Tagi
armada chorągiew CWM CWM ZHP w Gdyni drużyna drużyny festiwal Gdynia harcerze instruktorzy jacht jachty Jamboree kadry KHDWiŻ konferencja kurs kursy morze mundury muzyka narada patenty pilot polesie prawo projekt PZŻ regaty rejs rejsy rozporządzenie s/y ZAWISZA CZARNY s/y ZJAWA skauci specjalności sport spotkanie stopnie szantowiązałka szanty szkolenie Teliga warsztaty wodniacy wyprawa zhp zlot łódź żeglarstwo

TTSR 2013 już za niecałe dwa tygodnie

Nadesłany przez panwac 22.06.2013, 3:50:00 (2847 odsłon) Więcej wpisów tego autora

s/y Joseph Conrad - kliknij, aby wyświetlić oryginalny obraz w nowym oknie 13 dni zostało do rozpoczęcia regat The Tall Ships Races, których tegoroczna edycja zostanie rozegrana na Bałtyku. Do udziału w imprezie zostało zgłoszone 117 jachtów (dane z oficjalnej listy organizatora), w tym 30 z Polski. Przez kolejne 33 dni będziemy świadkami rywalizacji największych żaglowców oraz wielu towarzyszących im jachtów, której finał będzie mieć miejsce w Szczecinie.

 

Serwis WODNIACY objął patronatem udział w TTSR jachtu s/y JOSEPH CONRAD - zbudowanego w 1958 roku prototypu słynnej z dzielności morskiej serii jachtów wyprawowych J-140. W przedsięwzięciu wezmą udział trzy załogi, choć niektórzy z uczestników zamierzają płynąć w dwóch etapach. Dwie osoby - Jake (jeden z oficerów) oraz piszący te słowa PanWac (kapitan jachtu) spędzą na pokładzie 33 dni.

 

The Tall Ships Races, to jedne z najbardziej spektakularnych regat, organizowane co roku przez Sail Training International. Ich ideą jest propagowanie żeglarstwa i turystyki poprzez żeglowanie, a także promocja nieco mniej znanych, a niezwykle atrakcyjnych rejonów morskich.



Oficjalny film promocyjny TTSR 2013

Idea

Pierwszy nieoficjalny zlot żaglowców miał miejsce w Sztokholmie w 1938 roku - jego pomysłodawcą był szwedzki kapitan Arnold Schumburg. Po wojnie idea zorganizowania regat pojawiła się w Anglii w latach 50-tych ubiegłego wieku, w celu uratowania od zapomnienia jachtów i żaglowców, wyraźnie przegrywających już wtedy ze statkami o napędzie mechanicznym. Pierwsze regaty rozegrano w 1956 r. pod patronatem księcia Edynburga - na trasie z angielskiego Torbay do Lizbony ścigało się 21 żaglowców. Niektóre z nich, jak norweskie „Christian Radich” i „Soerlandet”, czy szwedzkie „Falken” i „Gladan”, pływają do dzisiaj. Sukces imprezy spowodował przekształcenie komitetu organizacyjnego w The Sail Training Association (STA) – brytyjskie Stowarzyszenie Szkolenia pod Żaglami.
 
Parada - kliknij, aby wyświetlić oryginalny obraz w nowym oknie Powstała idea „sail training” – edukacji młodych ludzi na pokładach statków żaglowych oraz organizacji regat i zlotów. W 1972 r. sponsorem imprezy został producent szkockiej whisky z wizerunkiem „Cutty Sark” – najpiękniejszego i najszybszego klipra herbacianego XIX w. – dlatego regaty przyjęły nazwę „The Cutty Sark Tall Ships Races”. Polski udział w „Cutty Sark” (w Polsce zwanych „Operacją Żagiel”), zaczął się od zwycięstwa „Daru Pomorza” w 1972 r. Dwa lata później, pierwszy raz w historii, gospodarzem zakończenia wyścigów została Polska i Gdynia – macierzysty port żaglowca. Najwyższe trofeum regat – srebrną statuetkę „Cutty Sark”, przyznawane za „tworzenie klimatu dla międzynarodowego porozumienia”, zdobyły polskie żaglowce: ORP „Iskra” w 1989 r i dziesięć lat później – „Pogoria”. A w latach: 1994 i 2001 najszybszym wśród największych był „Dar Młodzieży”.

