|
Odp.: Patenty, certyfikaty... chcemy mieć wpływ na rozporządzenie? | Temat: Odp.: Patenty, certyfikaty... chcemy mieć wpływ na rozporządzenie? przez panwac dnia 16.12.2012, 1:22:43
Czas na konkrety. Pierwsza część:
Propozycja szczegółowych uwag do projektu rozporządzenia. Zawiera zestaw 3 (a nie dwóch) stopni żeglarskich podlegających egzaminowi (do wyboru, a nie w układzie "drabinka"; analogicznie dla systemu stopni motorowodnych), stąd zmiana układu niektórych paragrafów.
§ 1. Bez uwag
§ 2.1 Dokumentami kwalifikacyjnymi potwierdzającymi posiadanie uprawnień do uprawiania turystyki wodnej na jachtach żaglowych o długości kadłuba powyżej 7,5 m lub motorowych o mocy silnika powyżej 10 kW są patenty:
1) żeglarza jachtowego; 2) sternika jachtowego; 3) jachtowego sternika morskiego; 4) kapitana jachtowego; 5) sternika motorowodnego; 6) starszego sternika motorowodnego; 7) morskiego sternika motorowodnego; 8) kapitana motorowodnego; 9) mechanika motorowodnego.
Uzasadnienie: Stopnie wymienione w punktach od 1 do 7 z wyjątkiem kapitana nie będą wymagać posiadania patentu niższego poziomu jako warunku podejścia do egzaminu. Propozycja zmiany ma zapewnić możliwość lepszego wyboru przedziału wielkości jachtów żaglowych lub motorowych (śródlądowe, morskie popularne lub morskie ciężkie), związanego z tym poziomu egzaminu oraz kosztów egzaminu. Osoby zainteresowane żeglarstwem śródlądowym będą mogły wybrać patent żeglarza jachtowego lub sternika mot.; zainteresowani rekreacją na jachtach śródlądowych i mniejszych jachtach morskich - stopień sternika jachtowego lub starszego sternika motorowego; zainteresowani prowadzeniem jachtu każdej wielkości (do 24 m. długości) na dowolnym akwenie - stopień jachtowego sternika morskiego lub morskiego sternika motorowodnego.
od § 2.2 do § 4 włącznie - brak uwag
§ 5.1 Patent żeglarza jachtowego uzyskuje osoba, która:
1) ukończyła 16 rok życia; 2) zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności.
Uzasadnienie: Obniżenie w przeszłości wieku uprawniającego do ubiegania się o stopień wydaje się być powodowane ówczesną chęcią zwiększenia wpływów z egzaminów; negatywnie odbiło się też na pływaniu rekreacyjnym weekendowym i harcach wodnych wśród dzieci i nastolatków (w miejsce naturalnej, nieskrępowanej radości z uprawiania rekreacji weszła ambicja posiadania stopnia). Obecny, ustawowy poziom bezpatencia (w moim przekonaniu zbyt mały) umożliwia u młodzieży rozwijanie umiejętności żeglarskich na szerokiej gamie jachtów. Należy zwrócić też uwagę, że osoby niepełnoletnie w przypadku posiadania patentu żeglarza jachtowego i tak mogą prowadzić jachty pod nadzorem - proponowana zmiana minimalnego wieku powinna uprościć regulacje w tym zakresie.
§ 5.2 Osoba posiadająca patent żeglarza jachtowego jest uprawniona do:
1) prowadzenia jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym i jachtów motorowych po wodach śródlądowych; 2) prowadzenia jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym i jachtów motorowych o długości kadłuba do 8,5 metra w strefie 2 Mm od brzegu, w porze dziennej.
Uzasadnienie: - w zapisach dodano możliwość wyposażenia jachtu w pomocniczy napęd mechaniczny w celu uniknięcia błędów interpretacyjnych - dla wód morskich pozostawiono długość kadłuba do 8,5 metra z uwagi na charakter stopnia (śródlądowy), wprowadzenie stopnia udostępniającego prowadzenie zarówno jachtów śródlądowych jak i popularnych, niedużych (do 14 metrów długości kadłuba) jachtów morskich oraz intencje legislatora poszerzającego w przeszłości zakres uprawnień żeglarza jachtowego na lekkie łódki na wody morskie - wówczas zamysłem było udostępnienie rekreacji na jednostkach lekkich do żeglugi stricte przybrzeżnej w porze dziennej w zasięgu widoczności punktów nadzoru ratowniczego; - z uwagi na wymogi egzaminu obejmujące manewrowanie jachtem na silniku i znajomość zasad działania i budowy napędów mechanicznych dodano uprawnienia dla jachtów motorowych (dotyczy wszystkich stopni żeglarskich.
§ 5.3 i 5.4 - usunięto.
Cdn.
|
|