Dzisiaj (25 lutego 2013 roku) ok. godziny 1100 w BIP Ministerstwa Sportu i Turystyki pojawiła się kolejna wersja projektu Rozporządzenia w sprawie Uprawiania Turystyki Wodnej wraz z uzasadnieniem, których zawartość jest wynikiem debaty, jaka miała miejsce na zorganizowanej przez ministerstwo w dniu 6 lutego Konferencji Uzgodnieniowej.
Jest to prawdopodobnie ostatnia wersja propozycji nowych rozwiązań prawnych w ww. temacie. Kwestie dotyczące warunków kadrowych i organizacyjnych, koniecznych dla prawidłowego przeprowadzania egzaminu na stopnie żeglarskie, a także szczegółowe warunki uzyskiwania upoważnienia do przeprowadzania egzaminu będą określone w odrębnym Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki oraz Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania upoważnienia do przeprowadzania egzaminu oraz warunków kadrowych i organizacyjnych koniecznych do przeprowadzania egzaminu (patrz: pierwsza wersja projektu)
Główne cechy nowego projektu
- Zmniejszenie liczby przewidywanych patentów i licencji. Projekt przewiduje 3 stopnie żeglarskie:
- żeglarza jachtowego,
- sternika jachtowego,
- kapitana jachtowego.
4 stopnie motorowodne:- sternika motorowodnego,
- morskiego sternika motorowodnego,
- kapitana motorowodnego,
- mechanika motorowodnego.
oraz dwie licencje:- na jachtach motorowych do holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji z wyłączeniem jachtów żaglowych i motorowych,
- na jachtach motorowych do holowania statków powietrznych.
- Zniesienie obowiązkowych szkoleń na stopnie objęte egzaminem.
- Wprowadzenie zapisu, że opinie z rejsów i inne dokumenty potwierdzające odbycie stażu muszą być POZYTYWNE!
- Zastąpienie ZAŚWIADCZENIA LEKARSKIEGO OŚWIADCZENIEM WNIOSKODAWCY O BRAKU PRZECIWSKAZAŃ ZDROWOTNYCH.
- Podniesienie wymaganego wieku przy ubieganiu się o śródlądowy stopień żeglarski lub motorowodny z 12 do 16 lat.
- Obniżenie wymaganego wieku przy ubieganiu się o pierwszy morski stopień żeglarski lub motorowodny z 18 do 16 lat.
- Określenie wymaganego wieku dla osób ubiegających się o przyznanie stopnia kapitana jachtowego lub motorowodnego na poziomie ukończonych 18 lat.
- Zwiększenie uprawnień nabywanych przy uzyskaniu stopni objętych egzaminami.
- Utrzymanie uprawnień dla stopnia kapitana na wszystkie jednostki bez ograniczenia wielkością.
- Zmodyfikowanie stażu wymaganego na stopnie kapitanów poprzez dodanie wymogu stażu pływowego (poprzednio ten staż był wymagany dla stopnia niższego).
- Zmodyfikowanie wymogu stażu pływowego i stażu mamuciego.
- Bardzo szczegółowe rozpisanie zasad przeprowadzania egzaminów.
- Zniesienie ulg w opłatach egzaminacyjnych dla osób młodych.
- Określenie zada pływania pod nadzorem dla osób przed 16 rokiem życia, posiadających patent zdobyty wedle wcześniejszych regulacji.
- Szczegółowe określenie zasad wymiany dokumentów uzyskanych w przeszłości (począwszy od 1969 roku) na dokumenty nowe.
- Szczegółowe określenie zakresu wymogów egzaminacyjnych w załączniku do rozporządzenia.
Zmiany wymogów stażowych i uzyskiwanych uprawnień dla poszczególnych stopni (podstawowa drabinka, z pominięciem kwitu mechanika i licencji na holowanie):
- Żeglarz jachtowy
- brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 16 lat, zdanie egzaminu,
- uprawnienia: prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych; w uprawnieniach zmieniono wielkość jachtów żaglowych, które można prowadzić w porze dziennej w pasie 2 Mm od brzegu po wodach morskich z 8,5 do 12 metrów oraz dodano morskie wody wewnętrzne.
- Sternik jachtowy
- brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 16 lat, odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 200 godzin żeglugi w min. 2 rejsach, zdanie egzaminu,
- uprawnienia: wszystkie jachty żaglowe na śródlądziu; jachty żaglowe do 24 metrów długości po morzach zamkniętych oraz w pasie do 200 mil morskich od brzegu na pozostałych akwenach.
- Kapitan jachtowy:
- wymagania: ukończone 18 lat, posiadanie patentu st.j.; po uzyskaniu patentu st.j. odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 6 rejsów morskich w łącznym czasie min. 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości od 10 do 24 metrów oraz odbycie co najmniej jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 metrów oraz jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych,
- uprawnienia: prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych i morskich.
- Sternik motorowodny:
- brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 16 lat, zdanie egzaminu,
- prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych; w uprawnieniach zmieniono wielkość jachtów motorowych, które można prowadzić w porze dziennej w pasie 2 Mm od brzegu po wodach morskich z 8,5 do 12 metrów oraz dodano morskie wody wewnętrzne.
- Motorowodny sternik morski
- brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 16 lat, odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 200 godzin żeglugi w min. 2 rejsach, zdanie egzaminu,
- uprawnienia: wszystkie jachty motorowe na śródlądziu; jachty motorowe do 24 metrów długości po morzach zamkniętych oraz w pasie do 200 mil morskich od brzegu na pozostałych akwenach.
- Kapitan motorowodny:
- wymagania: ukończone 18 lat, posiadanie patentu m.st.m; po uzyskaniu patentu m.st.m odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 6 rejsów morskich w łącznym czasie min. 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości od 10 do 24 metrów oraz odbycie co najmniej jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 metrów oraz jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych,
- uprawnienia: prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych i morskich.
Materiał do rozważań (projekt w wersji pdf) jest dostępny na stronie BIP Ministerstwa Sportu i Turystyki.