Armada startująca w „The Cutty Sark Tall Ships Races” gościła jeszcze trzykrotnie w Polsce – w latach: 1992 i 2003 w Gdyni oraz w 2000 r. w Gdańsku.  W 2003 r., po 30 latach, zakończyła się współpraca sponsorska z producentem whisky i po raz ostatni regaty wielkich żaglowców nosiły nazwę „The Cutty Sark Tall Ships Races” oraz logo z sylwetką sławnego klipra. W 2004 roku odbywały się już pod nazwą „The Tall Ships Races”. W 2006 roku regaty „The Tall Ships Races” świętowały 50 – te urodziny, a rok później po raz pierwszy w historii ich finał odbył się w Szczecinie. Miasto jest partnerem STI przy organizacji regat w latach 2010 – 2013. W tym roku Szczecin po raz drugi będzie  gospodarzem tych prestiżowych regat.
Od wiosny 2002 r. organizację regat i zlotów, wraz z ich ideą „sail training”, tradycją i formułą, przejęło od Sail Training Association, nowe stowarzyszenie Sail Training International (STI).

 

Zasady

Parada - kliknij, aby wyświetlić oryginalny obraz w nowym oknie Przepisy wymagają, aby przynajmniej połowa załogi każdego jachtu była w wieku 15-25 lat. W ramach regat The Tall Ship’s Races rywalizują ze sobą jednostki małe, średnie i duże. Na linii startu stają razem zarówno średniej wielkości jachty, jak i ogromne żaglowce. Porównanie uzyskanych przez nie czasów jest możliwe dzięki zastosowaniu specjalnych przeliczników, uzyskiwanych w drodze szczegółowych pomiarów jachtu – każdej jednostce na podstawie jej parametrów przypisany zostaje mnożnik, przez który następnie zostaje przemnożony uzyskany przez nią czas.

Dla przykładu – jeśli jednostka ma mnożnik 0,8 i przepłynie daną trasę w 6 dni, jej ostateczny czas zostanie policzony jako: 6 dni * 0,8 = 4,4 dnia – i to właśnie ten zmodyfikowany czas będzie się liczył do wyniku regat.

Wszystkie jednostki rywalizują w klasyfikacji ogólnej, a dodatkowo jeszcze w swoich klasach. Podczas TTSR wyróżnione są cztery klasy:

  1. największe jednostki i żaglowce
  2. średnie jednostki, z typem ożaglowania innym niż bermudzkie
  3. jednostki z ożaglowaniem bermudzkim, bez spinakera
  4. jednostki z ożaglowaniem bermudzkim, używające spinakera

 

