Tagi
armada chorągiew CWM CWM ZHP w Gdyni drużyna drużyny festiwal Gdynia harcerze instruktorzy jacht jachty Jamboree kadry KHDWiŻ konferencja kurs kursy morze mundury muzyka narada patenty pilot polesie prawo projekt PZŻ regaty rejs rejsy rozporządzenie s/y ZAWISZA CZARNY s/y ZJAWA skauci specjalności sport spotkanie stopnie szantowiązałka szanty szkolenie Teliga warsztaty wodniacy wyprawa zhp zlot łódź żeglarstwo
Zawartość raportu:*
Kod potwierdzający*

Kliknij tutaj, aby odświeżyć obrazek, jeśli nie jest wystarczająco czytelny.


Wpisz znaki widoczne na obrazku
Kod rozróżnia małe i wielkie litery
Liczba prób, które możesz wykonać: 3
 

Patenty, certyfikaty... chcemy mieć wpływ na rozporządzenie?

Temat: Patenty, certyfikaty... chcemy mieć wpływ na rozporządzenie?
przez panwac dnia 29.10.2012, 12:38:19

Dziś około godziny 1005 w BIP pojawił się Projekt rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki w sprawie uprawiania turystyki wodnej (pisaliśmy o tym m.in. w artykule Rozstrzygnięcia w sprawie stopni żeglarskich coraz bliżej... oraz w komentarzach do niego). mamy zatem kilka dni, aby zastanowić się nad jego zapisami i... np. przygotować zestaw własnych uwag oraz propozycji zmian (bo nam wolno).

W przeszłości temat polskich stopni żeglarskich już się u nas pojawiał w artykułach przy okazji prac nad wcześniejszym rozporządzeniem ministra Lipca, były też luźne dyskusje na forum nt. systemu ISSA POLAND oraz "Systemu stopni wodnych ZHP". Pytanie, czy dziś jest wola naszych kadr wpłynięcia na toczący się proces legislacyjny (w środowiskach żeglarskich nie związanych z naszym stowarzyszeniem stosowne dyskusje i prace nad zestawami uwag są prowadzone).

Przypomnijmy:
1. Ministerstwo Sportu i Turystyki jest zobowiązane zapisami Ustawy o Sporcie do stworzenia regulacji w zakresie uprawiania turystyki wodnej (i związanych z tym certyfikatów potwierdzających kompetencje w tym zakresie) - czyli nie może uniknąć podjęcia tematu i zajęcia stanowiska. Ale... ustawa nie przesądza, że wymagany dokument kwalifikacyjny może być uzyskany wyłącznie po wcześniejszym przejściu szkolenia lub zdaniu egzaminu.

2. W rozporządzeniu ani żadnych innych dokumentach nie pojawiło się dotąd mocne uzasadnienie dla utrzymania stopni żeglarskich i motorowodnych (oparte np. na kwestiach bezpieczeństwa).

3. Z uwagi na równolegle prowadzone prace nad regulacją dotyczącą kwalifikacji osób uprawiających żeglarstwo komercyjnie lub na jednostkach używanych do działalności komercyjnej znika potrzeba istnienia w kraju rozbudowanego systemu stopni amatorskich.

4. Obecny projekt wydaje się być próbą utrzymania istniejących regulacji wraz z najbardziej krytykowanymi zapisami, w której wprowadzono kilka modyfikacji w praktyce zwiększających wymagania oraz ograniczających dotychczasowe zakresy uprawnień (szczegóły niżej)

5. Projekt utrzymuje obligatoryjne przejście szkolenia żeglarskiego i motorowodnego w odniesieniu do stopni objętych egzaminami! Oznacza to utrzymanie braku możliwości eksternistycznego podejścia do egzaminów; z punktu widzenia poziomu usług szkoleniowych narzucenie obowiązku zaliczenia zajęć zazwyczaj prowadzi do obniżenia poziomu samych usług (podmioty szkolące przestają się starać o potencjalnych klientów).

6. Projekt utrzymuje przyznawanie wyższych stopni żeglarskich i motorowodnych wyłącznie na podstawie stażu (bez szkolenia i egzaminu) - według części żeglarzy takie rozwiązanie fatalnie wpływa na prestiż tych stopni.

7. W projekcie nadal nie ma wymogu odbycia stażu skiperskiego przed uzyskaniem stopnia jachtowego sternika morskiego i jego motorowodnego odpowiednika (które niby mają dawać prawo prowadzenia jachtów średniej wielkości, w tym dość ciężkich i bardziej wymagających niż małe slupy lub małe moto-cruisery).

8. Zmieniono zapis dotyczący dokumentów potwierdzających staż - opinie z rejsów potwierdzające jego odbycie muszą być (nareszcie) pozytywne!

9. Zmieniono zapisy dotyczące nadzoru prowadzenia jachtów przez osoby z patentem żeglarza jachtowego poniżej 16 roku życia.

10. Zmiana dot. zakresu akwenów dostępnych dla sternika jachtowego budzi wątpliwości interpretacyjne co do definicji miejsca schronienia oraz odległości pomiędzy dwoma sąsiadującymi miejscami schronienia.

11. Nadal są "problemy z przecinkami" - opis wymagań stażowych na j.st.m budzi wątpliwości (np. w odniesieniu do liczby odwiedzonych portów podczas stażu lub pojedynczego rejsu - tego, czy np. dwa porty wymagane podczas stażu w rejsie pływowym muszą być pływowe ).

12. Projekt zmienia zakres odbywania stażu na stopień kapitana (wydłużając go dwukrotnie).

13. Projekt cofa regulacje do okresu sprzed 2006 roku, gdy staż liczono od nowa po uzyskaniu każdego stopnia.

14. Na koniec, projekt ustala minimalne wymagania egzaminacyjne dla wszystkich stopni objętych egzaminami.

----------------

Ciekaw jestem, jakie jest Wasze zdanie dotyczące stopni (a może tylko trybu uzyskiwania niezbędnego kwitu). Także tego, czy w krótkim czasie jesteśmy w stanie przygotować listę uwag dla Ministra Sportu (ja swoje już mam... ale nie podam - bo nudno rozmawiać samemu ze sobą ).