Tagi
armada chorągiew CWM CWM ZHP w Gdyni drużyna drużyny festiwal Gdynia harcerze instruktorzy jacht jachty Jamboree kadry KHDWiŻ konferencja kurs kursy morze mundury muzyka narada patenty pilot polesie prawo projekt PZŻ regaty rejs rejsy rozporządzenie s/y ZAWISZA CZARNY s/y ZJAWA skauci specjalności sport spotkanie stopnie szantowiązałka szanty szkolenie Teliga warsztaty wodniacy wyprawa zhp zlot łódź żeglarstwo

ZJAWA IV pod Falsterbo - dalsze wieści

6.12.2016, 16:20:00 (2349 odsłon) Więcej wpisów tego autora

Zjawa IV na mieliźnie koło Falsterbo. Fot. Kustbevakningen (szwedzka Straż Wybrzeża)

ZJAWA IV na mieliźnie rezerwatu Måkläppen koło Falsterbo. Fot. Kustbevakningen (szwedzka Straż Przybrzeżna)

 

Otrzymaliśmy więcej informacji na temat akcji zdjęcia jachtu ZJAWA IV z mielizny koło Półwyspu Falsterbo. Jacht pomyślnie przetrzymał noc i aktualnie czeka na przybycie holownika.



Jak dotąd nie udało się ustalić, co doprowadziło do wypadku morskiego koło Falsterbo. Z otrzymanych informacji wynika, że w momencie zdarzenia wszystkie systemy na jachcie były sprawne, elektronika i inne urządzenia działały poprawnie. Jacht był w drodze z Peterhead w Szkocji do Gdyni. Po przejściu Kattegatu i minięciu Helsingør jednostka pokonała Sund wzdłuż zachodniej linii brzegowej. Następnie, po minięciu pławy kardynalnej południowej na wysokosci Strandhem jacht skierował się kursem około 175° na lewo od strefy rozgraniczenia ruchu przy Falsterbo. Prawdopodobnym zamiarem było przejście wzdłuż szeregu pław kardynalnych zachodnich oznaczających strefę wypłyceń, przy jednoczesnym pozostawieniu ronda w strefie rozgraniczenia ruchu po prawej burcie.
Nie wiadomo, dlaczego ostatecznie jacht popłynął bliżej brzegu. Według informacji uzyskanych od armatora oraz ze szwedzkiej prasy, w chwili zdarzenia lokalnie wiał wiatr powyżej 5°B (w szkwałach osiągający siłę 6-7°B), zaś na płyciznie fala z kierunku zachodniego wypiętrzała się dość mocno. Jeszcze około 1330 wszystko wyglądało dobrze. Około 1351 doszło do przekroczenia izobaty 2 i zetknięcia jachtu płynącego z prędkością 6,5-7 węzłów z dnem. Zafalowanie dopełniło całości - jacht w kolejnych kilku godzinach został przemieszczony w głąb mielizny (w kierunku wschodnim) o prawie dwa kable.

Zjawa IV na mieliźnie koło Falsterbo. Fot. Kustbevakningen

ZJAWA IV na mieliźnie rezerwatu Måkläppen koło Falsterbo. Fot. Kustbevakningen (szwedzka Straż Przybrzeżna)

 

Niedługo po uziemieniu do miejsca zdarzenia dotarła lokalna jednostka SAR - wtedy miała miejsce pierwsza, nieudana próba ściągnięcia jachtu na głębszą wodę. Ze względu na porę roku, brak pewności co do stanu poszycia oraz możliwość pogorszenia się warunków pogodowych zadecydowano o ewakuacji załogi, którą przewieziono do portu w pobliskim mieście Trelleborg. W chwili opuszczania jachtu przez załogę pompy zęzowe jachtu były uruchomione i sprawne.

ZJAWĘ przez noc dozorował statek szwedzkiej straży przybrzeżnej, który rano rozpoczął operację wypompowania z paliwa z jachtu. Miejsce wypadku jest ulokowane wewnątrz strefy rezerwatu przyrody Måkläppen koło Falsterbo, stąd duże zaniepokojenie okolicznych mieszkańców możliwością skażenia środowiska.

- Nie opuszczamy miejsca zdarzenia od wczorajszego popołudnia i ciężko pracujemy przy użyciu wszelkich środków, starając się zapobiec wyciekowi paliwa i próbując odpompować olej napędowy z jachtu - powiedział kierownik akcji ratowniczej Fredrik Tyrén.
Jednostka jest wypełniona wodą i leży mocno pochylona, co utrudnia spuszczenie paliwa.