Jachty

Parada - kliknij, aby wyświetlić oryginalny obraz w nowym oknie Klasa A
  1. ALEXANDER VON HUMBOLDT II -Germany
  2. CHRISTIAN RADICH - Norway
  3. CISNE BRANCO - Brazil
  4. CUAUHTEMOC - Mexico
  5. DAR MLODZIEŻY - Poland
  6. EENDRACHT - Netherlands
  7. FRYDERYK CHOPIN - Poland
  8. GEORG STAGE - Denmark
  9. GOTHEBORG - Sweden
  10. GULDEN LEEUW - Netherlands
  11. ISKRA ORP - Poland
  12. KAPITAN GLOWACKI - Poland
  13. KRUZENSHTERN - Russia
  14. LOA - Denmark
  15. MIR - Russia
  16. MORGENSTER - Netherlands
  17. PELICAN OF LONDON - UK
  18. ROALD AMUNDSEN - Germany
  19. SHABAB OMAN - Oman
  20. SHTANDART - Russia
  21. STATSRAAD LEHMKUHL - Norway
  22. STAVROS S NIARCHOS - UK
  23. TENACIOUS - UK
  24. TRE KRONOR AF STOCKHOLM - Sweden
  25. WYLDE SWAN - Netherlands  
Klasa B
  1. AGLAIA  - Austria
  2. ALBANUS - Finland
  3. ASTRID - Finland
  4. ATLANTICA - Sweden
  5. BRABANDER - Lithuania
  6. CAROLINE AF SANDNES - Norway
  7. CONSTANTIA - Sweden
  8. DE GALLANT - Netherlands
  9. GENERAL ZARUSKI - Poland
  10. GRATITUDE - Sweden
  11. HELENA - Finland
  12. IHANA - Finland
  13. JENS KROGH - Denmark
  14. JOANNA SATURNA - Finland
  15. JOHANN SMIDT - Germany
  16. JOHANNA LUCRETIA - UK
  17. KAPITAN BORCHARDT - Poland
  18. KLITTA - Denmark
  19. LEILA - UK
  20. LIV (Norway) - Norway
  21. MAYBE - UK
  22. MORNING STAR OF REVELATION - UK
  23. NADEZHDA - Russia
  24. OLANDER - Poland
  25. RUPEL - Belgium
  26. SEUTE DEERN II - Germany
  27. SKONNERTEN JYLLAND - Denmark
  28. UTOPIA - Denmark
  29. VALBORG - Finland
  30. VEGA - Sweden
  31. WYVERN - Norway
  32. WYVERN AV AALESUND - Norway
  33. ZAWISZA CZARNY - Poland
Klasa C
  1. ADMIRAŁ DICKMAN - Poland
  2. BLACK DIAMOND OF DURHAM - UK
  3. BREEZE - Russia
  4. BYLINA - Russia
  5. DAR SZCZECINA - Poland
  6. DET GODE LIV - Norway
  7. EBB TIDE (UK) - Netherlands Antilles
  8. ESPRIT - Germany
  9. FILOU - Germany
  10. FLAMINGO - UK
  11. GAUDEAMUS - Poland
  12. GEDANIA - Poland
  13. GRYFITA - Poland
  14. JOHN LAING - UK
  15. JOSEPH CONRAD - Poland
  16. LEGIA - Poland
  17. MAGNOLIA - Poland
  18. MARTHA - Estonia
  19. MESTWIN - Poland
  20. MILAN - Germany
  21. NAVIGATOR - Finland
  22. OFFSHORE SCOUT - UK
  23. PANORAMA - Poland
  24. REGINA GERMANIA - Germany
  25. ROZTOCZE - Poland
  26. SHARKI - Poland
  27. SPANIEL - Latvia
  28. ST IV - Estonia
  29. SVARTLOGA - Denmark
  30. THERMOPYLAE CLIPPER - UK
  31. VAHINE - Finland
  32. ZJAWA IV - Poland
Klasa D
  1. ADVENTURE - Russia
  2. AKELA - Russia
  3. BIES - Poland
  4. CAMELOT - Poland
  5. ELENA - Russia
  6. GALAXY - Latvia
  7. GIGI - UK
  8. GOLENIOW - Poland
  9. HENRIKA - Finland
  10. KOMANDOR II - Poland
  11. LADY B - Poland
  12. LIETUVA - Lithuania
  13. MAJA - Germany
  14. MERISISSI III - Finland
  15. OSPREY - UK
  16. POLITECHNIKA - Poland
  17. RONA II - UK
  18. RUS - Russia
  19. RZESZOWIAK - Poland
  20. THEIA - Finland
  21. TOMIDI - Belgium
  22. URANIA - Netherlands
  23. URTICA - Poland
  24. VARIAG - Russia
  25. VITYAZ - Russia
  26. ZRYW - Poland

Program

Początek tegorocznych TTSR będzie miał miejsce 4 lipca w Aarhus w Danii.

