Tagi
armada chorągiew CWM CWM ZHP w Gdyni drużyna drużyny festiwal Gdynia harcerze instruktorzy jacht jachty Jamboree kadry KHDWiŻ konferencja kurs kursy morze mundury muzyka narada patenty pilot polesie prawo projekt PZŻ regaty rejs rejsy rozporządzenie s/y ZAWISZA CZARNY s/y ZJAWA skauci specjalności sport spotkanie stopnie szantowiązałka szanty szkolenie Teliga warsztaty wodniacy wyprawa zhp zlot łódź żeglarstwo

Stopnie żeglarskie - znów zmiana projektu

Nadesłany przez panwac 24.03.2013, 20:30:00 (1456 odsłon) Więcej wpisów tego autora
Nowości prawne

Kiedy 25 lutego pisaliśmy artykuł Projekt rozporządzenia w sprawie turystyki wodnej z dnia 20 lutego 2013 roku, wydawało się, że mamy w ręku ostateczną wersję dokumentu, której brakuje jedynie właściwego podpisu. Ostatnie tygodnie przyniosły jednak kolejne zmiany...



Minione 4 tygodnie były bardzo intensywne - świadczy o tym choćby liczba nowych dokumentów, jakie pojawiły się w BIP Ministerstwa Sportu i Turystyki. Poza stenogramem z konferencji uzgodnieniowej z początku lutego, pismem przekazującym projekt do uzgodnień międzyresortowych oraz odpowiedziami poszczególnych ministerstw, znajdujemy tam także kolejne zgłoszenia zainteresowania różnych podmiotów związanych z żeglarstwem, notatke ze spotkania przedstawicieli ministerstwa z reprezentantami szkół żeglarskich oraz informacje o miedzyresortowej konferencji uzgodnieniowej, jaka miała miejsce 13 marca tego roku. I własnie efektem tego spotkania jest kolejny już projekt Rozporządzenia w sprawie Uprawiania Turystyki Wodnej z dnia 18 marca br. (opublikowany w BIP 2 dni później), różniący się nieco zapisami od poprzedniego. Sądząc po deklaracjach pracowników ministerstwa, właśnie ta wersja jest ostateczną i niebawem powinna wejść w życie.

 

Skoncentrujmy się na jej głównych cechach:

  1. Utrzymano po 3 stopnie żeglarskie i 4 motorowodne:
    1. żeglarza jachtowego,
    2. sternika jachtowego,
    3. kapitana jachtowego.
    4. sternika motorowodnego,
    5. morskiego sternika motorowodnego,
    6. kapitana motorowodnego,
    7. mechanika motorowodnego.
    oraz dwie licencje:
    1. na jachtach motorowych do holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji z wyłączeniem jachtów żaglowych i motorowych,
    2. na jachtach motorowych do holowania statków powietrznych.
  2. Utrzymano zniesienie obowiązkowych szkoleń na stopnie objęte egzaminem.
  3. Utrzymano, że opinie z rejsów i inne dokumenty potwierdzające odbycie stażu muszą być POZYTYWNE!
  4. Utrzymano zastąpienie ZAŚWIADCZENIA LEKARSKIEGO OŚWIADCZENIEM WNIOSKODAWCY O BRAKU PRZECIWSKAZAŃ ZDROWOTNYCH. Zniesiono wymóg składania zaświadczenia lekarskiego lub oswiadczenia o stanie zdrowia (korekta autora).
  5. Utrzymano podniesienie wymaganego wieku przy ubieganiu się o śródlądowy stopień żeglarski lub motorowodny z 12 do 16 lat.
  6. Przywrócono wymagany wiek przy ubieganiu się o pierwszy morski stopień żeglarski lub motorowodny 18 lat.
  7. Zmieniono zakres uprawnień nabywanych przy uzyskaniu stopni objętych egzaminami, zmniejszając długość kadłuba jednostek dostępnych dla sternika jachtowego i morskiego sternika motorowodnego do 18 metrów.
  8. Doprecyzowano zapisy dotyczące stażu wymaganego na stopnie kapitanów poprzez dodanie wymogu odwiedzenia przynajmniej dwóch portów podczas stażu pływowego; jednocześnie w zapisach nie określono wielkości minimalnego pływu.
  9. Zmodyfikowano wymogi stażu pływowego i stażu mamuciego określając, że w każdym z tych przypadków musi on się odbyć podczas rejsu trwającego minimum 100 godzin żeglugi.
  10. Ponownie doprecyzowano zasady przeprowadzania egzaminów, m.in.:
    • określono, że minimalny skład komisji wynosi 2 osoby (przewodniczący i sekretarz),
    • określono maksymalny skład komisji na poziomie 5 osób,
    • usunięto wymóg przeprowadzenia części teoretycznej egzaminu przed praktyczną,
    • określono liczbę i rodzaj pytań podczas części teoretycznej, w tym zaznaczono konieczność rozwiązania zadania nawigacyjnego,
    • wydłużono listę zastrzeżeń, uniemożliwiających osobie uprawnionej wystąpienie w roli egzaminatora. 
  11. Podniesiono opłaty egzaminacyjne.
  12. Przywrócono zapis o ulgach w opłatach egzaminacyjnych dla osób młodych.
  13. Uzupełniono zasady wymiany dokumentów uzyskanych w przeszłości (począwszy od 1969 roku) na dokumenty nowe o zapis, że osoby, które do 16 października 2012 roku spełniły wymogi stażowe na odpowiedni stopień oraz złożyły wniosek o wydanie patentu, uzyskają go według zasad szczegółowo przedstawionych w rozporządzeniu.

