Tagi
armada chorągiew CWM CWM ZHP w Gdyni drużyna drużyny festiwal Gdynia harcerze instruktorzy jacht jachty Jamboree kadry KHDWiŻ konferencja kurs kursy morze mundury muzyka narada patenty pilot polesie prawo projekt PZŻ regaty rejs rejsy rozporządzenie s/y ZAWISZA CZARNY s/y ZJAWA skauci specjalności sport spotkanie stopnie szantowiązałka szanty szkolenie Teliga warsztaty wodniacy wyprawa zhp zlot łódź żeglarstwo

Zbigniew Puchalski odszedł na wieczną wachtę

Nadesłany przez panwac 28.12.2014, 21:00:00 (1111 odsłon) Więcej wpisów tego autora

Zbigniew Puchalski, fot. Stanisław Ossowski 
8 listopada 2014 na wieczną wachtę odszedł Zbigniew Puchalski. Były mistrz Polski w klasie Star związany z Yacht Klubem Stal Gdynia, znany przede wszystkim ze swoich samotnych rejsów m.in. w regatach OSTAR-72, OSTAR-76 oraz dookoła świata w latach 1976-1980 na jachcie „Miranda”, zmarł w Australii w wieku 81 lat.
 
Poza krajem mieszkał od 1981 roku; w 2005 roku, z okazji 25 rocznicy zakończenia wokółziemskiego rejsu, kapitan odwiedził Gdynię i swój dawny jacht, przygotowywany wtedy do przekazania Muzeum Miasta Gdyni.



Zbigniew Puchalski urodził się 28 marca 1933 w Warszawie, jako syn Bolesława Montwit Puchalskiego oraz Aleksandry Puchalskiej z d. Gellert. 1 września 1939 roku rodzina przeniosła się do Pruszkow; jego ojca - oficera 14 pułku Ułanów Jazłowieckich - ewakuowano na wschodnie granice Polski. Ciężko ranny pozostał we Lwowie, gdzie został aresztowany przez Rosjan. Udało mu się uciec z transportu wiozącego więźniów do Katynia i piechotą wrócił do Warszawy, niestety zmarł z powodu wyczerpania i odniesionych ran.
 

W 1946 jego rodzina osiedliła się w Koszalinie. W 1948 ukończył kurs żeglarski w Państwowym Centrum Wyszkolenia Morskiego w Gdyni. Później wyjechał na Śląsk, gdzie skończył Liceum Przemysłu Hutniczego w Chorzowie i studia w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, jednocześnie pracując w kopalniach węgla kamiennego, przy rozbiórce i remoncie pieców martenowskich w Hucie Batory i w walcowni metali kolorowych. Wakacje spędzał w klubie żeglarskim "Tramp", żeglował po jeziorach lub na Bałtyku.
 
MirandaW 1965 roku, po uzyskaniu dyplomu magistra inżyniera, już jako sternik morski przeniósł się do Gdyni. Pracował w Stoczni im. Komuny Paryskiej. Uzyskał tzw. rozszerzone uprawienia jachtowego sternika morskiego (potem zweryfikowane na stopień jachtowego kapitana żeglugi bałtyckiej), a następnie zdał egzaminy na stopień jachtowego kapitana żeglugi wielkiej.
 