 

AARHUS 4 - 7 lipca 2013 roku
Aarhus - kliknij, aby wyświetlić oryginalny obraz w nowym oknie Czwartek 4.07 (Czas lokalny)
  • 1200 Ostateczny termin przybycia jednostek uczestniczących w regatach do portu,
  • 1930 kapitański podwieczorek i rejestracja
Piątek 5.07
  • 1700 Parada załóg i rozdanie upominków
  • 1900-0000 Wieczorek dla załóg
Sobota 6.07
  • 1500-1600 Odprawa kapitanów
Niedziela 7.07
  • niedziela 1200 Oficjalne wyjście z portu
  • niedziela 1300 Start Parady Żaglowców (uczestników regat)

Prosto z parady jachty płyną w kierunku wejścia na Sund i dalej do miejsca startu wyścigu (oddalonego od portu o około 130 mil). Jeśli pogoda dopisze, po drodze będzie można pomyśleć o krótkiej wizycie w jednym z mijanych portów, np. Helsingor lub Kopenhadze.

Wtorek, 09.07
  • wtorek 0900 (czas UTC) Start pierwszego wyścigu regat w okolicach Falsterbo (55°10’N 012°55’E).

TTSR - kliknij, aby wyświetlić oryginalny obraz w nowym oknie Trasa wyścigu biegnie na południe od Bornholmu i Olandii, do linii mety ulokowanej niedaleko latarni morskiej Suurupi.

 

Emocje zaczną się punktualnie o 0900 UTC, a może i chwilę wcześniej, gdy na starcie trzeba będzie zawalczyć o jak najlepszą pozycję i możliwość przekroczenia umownej linii tuż po sygnale. A później kilka dni wacht i ok. 600 mil do przepłynięcia non-stop z ciągłym trymowaniem żagli, sprawdzaniem pogody i korygowaniem sterowania i kursu, porannym i wieczornym raportowaniem swojej pozycji i sprawdzaniem, jak idzie konkurencji, a także codzienną codziennością (gotowaniem, zmywaniem, sprzątaniem... i podziwianiem niezwykle zróżnicowanego "krajobrazu" roztaczającego się dookoła jachtu).

 

 

HELSINKI 17 - 20 Lipca 2013 r.
Helsinki - kliknij, aby wyświetlić oryginalny obraz w nowym oknieWtorek 16.07
  • 1200–2200 Teren TTSR otwarty dla zwiedzających
Środa 17.07 (Czas lokalny)
  • 1000–2200 Teren TTSR otwarty dla zwiedzających; program międzynarodowy
  • 1200 Ostateczny termin dotarcia jachtów do portu
  • 1200 Atrakcje turystyczne dla załóg
  • 1800 Oficjalne otwarcie
  • 1900 Kolacja kapitańska
Czwartek 18.07

Imprezy programowe dla załóg

  • 1000–2200 Teren TTSR otwarty dla zwiedzających; Dzień Finlandii
  • 1200 Atrakcje turystyczne dla załóg
  • 1600–1700 Parada załóg
  • 1700–1800 Rozdanie upominków
  • 1900 Wieczorek dla załóg
Piątek 19.07

Imprezy programowe dla załóg

  • 1000–2200 Teren TTSR otwarty dla zwiedzających; występy i pokazy sztucznych ognii
  • 1500-1600 Odprawa kapitanów
  • 1800 Przyjęcie dla oficerów statków
  • 2200 Spektakl zamykający
Sobota 20.07
  • 1000–2200 Teren TTSR otwarty dla zwiedzających
  • 1500–1700 Parada żaglowców, wyjście w morze

Saare - kliknij, aby wyświetlić oryginalny obraz w nowym oknieProsto z parady jachty płyną na morze. W zależności od obranej trasy dystans do Rygi wyniesie  od 232 mil do 325 (dookoła Saaremaa). Po drodze istnieje możliwość odwiedzin jednego lub dwóch spośród wybranych miejsc, które zadeklarowały chęć goszczenia żaglowców i jachtów. Blisko Helsinek leży też Tallin, do którego można próbować zawitać.

