ten tekst |
Komentarze są własnością ich autorów. Twórcy serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za ich treść.

Autor Wątek
panwac
Wysłano: 07.03.2013, 7:53  Uaktualniono: 07.03.2013, 7:53
Webmaster
Dołączył: 01.09.2003
Skąd: Łódź
Liczba wpisów: 849
 Odp.: Projekt rozporządzenia w sprawie turystyki wodnej z ...
W BIP MSiT pojawił się nowy pakiet wniosków, złożonych głównie przez PZMWiNW oraz szkoły żeglarskie. Bardzo ciekawa jest też notatka o spotkaniu w ministerstwie z dnia 1 marca - najwyraźniej część podmiotów nie chce uznać efektów konferencji uzgodnieniowej i lobbuje do upadłego.

Autor Wątek
Wdzieczak
Wysłano: 08.03.2013, 11:09  Uaktualniono: 08.03.2013, 11:09
Cicha woda
Dołączył: 14.02.2011
Skąd: Łódź
Liczba wpisów: 40
 Odp.: Projekt rozporządzenia w sprawie turystyki wodnej z ...
Potwierdzam:)