Przygotowując się do wyprawy dookoła świata, Zbigniew Puchalski zdołał uzyskać wynagrodzenie za wdrożony wniosek racjonalizatorski, dotyczący metody zabezpieczenia izolatorów do tranzystorów przed korozją - za te pieniądze wyremontował zbudowany w 1935 w Gdyńskiej Stoczni Jachtowej (według projektu Rasmussena) jacht klubowy „Orkan”. Jacht był przed wojną używany przez bazę Marynarki Wojennej w Gdyni Oksywiu do celów szkoleniowo-rekreacyjnych na wodach Zatoki Gdańskiej. Po wojnie został przekazany do Ośrodka Szkolenia Żeglarskiego Ligi Morskiej w Jastarni, który to ośrodek został włączony do organizacji paramilitarnej w roku 1953 o nazwie Liga Przyjaciół Żołnierza, następnie przekształconej w Ligę Obrony Kraju, aby póxniej trafić do Yacht Klubu Stoczni im. Komuny Paryskiej "Stal". W roku 1968, po sezonie żeglarskim "Orkan" został przeznaczony do kasacji. W roku 1969 Zarząd YK "Stal" postanawia przychylić się do wniosku kpt. Zbigniewa Puchalskiego i odstąpił jacht nieodpłatnie, jako jednostkę złomowaną. W roku 1970 kadłub jachtu został odrestaurowany oraz wyposażony w nowy, zmodyfikowany plan ożaglowania i takielunku wg projektu kpt. Z.Puchalskiego. Zmieniony został także kształt i profil płetwy sterowej. Po zakończeniu remontu jednostka otrzymała nazwę "Miranda", otrzymując Świadectwa Pomiarowe oraz Kartę Bezpieczeństwa i Orzeczenie Zdolności Żeglugowej "BEZ OGRANICZEŃ".

 
Zbigniew Puchalski, fot. Stanisław OssowskiW tym samym 1970 roku PZŻ ogłosił eliminacje na reprezentanta Polski w transatlantyckich regatach samotników w 1972 roku. Spośród 15 kapitanów wybrano trójkę: Teresę Remiszewską (jacht Komodor), Zbiegniewa Puchalskiego ("Miranda") i Krzysztofa Baranowskiego (jacht "Polonez"). W regatach OSTAR'72 Zbigniew Puchalski pokonał dystans 3670 mil morskich w 45 dni i 10 godzin i 5 minut. Na 55 startujących jachtów „Miranda” zajęła 32 miejsce. Za udział w regatach żeglarz został otrzymał nagrodę honorową „Rejs roku 1972”; z tego wydarzenia powstały trzy relacje książkowe, w tym jedna Puchalskiego „Mirandą przez Atlantyk”.
 
W latach 1972-76 Puchalski uczestniczył w załogowych regatach dookoła świata Whitbread 1973 na pokładzie jachtu 'Copernicus", a później, na brytyjskim jachcie „Orzeł”, pod polską banderą wystartował w regatach samotników na Atlantyku AZAB-75.
 
Dla „Mirandy” pierwszym etapem rejsu dookoła świata były kolejne transatlantyckie regaty samotników w 1976 roku. Trasa wiodła z Plymouth do Newport, następnie przez Bermudy, Wyspy Morza Karaibskiego, Kanał Panamski, Australię, wokół Przylądka Dobrej Nadziei, Plymouth, Morze Północne, Kopenhagę, z zakończeniem w 1980 roku w Polsce.
 
Zbigniew Puchalski w 2005 rokuW 1981 roku, Zbigniew Puchalski wyjechał do Australii, gdzie podjął pracę w koncernie CRA-Comalco w Sydney i ułożył sobie życie po nowemu. W 1997 roku przeszedł na emeryturę i osiedlił się w Queensland w północno-wschodniej części Australii. Gdynię po raz ostatni odwiedził w 2005 roku.
 

Jacht „Miranda" został w 2002 roku odrestaurowany i wyeksponowany na terenie VBW Engineering w Gdyni z przeznaczeniem dla prowadzonego przez Pomorski Związek Żeglarski - Muzeum Żeglarstwa Pomorskiego.
 
Źródła:
Wikipedia
Muzeum Żeglarstwa Pomorskiego (w tym zdjęcia autorstwa Stanisława Ossowskiego)

VBL

Tawerna Skipperów

Ocena: 0.00 (Głosów: 0) | Oceń ten tekst |
Komentarze są własnością ich autorów. Twórcy serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za ich treść.