  • Hanko (Finlandia) - ok. 75 mil od Helsinek
  • Heltermaa (Estonia) - ok. 120 mil od Helsinek
  • Rohuküla (Estonia) - ok. 120 mil od Helsinek
  • Kuivastu (Estonia) - ok. 145 mil od Helsinek
  • Saaremaa (Estonia) - ok. 170 mil od Helsinek
  • Roomassaare (Estonia) - ok. 255 mil od Helsinek
  • Kuressaare (Estonia) - ok. 260 mil od Helsinek
  • Pärnu (Estonia) - ok. 215 mil od Helsinek
  • Ventspils (Łotwa) - ok. 243 mil od Helsinek
  • Roja (Łotwa) - ok. 285 mil od Helsinek

RYGA 25 - 28 lipca 2013 r.
Czwartek 25.07 (Czas lokalny)
  • 1200 Ostateczny termin dotarcia jachtów do portu
  • 1900-2200 Kolacja kapitańska
Ryga - kliknij, aby wyświetlić oryginalny obraz w nowym okniePiątek 26.07
  • 1000-1700 Program kulturalny i sportowy dla uczestniczących załóg
  • 2000-0000 Wieczorne przyjęcie dla załóg
Sobota 27.07
  • 1000-1400 Program sportowy dla uczestniczących załóg
  • 1500-1600 Odprawa kapitanów
  • 1700-1800 Parada załóg
  • 1800 Rozdanie upominków i nagród
Niedziela 28.07
  • 1000 wyjście z portu i Parada Żaglowców

Prosto z parady jachty płyną w kierunku wejścia z Zatoki Ryskiej do miejsca startu wyścigu, ulokowanego niedaleko portu w Ventspils. Reszta dnia i noc upłynie na żegludze, oswajaniu się z jachtem i generalnym przetarciu przed regatami.
Przy sprzyjającym wietrze jachty powinny pojawić się na miejscu przynajmniej na kilka godzin przed rozpoczęciem wyścigu. 

Poniedziałek 29.07

Start drugiego wyścigu na wysokości Ventspils (57°24’N 021°22’E).
Trasa wyścigu biegnie na południe od Bornholmu i Olandii, do linii mety ulokowanej niedaleko Świnoujścia.

Na starcie trzeba będzie zawalczyć o jak najlepszą pozycję i możliwość przekroczenia umownej linii tuż po sygnale. A później kilka dni wacht i ok. 400 mil do przepłynięcia non-stop z ciągłym trymowaniem żagli, sprawdzaniem pogody i korygowaniem sterowania i kursu, porannym i wieczornym raportowaniem swojej pozycji i sprawdzaniem, jak idzie konkurencji, a także codzienną codziennością (gotowaniem, zmywaniem, sprzątaniem... i podziwianiem niezwykle zróżnicowanego "krajobrazu" roztaczającego się dookoła jachtu) - czyli deja vu po pierwszym wyścigu.

