|
Odp.: Zawodowe kwalifikacje w żeglarstwie - prace nad projektem | Temat: Odp.: Zawodowe kwalifikacje w żeglarstwie - prace nad projektem przez panwac dnia 11.12.2014, 10:03:18
Ciąg dalszy wątpliwości:
6. § 2. 7) Wydaje mi się, że zapis powinien być zmieniony - poszczególne rodzaje działalności szkoleniowej powinny byc wyszczególnione i odseparowane od pływania stażowego.
Uzasadnienie jak dla § 2. pkt. 4
7. § 3. 1. Według mnie zapis powinien być uproszczony, np.: Jacht komercyjny o dowolnym napędzie powinien być obsadzony załogą stałą o odpowiednich kwalifikacjach, uzupełnionych o świadectwa przeszkoleń, o których mowa w § 7.
8. § 3. 3. 2) Niejasne jest znaczenie słowa „przewożących”. Jeśli limit osób nie dotyczy pasażerów, ale wszystkich osób znajdujących się na pokładzie, to w praktyce ograniczenie będzie dotyczyło jednostek o długości ok. 13 metrów – bo już tej wielkości jachty są oferowane w wersjach 12-osobowych (np. Libra 44, Conrad 46, inne).
9. § 4 Stanowi powtórzenie zapisów art. 69 ustawy o bezpieczeństwie morskim – według mnie jest zbędny.
10. § 6. Wydaje mi się, że powinna być podana podstawa prawna wydawania świadectwa, które w tym zapisie jest wymagane.
11. § 15 To jakaś porażka redakcyjna.
12. § 17 Zapisy paragrafu są co do treści niezrozumiałe (i rozmijające się z praktyką) i wykraczają poza delegację ustawową stanowiącą podstawę do wydania rozporządzenia. Sugeruję prosty zapis stwierdzający, że:
a) nabycie umiejętności praktycznych niezbędnych do uzyskania dyplomu możliwe jest na rejsach szkoleniowych lub kursach manewrowych,
b) uzyskanie praktyki pływania lub dodatkowej praktyki pływania możliwe jest podczas rejsów szkoleniowych jak w ust. 1 lub podczas rejsów stażowych i turystyczno-stażowych,
Zwracam uwagę, że większość stażu uzyskiwana jest podczas rejsów turystycznych/stażowych – dla stażu istotne jest uczestniczenie w rejsie w roli załogi (szkolnej lub stałej) i wykonywanie wszystkich obowiązków wynikających ze specyfiki rejsu morskiego oraz funkcji pełnionej na jachcie. Nie przeszkadza w tym uczestnictwo w rejsie osób innych, niż członkowie załogi szkolnej lub stałej (np. pasażerów), zaś szkolenie ogranicza się do tzw. szkolenia wstępnego (zawierającego zapoznanie z jachtem, zasady obowiązujące na jachcie, zasady i procedury bezpieczeństwa oraz korzystanie z indywidualnych i zbiorowych środków ratunkowych), a później ewentualny dalszy proces edukacyjny dostosowywany jest indywidualnie do potrzeb poszczególnych członków załogi, na ich życzenie.
13. § 19 Zgodnie z § 66.3 rozporządzenia z 7 sierpnia 2013 roku w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych marynarzy, osoba ubiegająca się o świadectwo ratownika morskiego powinna m.in. posiadać 6-cio miesięczną praktykę pływania na statkach morskich, a w przypadku odnowienia świadectwa – 6-cio miesięczną praktykę z ostatnich 5-ciu lat. Czy praktyka zdobyta na jachtach będzie uznawana przy ubieganiu się o to świadectwo? Które dni będą brane pod uwagę (wszystkie, czy tylko te na wodzie)?
14. § 20 Odpowiednie świadectwo operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej morskiej, zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 150 ust. 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243) powinien posiadać którykolwiek z członków załogi stałej, niekoniecznie kapitan.
15. § 22 Sugerowałbym dodać uprawnienia lekarza medycyny - obecna redakcja przepisu powoduje konieczność posiadania świadectwa przeszkolenia nawet, jeśli w załodze znajduje się lekarz.
16. § 24 Potwierdzenie odbycia praktyki powinno mieć adnotację o pozytywnej ocenie. Aktualna redakcja powiela błąd, który przez lata istniał w odniesieniu do opinii z rejsów na stopnie turystyczne, gdzie zaliczenie stażu mogło być dokonane w oparciu o każda opinię, w tym taką z oceną negatywną.
