|
Odp.: Patenty, certyfikaty... chcemy mieć wpływ na rozporządzenie? | Temat: Odp.: Patenty, certyfikaty... chcemy mieć wpływ na rozporządzenie? przez panwac dnia 12.12.2012, 23:17:31
Kontynuujemy...
Na początek przypomnę złota zasadę: jeśli jakikolwiek urząd wydaje nagle projekt regulacji znacznie odbiegający od wcześniejszej wersji, to znaczy, że jest do niego przekonany (bardziej, niż do wersji stworzonej metodą kopiuj-wklej). Praktyka ostatnich lat pokazuje, że w takiej sytuacji przesyłanie uwag skrajnie radykalnych (zaostrzających lub łagodzących prawo) mija się z celem - po prostu lądują w koszu. Są za to wysłuchane uwagi poprawiające istniejące zapisy i doprecyzowujące regulacje.
W przypadku tego projektu potwierdzeniem tezy są zapisy z Uzasadnienia. Czytamy tam wyraźnie, że nowy projekt zmierza do liberalizacji przepisów (to jest jego istota) po m.in. opinii z dnia 31 października zawierającej propozycję ograniczenia regulacji w zakresie uprawiania turystyki wodnej (!) oraz z uwagi na fakt, że po wprowadzeniu poprzednich zmian (z 2006 rok) znacznie liberalizujących zasady uzyskiwania patentów nie odnotowano wzrostu wypadków morskich, a przeciwnie - w ostatnich 2 latach liczba ich spadła. Nawiązano też do Rezolucji nr 14 i 40 Europejskiej Komisji Gospodarczej wprowadzającej Międzynarodowy Certyfikat dla Operatorów Statków Rekreacyjnych (ICC), w szczególności do wymogów niezbędnych do uzyskania tamtego certyfikatu. No i najważniejsze - zaznaczono jako ważny głos "środowiska żeglarskiego" - czyt. ludzi nawołujących do upowszechniania aktywności wodnej lub wręcz do "bezpatencia".
Nad czym warto się pochylić?
1. Ograniczenie drabinki stopni. Uzasadnieniem jest upodobnienie systemu do ICC. Czyli postulowanie utrzymania naszej drabinki stopni, w dodatku z dość niewytłumaczalnym ograniczaniem uprawnień długościami jachtów nie ma szans powodzenia (i w dodatku jest... trudne do obrony).  Ale... przy niewielkich wymogach stażowych i egzaminie, który ma sprawdzić umiejętności zarówno na małe jachty jak i na pancerniki... tu trudno o kompromis. Bo sugerowanie trudniejszego egzaminu to deklaracja "jestem hamulcowym postępu". A egzamin na łódce 9 metrów i nadanie uprawnień na 24 metry - powiem tak: mam w poważaniu, czy ktoś po egzaminie rozbije swój jacht, ale niepokoi mnie, jeśli zrobi to wchodząc na wielotonową jednostkę, którą przy okazji zmiażdży moją burtę.
Tu jest pomysł na dodanie/utrzymanie (szczególnie na morze) stopnia sternika jachtowego z uprawnieniami do 14 metrów... ale opcjonalnego, z uproszczonym egzaminem i stażem, obok "morsa" do 24 metrów - każdy mógłby sam ocenić, czy ma ambicje na duże jednostki, czy tylko (a może na razie) chce pływać żaglówkami.
2. Staże Te opisane w projekcie są niezrozumiałe - wydają się być pozostawionymi z przyzwyczajenia, nie mając powiązania ze stopniami i zakresem uprawnień, których dotyczą. Tu można i chyba należy zaproponować zamianę stażu ilościowego (godzin wożenia się na jachcie) z jakościowym (takimi formami aktywności i na takich jednostkach, które najbardziej będą odpowiadały przyszłemu pływaniu.
3. Uprawnienia morskie dla żeglarza W tym miejscu jest błąd opisu uprawnień (możliwe nadinterpretacje przepisu) oraz niezasadne ograniczenie akwenu do 2 mil morskich od linii brzegowej. W przeszłości były to np. 3 mile - tak czy inaczej warto zaproponować 5, bo to umożliwienie wyjścia poza niebezpieczny obszar przybrzeżny przy zachowaniu bezpiecznej odległości do portu schronienia.
4. Zniesienie obowiązku zaświadczeń lekarskich Słuszne - mamy wolność, jeśli złożymy nieprawdziwe oświadczenie o stanie zdrowia, to nasz problem (najwyżej nie dostaniemy ubezpieczenia).
5. Utrzymanie egzaminów Tu są 2 frakcje. Jedna mówi "znieść", druga "utrzymać". Ja uważam, że człowiek jest pozytywny, więc chcąc się rozwijać sam będzie chciał być sprawdzony. Ale koledzy z kwitami RYA mówią, że tam się marudzi na bezpatencie... Pragmatycznie podchodząc, tego raczej się nie ruszy, nie tym razem, więc chcąc zmienić inne rzeczy warto to poświęcić/utrzymać zgodnie z przekonaniami (niepotrzebne skreślić) obowiązek egzaminu.
cdn.
|
|