SZCZECIN 2 - 6 sierpnia 2013 r.
TTSR - kliknij, aby wyświetlić oryginalny obraz w nowym okniePiątek 2.08 (Czas lokalny)
  • od 0800 Wały Chrobrego - uroczyste powitanie przypływających jednostek
  • 15:00 - 20:00 Scena na Łasztowni - AMBASADOR cz. 1. Koncert Ambasadorów Muzycznych Szczecina: Listopad, Skambomambo, Chorzy na Odrę, Big Fat Mama, Ukeje, Baltic Neopolis Orchestra
  • 21:00 - 23:00 Scena Główna (ul. Jana z Kolna) - Koncert Orkiestry Symfonicznej szczecińskiej Filharmonii z gościnnym udziałem VOO VOO
Sobota 3.08 (Czas lokalny)
  • od 0800 Wały Chrobrego - uroczyste powitanie przypływających jednostek
  • 1000 - 2200 Łasztownia - Wyspy tematyczne. Prezentacja tematyczna Regionów Polski, Strefa EKO, Strefa Ryby, Wioska Wikingów (Pokazy rzemiosła, sztuk walki i życia osady Wikingów), Strefa Techniki, Strefa Sportu, Skate Park
  • 1000 - 2100 Zawody sportowe dla załóg i publiczności w różnych dyscyplinach: piłka plażowa, piłka nożna, gry i zabawy zręcznościowe.
  • 1200 Ostateczny termin dotarcia jachtów do portu
  • 1200 - 1930 Scena na Łasztowni - Koncert zespołów folkowych: Sąsiedzi, Lesja i Muzyky, Emerald, Stonehenge, Bubliczki, Stary Szmugler, Megitza
  • 1600 Pokład Daru Młodzieży - Uroczystość otwarcia finału regat The Tall Ships Races 2013
  • 1900 Kolacja kapitańska
  • 2000 - 2400 Scena Główna (ul. Jana z Kolna, Komandorska) - Koncert gwiazd – Gala Eska Music Awards
  • 2400 Wyspa Grodzka - Pokaz ognii sztucznych
TTSR - kliknij, aby wyświetlić oryginalny obraz w nowym oknie Niedziela 4.08
  • 1000 - 2200 Łasztownia - Wyspy tematyczne. Prezentacja tematyczna Regionów Polski, Strefa EKO, Strefa Ryby, Wioska Wikingów (Pokazy rzemiosła, sztuk walki i życia osady Wikingów), Strefa Techniki, Strefa Sportu, Skate Park
  • 1300 - 2000 Scena na Łasztowni - koncert finałowy „Sail Szczecin – Płyńmy do Szczecina” - zespoły szantowe „Muzyczne Przystanie”: Stare Dzwony, Mechanicy Shanty, Klang, Ryczące Dwudziestki, Qftry, Formacja, Prawdziwe Perły, Banana Boat, Dominika Żukowska i Andrzej Korycki.
  • 1300 Wały Chrobrego - nabożeństwo ekumeniczne w intencji ludzi morza odprawiane przez księży: katolickiego, prawo-sławnego, ewangelicko-augsburskiego i grekokatolickiego z udziałem przedstawicieli załóg żaglowców i jachtów, mieszkańców miasta.
  • 1600 - 1730 Parada załóg. Trasa parady: Wały Chrobrego – Teatr Letni. Przemarsz przez ulice miasta załóg z udziałem orkiestr i artystów ulicy.
  • 1730 Teatr Letni - Rozdanie nagród dla zwycięzców etapu regat z Rygi do Szczecina i za całe regaty. Występ artystyczny: Stary Szmugler.
  • 2000-0000 Wieczorne przyjęcie dla załóg
  • 2000 - 2300 Scena Główna (ul. Jana z Kolna, Komandorska) Koncert wieczorny: Nelly Furtado
Poniedziałek 5.08
  • 1000 - 2100 Łasztownia - Zawody sportowe dla załóg i publiczności w różnych dyscyplinach: piłka plażowa, piłka nożna, gry i zabawy zręcznościowe.
  • 1000 - 2200 Łasztownia - Wyspy tematyczne. Prezentacja tematyczna Regionów Polski, Strefa EKO, Strefa Ryby, Wioska Wikingów (Pokazy rzemiosła, sztuk walki i życia osady Wikingów), Strefa Techniki, Strefa Sportu, Skate Park
  • 1500 – 1600 Odprawa kapitanów
  • 1500 - 1900 Scena na Łasztowni - AMBASADOR cz. 2. Koncert Ambasadorów Muzycznych Szczecina: Heaven, Bona Fiedes, Sklep z Ptasimi Piórami, Joanna Prykowska & The Forest, Lord Sound of Queen.
Wtorek 6.08
  • od 0400 Wały Chrobrego - Pożegnanie wypływających jednostek
  • 1000 Wały Chrobrego - uroczystość zamknięcia finału regat The Tall Ships Races
Ocena: 0.00 (Głosów: 0) | Oceń ten tekst |
Komentarze są własnością ich autorów. Twórcy serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za ich treść.