 

Zmiany wymogów stażowych i uzyskiwanych uprawnień dla poszczególnych stopni (podstawowa drabinka, z pominięciem kwitu mechanika i licencji na holowanie):

  1. Żeglarz jachtowy
    1. brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 16 lat, zdanie egzaminu,
    2. uprawnienia: prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych; w uprawnieniach zmieniono wielkość jachtów żaglowych, które można prowadzić w porze dziennej w pasie 2 Mm od brzegu po wodach morskich z 8,5 do 12 metrów oraz dodano morskie wody wewnętrzne.
  2. Sternik jachtowy
    1. brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 18 lat, odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 200 godzin żeglugi w min. 2 rejsach, zdanie egzaminu,
    2. uprawnienia: wszystkie jachty żaglowe na śródlądziu; jachty żaglowe do 18 metrów długości po morzach zamkniętych oraz w pasie do 200 mil morskich od brzegu na pozostałych akwenach.
  3. Kapitan jachtowy:
    1. wymagania: posiadanie patentu st.j.; po uzyskaniu patentu st.j. odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 6 rejsów morskich w łącznym czasie min. 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości min. 7,5 metra oraz odbycie co najmniej jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 metrów oraz jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych,
    2. uprawnienia: prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych i morskich.
  4. Sternik motorowodny:
    1. brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 16 lat, zdanie egzaminu,
    2. uprawnienia: prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych; w uprawnieniach zmieniono wielkość jachtów motorowych, które można prowadzić w porze dziennej w pasie 2 Mm od brzegu po wodach morskich z 8,5 do 12 metrów oraz dodano morskie wody wewnętrzne.
  5. Motorowodny sternik morski
    1. brak wymogu szkolenia przed egzaminem; wymagania: ukończone 18 lat, odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 200 godzin żeglugi w min. 2 rejsach, zdanie egzaminu,
    2. uprawnienia: wszystkie jachty motorowe na śródlądziu; jachty motorowe do 18 metrów długości po morzach zamkniętych oraz w pasie do 200 mil morskich od brzegu na pozostałych akwenach.
  6. Kapitan motorowodny:
    1. wymagania: posiadanie patentu m.st.m; po uzyskaniu patentu m.st.m odbycie stażu morskiego w wymiarze min. 6 rejsów morskich w łącznym czasie min. 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości min. 7,5 metra oraz odbycie co najmniej jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 metrów oraz jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych,
    2. uprawnienia: prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych i morskich.

 

Materiał do rozważań (projekt w wersji pdf) jest dostępny na stronie BIP MSiT.

Ocena: 0.00 (Głosów: 0) | Oceń ten tekst |
Komentarze są własnością ich autorów. Twórcy serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za ich treść.

Autor Wątek
andrzej_sawula
Wysłano: 25.03.2013, 13:29  Uaktualniono: 25.03.2013, 13:29
Moderator
Dołączył: 16.01.2004
Skąd:
Liczba wpisów: 53
 Odp.: Stopnie żeglarskie - znów zmiana projektu
Byłem w weekend na sejmiku naszego OZŻ-u i generalnie wśród działaczy szkoleniowych panuje przygnębienie. Finalizowany projekt rozporządzenia mocno jednak uwolni rynek szkoleń, a jeśli zapowiadane rozporządzenie towarzyszące o warunkach przeprowadzania egzaminów będzie rozsądne, za rok czy dwa znacznie zmniejszy się rola PZŻ w szkoleniu.

Dla nas najważniejszym jednak aspektem wydaje się zmiana roli patentu żeglarza jachtowego w podstawowym szkoleniu dzieci i młodzieży. Dotychczas wiele środowisk pod hasłem „program żeglarski” widziało właśnie szkolenie na patent, teraz sytuacja się zmieni i dla harcerzy i HS-ów patent stanie się niedostępny.

