|
Odp.: Patenty, certyfikaty... chcemy mieć wpływ na rozporządzenie? | Temat: Odp.: Patenty, certyfikaty... chcemy mieć wpływ na rozporządzenie? przez panwac dnia 18.12.2012, 1:31:33
Ciąg dalszy - pozostałe stopnie i licencje.
§ 9.1 Patent sternika motorowodnego uzyskuje osoba, która:
1) ukończyła 16 rok życia; 2) zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności.
Uzasadnienie: Dotychczas stopień miał ograniczenie wyrażone mocą silnika do 60 kW. Nie mam ambicji chronić ludzi przed nimi samymi (i ich lekkomyślnością - jak ktoś chce, to niech robi sobie krzywdę) tak długo, jak prowadzona przez nich jednostka wodna zaczyna zagrażać mojemu bezpieczeństwu. A nawet średniej wielkości jacht motorowy rozwijający znaczne prędkości jest zagrożeniem - powierzanie go osobie przed zakończeniem rozwoju psycho-fizycznego wydaje się być nieco lekkomyślne.
§ 9.2 Osoba posiadająca patent sternika motorowodnego jest uprawniona do:
1) prowadzenia jachtów motorowych po wodach śródlądowych; 2) prowadzenia jachtów motorowych o długości kadłuba do 8,5 metra w strefie 2 Mm od brzegu, w porze dziennej.
Uzasadnienie: Jak dla żeglarza jachtowego
§ 9.3 i 9.4 (w projekcie paragrafy 8.3 i 8.4) - usunięto.
§ 10.1 Patent starszego sternika motorowodnego uzyskuje osoba, która:
1) ukończyła 18 rok życia; 2) odbyła co najmniej jeden rejs na jachcie po wodach śródlądowych lub posiada patent sternika motorowodnego; 3) odbyła co najmniej jeden rejs na jachcie od 7,5 do 14 metrów długości kadłuba po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 100 godzin żeglugi; 4) zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności.
Uzasadnienie: W jachtach motorowych nie ma (jak w przypadku żaglowych) podziału na lekkie płaskodenne jachty mieczowe i głęboko zanurzone, ciężkie jachty balastowe. podziały wynikają przede wszystkim z rodzaju i mocy siłowni. Staż śródlądowy ma za zadanie wyłącznie umożliwić oswojenie się ze śródlądowymi szlakami żeglownymi. Pozostały komentarz jak dla sternika jachtowego.
§ 10.2 Osoba posiadająca starszego sternika motorowodnego jest uprawniona do:
1) prowadzenia jachtów motorowych po wodach śródlądowych; 2) prowadzenia jachtów motorowych o długości kadłuba do 14 metrów po wodach morskich.
§ 11.1 Patent morskiego sternika motorowodnego uzyskuje osoba, która:
1) ukończyła 18 rok życia; 2) odbyła co najmniej jeden rejs na jachcie po wodach śródlądowych lub posiada patent sternika motorowodnego lub starszego sternika motorowodnego; 3) odbyła co najmniej dwa rejsy na jachtach od 7,5 metra do 24 metrów długości kadłuba po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi, w tym przynajmniej połowa w rejsach na jachtach o długości powyżej 14 metrów długości; 4) zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności.
§ 11.2 Osoba posiadająca patent morskiego sternika motorowodnego jest uprawniona do:
1) prowadzenia jachtów motorowych po wodach śródlądowych; 2) prowadzenia jachtów motorowych o długości kadłuba do 24 metrów po wodach morskich.
§ 12.1 Patent kapitana motorowodnego uzyskuje osoba, która:
1) posiada patent morskiego sternika motorowodnego; 2) po uzyskaniu patentu morskiego sternika motorowodnego samodzielnie prowadziła co najmniej trzy rejsy po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 600 godzin żeglugi, w tym co najmniej połowa odbyła się na jachtach morskich powyżej 14 metrów długości; 3) po uzyskaniu patentu morskiego sternika motorowodnego odbyła co najmniej jeden rejs na jachcie powyżej 24 metrów długości w czasie co najmniej 200 godzin żeglugi.
Uzasadnienie: jak dla kapitana jachtowego.
§ 12.2 Osoba posiadająca patent kapitana jachtowego jest uprawniona do prowadzenia jachtów motorowych po wodach śródlądowych lub morskich.
§ 13 i 14 - jak § 11 i 12 projektu projektu rozporządzenia
§ 15 - jak § 13 (UWAGA: punkt 1, 3 i 4 zostają zachowane, punkt drugi skreślony, punkt 5 wymaga zmiany odnośników).
Cdn., choć, to ten moment, gdy uwagi do przedstawionej propozycji są mile widziane.
|
|