- Uziemienie wystąpiło w obszarze wrażliwym dla środowiska naturalnego. Dlatego musimy pracować najszybciej, jak tylko się da, aby zminimalizowac ewentualne szkody - mówi Tyrén.

Wypadek został już zgłoszony do Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich, Urzędu Morskiego i Izby Morskiej. Na miejscu pozostaną 3 osoby załogi, pozostali, po nocy spędzonej w hotelu w Trelleborgu wrócą dziś do Polski. Swoje dochodzenie prowadzi szwedzka Policja.

 

Wstępna analiza wykazała, że prowadzący jacht NIE BYŁ pod wpływem alkoholu (przyp. red.: tłumaczenie tekstu Coast Guard wykonane przez Szweda - mieszkańca Sztokholmu - korzystanie z tłumaczy internetowych może prowadzić do błędnych wniosków).

 
W chwili naszej rozmowy z przedstawicielem armatora, dyr. Rafałem Klepaczem, nie było wiadomo, czy doszło do rozszczelnienia kadłuba po kontakcie z dnem. Wstępne oględziny dokonane przez Kustbevakningen dają nadzieję, że nie ma poważniejszych uszkodzeń mimo, że wewnątrz kadłuba jest woda. Dokladne zbadanie kadłuba zostanie przeprowadzone po ściągnięciu jachtu na głęboką wodę i odholowaniu do Malmö (przez całe popołudnie Armator prowadził uzgodnienia z firmami, gotowymi podjąć się ściągnięcia ZJAWY i holowania jej do portu).

Zjawa IV na mieliźnie koło Falsterbo. Fot. Kustbevakningen

ZJAWA IV na mieliźnie rezerwatu Måkläppen koło Falsterbo. Fot. Kustbevakningen (szwedzka Straż Przybrzeżna)

 

 

Z ostatniej chwili

Centrum Wychowania Morskiego zamieściło kolejne oświadczenie:

"W dniu 7 grudnia 2016 rozpocznie się operacja ratowania jachtu s/y Zjawa IV. Operację prowadzi Ardent Global specjalizująca się w prowadzeniu operacji ratowniczych.

Operacją będzie dowodził jeden z najbardziej doświadczonych fachowców tej branży salve master Johan Foks.

Operacja będzie składała się z dwóch etapów. W pierwszym Zjawa zostanie poddana inspekcji salve mastera i dobrana zostanie najlepsza technika ściągnięcia jachtu z mielizny, tak aby nie uszkodzić kadłuba i poszycia. Po ściągnięciu jachtu na wodę, jacht zostanie przygotowany do holowania i ustabilizowany. Druga część operacji to holowanie jednostki do portu. Wybór portu będzie zależał od stanu technicznego jednostki."

 

Trzeba być dobrej myśli. Tradycyjne skandynawskie łodzie ratownicze, zarówno norweskie jak i szwedzkie, konstrukcyjnie wywodzą się z opracowanych ponad sto lat temu jednostek słynnego projektanta Colina Archera. Wszystkie charakteryzowały się niezwykłą dzielnością morską - niektóre z oryginalnych konstrukcji żeglują do dziś o każdej porze roku.
 

 

W serwisie youtube można także znaleźć archiwalny, nakręcony kilkadziesiąt lat temu, film o działaniach szwedzkich łodzi - poprzedników ZJAWY: 33 Hverdagens menn

 

Źródła:

Zobacz także:
Zjawa pod Falsterbo

Ocena: 0.00 (Głosów: 0) | Oceń ten tekst |
Tagi: CWM ZHP w Gdyni   rejsy   s/y ZJAWA   wypadek  
Komentarze są własnością ich autorów. Twórcy serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za ich treść.

Autor Wątek
panwac
Wysłano: 07.12.2016, 11:02  Uaktualniono: 07.12.2016, 11:21
Webmaster
Dołączył: 01.09.2003
Skąd: Łódź
Liczba wpisów: 849
 Odp.: ZJAWA IV pod Falsterbo - dalsze wieści
Operacja wedle deklaracji armatora zaczęła się dziś rano, a teraz zaczyna być zauważalna - o godzinie 1055 KBV 034 (szwedzka jednostka patrolowa) ruszył ze swojej pozycji.

Autor Wątek
panwac
Wysłano: 07.12.2016, 11:25  Uaktualniono: 07.12.2016, 11:25
Webmaster
Dołączył: 01.09.2003
Skąd: Łódź
Liczba wpisów: 849
 Odp.: ZJAWA IV pod Falsterbo - dalsze wieści
Do KBV 034 dołączyły dwie inne jednostki: KBV 499 (Law enforcment)
i KBV 003 AMFITRITE (Search & Rescue Vessel)