17. Uważam, że § 42. powinien mieć brzmienie: § 42. 2. Kwalifikacje turystyczne uzyskane zgodnie z przepisami art. 37a ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z późn. zm.) uzupełnione o udokumentowaną dodatkową praktykę pływania opisaną w Rozdziale 2 oraz świadectwa przeszkoleń, o których mowa w § 7 rozporządzenia, uznaje się za równoważne z ukończeniem szkolenia i zdaniem egzaminu na odpowiedni dyplom zawodowy: 1) patent jachtowego sternika morskiego lub morskiego sternika motorowodnego jest równoważny z ukończeniem szkolenia i zdaniem egzaminu na dyplom jachtowego oficera wachtowego oraz dyplom jachtowego kapitana żeglugi przybrzeżnej; 2) patent kapitana jachtowego lub kapitana motorowodnego jest równoważny z ukończeniem szkolenia i zdania egzaminu na dyplom jachtowego oficera wachtowego, jachtowego kapitana żeglugi przybrzeżnej, jachtowego kapitana żeglugi pełnomorskiej, oraz jachtowego kapitana żeglugi oceanicznej.
Uzasadnienie: Proponowana zmiana ma na celu usunięcie wewnętrznej sprzeczności występującej w projekcie i potwierdzenie występującego w ustawie uznania kwalifikacji żeglarzy zawodowych wykonujących już pracę w żeglarstwie, poprzez uzyskanie dyplomów zawodowych w oparciu o dokumenty uzyskane zgodnie z przepisami art. 37a ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z późn. zm.) i późniejszą praktykę pływania, co jest istotne ze względu na kontekst międzynarodowy.
Zarówno zapisy Ustawy o Bezpieczeństwie Morskim, jak i § 4 niniejszego rozporządzenia stwierdzają, że osoby posiadające kwalifikacje turystyczne uzupełnione o świadectwa przeszkoleń, o których mowa w § 7, są uprawnione do zajmowania stanowisk na jachtach komercyjnych bez konieczności wymiany tych dokumentów na dokumenty kwalifikacyjne, o których mowa w § 8 ust. 1, zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z posiadanych kwalifikacji. Oznacza to, że legislator uznaje kwalifikacje tych osób oraz potencjalną możliwość zawodowego pełnienia przez nie różnych funkcji na różnych jachtach i akwenach (dodatkowa praktyka pływania). To, że osoby te nie będą musiały wymienić posiadanych dokumentów nie oznacza, że nie będą chciały zacząć potwierdzać swoich kwalifikacji dyplomami kwalifikacyjnymi o których mowa w § 8 ust. 1. W tym kontekście zapisy paragrafu 42 projektu rozporządzenia stoją w sprzeczności z zapisami paragrafu 4, gdyż wymuszają ponowne potwierdzenie posiadanych i uznanych już kwalifikacji w drodze ponownego egzaminu.
Zwracam uwagę, że proponowana zmiana daje praktyczne korzyści inne niż tylko usunięcie sprzeczności z projektu rozporządzenia. Możliwość dobrowolnego uzyskania dokumentu zawodowego w oparciu o dokument turystyczny i posiadaną dodatkową praktykę pływania umożliwi:
- rzeczywistą weryfikację kwalifikacji zawodowych żeglarzy zainteresowanych pracą w zawodzie i uznanie tych kwalifikacji, - realizowanie dalszej praktyki zawodowej na jachtach komercyjnych różnych bander (w tym na jachtach bander zagranicznych, wynajmowanych do działalności komercyjnej przez polskie agencje żeglarskie), - szybsze uspójnienie systemu edukacji zawodowej w żeglarstwie - osoby, które wystąpią o dokument zawodowy w oparciu o posiadany dokument turystyczny będą później podnosić swoje kwalifikacje w oparciu o system zawodowy.
W proponowanej zmianie usunąłem ust. 3 z uwagi na kształt poprawki, a także z powodu niezrozumiałego ograniczenia czasu uznawania równoważności uprawnień turystycznych, co oznacza cofanie uprawnień nabytych i jest sprzeczne z dyspozycją art. 69 ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz przekracza granice delegacji zawartej w art. 70 tej ustawy.
Uff... są jeszcze niespójności dotyczące zapisów projektu i zawartości załączników - w projekcie jest alternatywne dla STCW przeszkolenie dla żeglarzy zawodowych na jachty do 500 gt, a w załącznikach potwierdzenie posiadania przeszkoleń STCW, ale to juz drobiazg.
|
|