Kiedy 25 lutego pisaliśmy artykuł Projekt rozporządzenia w sprawie turystyki wodnej z dnia 20 lutego 2013 roku, wydawało się, że mamy w ręku ostateczną wersję dokumentu, której brakuje jedynie właściwego podpisu. Ostatnie tygodnie przyniosły jednak kolejne zmiany...
Minione 4 tygodnie były bardzo intensywne - świadczy o tym choćby liczba nowych dokumentów, jakie pojawiły się w BIP Ministerstwa Sportu i Turystyki. Poza stenogramem z konferencji uzgodnieniowej z początku lutego, pismem przekazującym projekt do uzgodnień międzyresortowych oraz odpowiedziami poszczególnych ministerstw, znajdujemy tam także kolejne zgłoszenia zainteresowania różnych podmiotów związanych z żeglarstwem, notatke ze spotkania przedstawicieli ministerstwa z reprezentantami szkół żeglarskich oraz informacje o miedzyresortowej konferencji uzgodnieniowej, jaka miała miejsce 13 marca tego roku. I własnie efektem tego spotkania jest kolejny już projekt Rozporządzenia w sprawie Uprawiania Turystyki Wodnej z dnia 18 marca br. (opublikowany w BIP 2 dni później), różniący się nieco zapisami od poprzedniego. Sądząc po deklaracjach pracowników ministerstwa, właśnie ta wersja jest ostateczną i niebawem powinna wejść w życie. Skoncentrujmy się na jej głównych cechach: - Utrzymano po 3 stopnie żeglarskie i 4 motorowodne:
- żeglarza jachtowego,
- sternika jachtowego,
- kapitana jachtowego.
- sternika motorowodnego,
- morskiego sternika motorowodnego,
- kapitana motorowodnego,
- mechanika motorowodnego.
oraz dwie licencje:- na jachtach motorowych do holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji z wyłączeniem jachtów żaglowych i motorowych,
- na jachtach motorowych do holowania statków powietrznych.
- Utrzymano zniesienie obowiązkowych szkoleń na stopnie objęte egzaminem.
- Utrzymano, że opinie z rejsów i inne dokumenty potwierdzające odbycie stażu muszą być POZYTYWNE!
- Utrzymano zastąpienie ZAŚWIADCZENIA LEKARSKIEGO OŚWIADCZENIEM WNIOSKODAWCY O BRAKU PRZECIWSKAZAŃ ZDROWOTNYCH. Zniesiono wymóg składania zaświadczenia lekarskiego lub oswiadczenia o stanie zdrowia (korekta autora).
- Utrzymano podniesienie wymaganego wieku przy ubieganiu się o śródlądowy stopień żeglarski lub motorowodny z 12 do 16 lat.
- Przywrócono wymagany wiek przy ubieganiu się o pierwszy morski stopień żeglarski lub motorowodny 18 lat.
- Zmieniono zakres uprawnień nabywanych przy uzyskaniu stopni objętych egzaminami, zmniejszając długość kadłuba jednostek dostępnych dla sternika jachtowego i morskiego sternika motorowodnego do 18 metrów.
- Doprecyzowano zapisy dotyczące stażu wymaganego na stopnie kapitanów poprzez dodanie wymogu odwiedzenia przynajmniej dwóch portów podczas stażu pływowego; jednocześnie w zapisach nie określono wielkości minimalnego pływu.
- Zmodyfikowano wymogi stażu pływowego i stażu mamuciego określając, że w każdym z tych przypadków musi on się odbyć podczas rejsu trwającego minimum 100 godzin żeglugi.
- Ponownie doprecyzowano zasady przeprowadzania egzaminów, m.in.:
- określono, że minimalny skład komisji wynosi 2 osoby (przewodniczący i sekretarz),
- określono maksymalny skład komisji na poziomie 5 osób,
- usunięto wymóg przeprowadzenia części teoretycznej egzaminu przed praktyczną,
- określono liczbę i rodzaj pytań podczas części teoretycznej, w tym zaznaczono konieczność rozwiązania zadania nawigacyjnego,
- wydłużono listę zastrzeżeń, uniemożliwiających osobie uprawnionej wystąpienie w roli egzaminatora.
- Podniesiono opłaty egzaminacyjne.
- Przywrócono zapis o ulgach w opłatach egzaminacyjnych dla osób młodych.
- Uzupełniono zasady wymiany dokumentów uzyskanych w przeszłości (począwszy od 1969 roku) na dokumenty nowe o zapis, że osoby, które do 16 października 2012 roku spełniły wymogi stażowe na odpowiedni stopień oraz złożyły wniosek o wydanie patentu, uzyskają go według zasad szczegółowo przedstawionych w rozporządzeniu.
Zmiany wymogów stażowych i uzyskiwanych uprawnień dla poszczególnych stopni (podstawowa drabinka, z pominięciem kwitu mechanika i licencji na holowanie): - Żeglarz jachtowy
- brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 16 lat, zdanie egzaminu,
- uprawnienia: prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych; w uprawnieniach zmieniono wielkość jachtów żaglowych, które można prowadzić w porze dziennej w pasie 2 Mm od brzegu po wodach morskich z 8,5 do 12 metrów oraz dodano morskie wody wewnętrzne.
- Sternik jachtowy
- brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 18 lat, odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 200 godzin żeglugi w min. 2 rejsach, zdanie egzaminu,
- uprawnienia: wszystkie jachty żaglowe na śródlądziu; jachty żaglowe do 18 metrów długości po morzach zamkniętych oraz w pasie do 200 mil morskich od brzegu na pozostałych akwenach.
- Kapitan jachtowy:
- wymagania: posiadanie patentu st.j.; po uzyskaniu patentu st.j. odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 6 rejsów morskich w łącznym czasie min. 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości min. 7,5 metra oraz odbycie co najmniej jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 metrów oraz jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych,
- uprawnienia: prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych i morskich.
- Sternik motorowodny:
- brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 16 lat, zdanie egzaminu,
- uprawnienia: prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych; w uprawnieniach zmieniono wielkość jachtów motorowych, które można prowadzić w porze dziennej w pasie 2 Mm od brzegu po wodach morskich z 8,5 do 12 metrów oraz dodano morskie wody wewnętrzne.
- Motorowodny sternik morski
- brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 18 lat, odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 200 godzin żeglugi w min. 2 rejsach, zdanie egzaminu,
- uprawnienia: wszystkie jachty motorowe na śródlądziu; jachty motorowe do 18 metrów długości po morzach zamkniętych oraz w pasie do 200 mil morskich od brzegu na pozostałych akwenach.
- Kapitan motorowodny:
- wymagania: posiadanie patentu m.st.m; po uzyskaniu patentu m.st.m odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 6 rejsów morskich w łącznym czasie min. 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości min. 7,5 metra oraz odbycie co najmniej jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 metrów oraz jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych,
- uprawnienia: prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych i morskich.
Materiał do rozważań (projekt w wersji pdf) jest dostępny na stronie BIP MSiT.
|