Wydaje się oczywiste, że nasze podstawowe szkolenie żeglarskie powinni kręcić się wokół „zdobywania czegoś”. Żeglarz jest poza zasięgiem... więc trzeba będzie stworzyć coś swojego. Coś osiągalnego dla harcerzy i HS-ów. Sprawności to trochę mało, ale odznaka na podobieństwo BORM?... Albo wewnętrzny stopień ZHP poniżej żeglarza?...

(Sądząc po wypowiedziach z kuluarów, do podobnego wniosku dochodzą właśnie lokalne jachtkluby i PTTK)

Autor Wątek
panwac
Wysłano: 25.03.2013, 15:46  Uaktualniono: 25.03.2013, 15:46
Webmaster
Dołączył: 01.09.2003
Skąd: Łódź
Liczba wpisów: 849
 Odp.: Stopnie żeglarskie - znów zmiana projektu
Cytat:
Andrzej napisał:
Wydaje się oczywiste, że nasze podstawowe szkolenie żeglarskie powinni kręcić się wokół „zdobywania czegoś”. Żeglarz jest poza zasięgiem... więc trzeba będzie stworzyć coś swojego. Coś osiągalnego dla harcerzy i HS-ów. Sprawności to trochę mało, ale odznaka na podobieństwo BORM?... Albo wewnętrzny stopień ZHP poniżej żeglarza?...

Według mnie wewnętrzny certyfikat Jungi lub Kadeta, w przyszłości inne certyfikaty.
Z rozmowy z przedstawicielami ministerstwa wyraźnie wynikało, że obecna liberalizacja jest traktowana jako test przez ewentualnymi przyszłymi zmianami w ustawie/ach. Docelowo jako argument za całkowitym zniesieniem obowiązkowych patentów albo znaczącym rozszerzeniem bezpatencia (12 lub 15 metrów) - a wtedy pęd do papieru zaniknie - liczyć się będzie wiedza i możliwość przekonania firmy czarterowej do udostępnienia łódki w preferencyjnej cenie.

Autor Wątek
andrzej_sawula
Wysłano: 25.03.2013, 16:50  Uaktualniono: 25.03.2013, 16:50
Moderator
Dołączył: 16.01.2004
Skąd:
Liczba wpisów: 53
 Odp.: Stopnie żeglarskie - znów zmiana projektu
Cytat:
Według mnie wewnętrzny certyfikat Jungi lub Kadeta, w przyszłości inne certyfikaty.
Dokładnie, tylko że jeśli chcemy opracować taki certyfikat na poziomie całego Związku, trzeba by go zacząć opracowywać już, jeśli do wakacji miałby być gotowy. No chyba że każda chorągiew zrobi swój, a potem będziemy próbowali to jakoś uspójnić?...

Autor Wątek
panwac
Wysłano: 26.03.2013, 14:59  Uaktualniono: 26.03.2013, 14:59
Webmaster
Dołączył: 01.09.2003
Skąd: Łódź
Liczba wpisów: 849
 Odp.: Stopnie żeglarskie - znów zmiana projektu
Andrzeju,
Jakby się zebrać, to nie potrzeba dużo, bo wszystko, co opisano w J&K jest w materiałach archiwalnych ZHP - to dokładnie nasze rozwiązania metodyczne. Żeby to uruchomić, trzeba zgody jednej osoby lub kilku zmian natury graficzno-estetycznej.

Autor Wątek
panwac
Wysłano: 27.03.2013, 13:40  Uaktualniono: 27.03.2013, 13:40
Webmaster
Dołączył: 01.09.2003
Skąd: Łódź
Liczba wpisów: 849
 Odp.: Stopnie żeglarskie - znów zmiana projektu
Wokół projektu nadal burzliwa debata. W ostatnich dwóch dniach doszła kolejna paczka dokumentów zamieszczonych w BIP, w tym chyba najważniejsze:
- Uwagi Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej – pismo z dnia 25 marca 2013 r.
- Odniesienie do uwag Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej – pismo z dnia 25 marca 2013 r.

Wynikające z nich przewidywane zmiany: zastąpienie nazwy pierwszego stopnia morskiego wcześniejszą "jachtowy sternik morski" oraz zmiana sposobu wymiany stopni - dotychczasowy patent jachtowego sternika morskiego miałby być wymieniany na patent jachtowego sternika morskiego, a nie kapitana.
Jednocześnie miało by być zniesione ograniczenie akwenu pływań morsów (z 200 mil od brzegu do bez ograniczeń).

Konsekwencja: staż na kapitana byłby liczony od uzyskania patentu j.st.m. Oznacza to, że obecni sternicy jachtowi oraz świeżo upieczone morsy będą musiały odbyć go w całości (w dotychczasowych przepisach staż był liczony od uzyskania patentu sternika jachtowego).